Správná reakce je základ řidičského umění

Umět správně reagovat na okolí, chování vozu, nepředvídané situace, světelné podmínky, změnu povrchu vozovky, chodce a další situace kolem sebe je určitě cíl každého řidiče. Dokonalé reakce totiž umožní jet rychle, jistě a přitom bezpečně.
Správná reakce je základ řidičského umění

Velmi pomalé reakce jsou považovány za důležitou příčinu nehod, zejména těch, k nimž dochází při větších rychlostech. Většinou se mluví o reakční době jedné sekundy. Tato hodnota však v těžkých dopravních podmínkách a složitých situacích nestačí. Charakteristickým znakem zkušeného řidiče je to, že umí správně předvídat změny v dopravní situaci a hodnotit svoje schopnosti potřebné k jejich zvládnutí. Nepřizpůsobivé chování může být dvojí:

  • chování se zkratkovou reakcí, 
  • chování s prodlouženou reakcí,

Zkratkové instinktivní reakce nejsou vhodné k řešení dané dopravní situace. Chybí při nich správné hodnocení všech důležitých okolností. Takové reakce jsou okamžité, avšak k situaci většinou nepřiměřené, bez soustředěné pozornosti. Typickou zkratkovou reakcí začátečníků je i stržení volantu na opačnou stranu.

Nezkušený řidič snadno reaguje na nebezpečí zkratově. V nebezpečné situaci se řidič např. instinktivně skrčí za volantem, nebo si zastře oči rukama. Často se v obranné snaze opře o pedály a brzdí, ačkoli by bylo vhodnější řešit nebezpečnou situaci třeba zrychlením jízdy. Ve zkratových reakcích se mohou odrážet i tzv. reakce „primitivní“, z dob vývoje člověka, kdy při smrtelném nebezpečí zaujímal útočný postoj, nebo projevoval reakce obranné, či reakce útěku. Obvykle si toho řidič ani nebývá vědom.

Úlek může vést ke zmenšení pozornosti a dokonce k úplnému ochromení schopnosti pozorovat, rozhodovat a jednat. Ruce a nohy z úleku ztuhnou a nejsou schopné ovládat páky a pedály dostatečnou silou a může trvat i celé minuty. Úlek, i když je nebezpečí překonáno, může vyvolat i po určité době těžké poruchy v jednání. V jiných případech může řidič, který se nachází v nebezpečí, naopak náhle podat mimořádný výkon. Pozoruje rychleji a ostřeji, lépe a bezpečněji reaguje, což u něho nemusí být obvyklé a jeho svalstvo vyvine mimořádnou sílu.

Z toho všeho vyplývá, že řidič musí v každé situaci zachovat chladnou hlavu. Lépe se samozřejmě řeší situace, které už jsou vyzkoušené a zvládli jsme je úspěšně už dřív. Takže závěr: jezdit co nejvíc, s autem se sžít, co možná nejlépe poznat jeho vlastnosti a záludnosti, aby se zacházení s ním stalo naprostou přirozeností. A to i v krizových situacích.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 3 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků