Spousta českých řidičů zřejmě neuměla projet tento kruhový objezd. Přitom je to geniálně bezpečné řešení

Swindon se do seznamu kuriózních staveb zapsal chytrým kruhovým objezdem. Na některé působí děsivě, zvláště když berete v potaz jízdu vlevo. Je ale překvapivě promyšlený a funkční.

V posledních letech roste na českých silnicích počet kruhových objezdů, zejména na hlavních tazích. Průzkumy totiž ukazují, že po instalaci se na daných místech rapidně zvýšila bezpečnost a také průjezdnost ve srovnání s klasickou křižovatkou. Důvodem je, že auta se po objezdu pohybují pomaleji a plynuleji.  

To usnadňuje pohyb vozidel v složitějších dopravních uzlech, jimiž se musí přizpůsobit i podoba kruhových objezdů, které často na sebe navazují a tvoří soustavu. Zmínit lze například „sněhuláka“ v Liberci spojující sjezdy a nájezdy hlavních tahů na Chrastavu, Turnov, do centra a severní nákupní zóny. Určitě si vzpomenete na řadu dalších příkladů ze svého okolí. Budeme rádi, když se o ně podělíte s ostatními v komentářích. Jestli tuto soustavu považujete za bizarní, je to jen malý odvar křižovatky nacházející se v britském Swindonu.

Navrhl jej britský inženýr z dopravního výzkumného centra Frank Blackmore v roce 1972 jako sofistikované řešení náročné křižovatky. Na první pohled to vypadá děsivě. Soustavu tvoří sedm kruhových objezdů – pět malých kolem centrálního středu a jako sedmý se počítá vnější oblouk. Po něm a kolem malých kruhových objezdů se jezdí dle britské zvyklosti proti směru hodinových ručiček, zatímco kolem středu kroužíte přesně obráceně. Zajímavé je, že tento systém umožňuje do stejného bodu dojet více cestami, ale pokud si nevěříte, můžete vnitřní část ignorovat a využít pouze vnější oblouk, jako u běžného objezdu.

Když bylMagický kruhový objezd, jak se místu podle dětského televizního pořadu říká, zprovozněn, v každém středu stál policista usměrňující dopravu. Dnes tu samozřejmě nejsou, a dokonce není potřeba množství semaforů. Ty chrání jen přilehlé přechody pro chodce a řídí hlavní tahy. Místní si na kuriózní stavbu zvykli a když pochopíte jeho systém, je vlastně docela chytrý.

Propustnost křižovatky je velká a důkazem bezpečnosti je fakt, že se tu v uplynulých pěti letech stala jediná vážnější nehoda. Podle dat z průzkumu silničního provozu snižuje tato koncepce riziko nehody přibližně o třetinu oproti klasickým kruhovým objezdům. Je otázkou, jak by podobnou záležitost přijali čeští řidiči.

Diskuze (86) Další článek: Xiaomi si od telefonů trouflo rovnou na elektromobil. První snímky unikly na veřejnost, je to mix žádaných automobilek

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,