V posledních letech roste na českých silnicích počet kruhových objezdů, zejména na hlavních tazích. Foto: Seat

V posledních letech roste na českých silnicích počet kruhových objezdů, zejména na hlavních tazích. | Foto: Seat

růzkumy totiž ukazují, že po instalaci se na daných místech rapidně zvýšila bezpečnost a také průjezdnost ve srovnání s klasickou křižovatkou. Foto: Seat

růzkumy totiž ukazují, že po instalaci se na daných místech rapidně zvýšila bezpečnost a také průjezdnost ve srovnání s klasickou křižovatkou. | Foto: Seat

Důvodem je, že auta se po objezdu pohybují pomaleji a plynuleji.   Zdroj: estunlar.fo

Důvodem je, že auta se po objezdu pohybují pomaleji a plynuleji.   | Zdroj: estunlar.fo

To usnadňuje pohyb vozidel na složitějších dopravních uzlech, jimiž se musí přizpůsobit i podoba kruhových objezdů, které často na sebe navazují a tvoří soustavu. Zdroj: estunlar.fo

To usnadňuje pohyb vozidel na složitějších dopravních uzlech, jimiž se musí přizpůsobit i podoba kruhových objezdů, které často na sebe navazují a tvoří soustavu. | Zdroj: estunlar.fo

Zmínit můžeme například tzv. „sněhuláka“ v Liberci spojující sjezdy a nájezdy hlavních tahů na Chrastavu, Turnov, do centra a severní nákupní zóny. Zdroj: Google Maps

Zmínit můžeme například tzv. „sněhuláka“ v Liberci spojující sjezdy a nájezdy hlavních tahů na Chrastavu, Turnov, do centra a severní nákupní zóny. | Zdroj: Google Maps

Určitě si vzpomenete na řadu dalších příkladů ze svého okolí. Zdroj: Google Maps

Určitě si vzpomenete na řadu dalších příkladů ze svého okolí. | Zdroj: Google Maps

Jestli tuto soustavu považujete za bizarní, je to jen malý odvar křižovatky nacházející se v britském Swindonu. Zdroj: Google Maps

Jestli tuto soustavu považujete za bizarní, je to jen malý odvar křižovatky nacházející se v britském Swindonu. | Zdroj: Google Maps

Navrhl jej britský inženýr z dopravního výzkumného centra Frank Blackmore v roce 1972 jako sofistikované řešení náročné křižovatky. Zdroj: Google Maps

Navrhl jej britský inženýr z dopravního výzkumného centra Frank Blackmore v roce 1972 jako sofistikované řešení náročné křižovatky. | Zdroj: Google Maps

Na první pohled to vypadá děsivě. Zdroj: Google Maps

Na první pohled to vypadá děsivě. | Zdroj: Google Maps

Soustavu tvoří sedm kruhových objezdů – pět malých kolem centrálního středu a jako sedmý se počítá vnější oblouk. Zdroj: Google Maps

Soustavu tvoří sedm kruhových objezdů – pět malých kolem centrálního středu a jako sedmý se počítá vnější oblouk. | Zdroj: Google Maps

Po něm a kolem malých kruhových objezdů se jezdí dle britské zvyklosti proti směru hodinových ručiček, zatímco kolem středu kroužíte přesně obráceně. Zdroj: Google Maps

Po něm a kolem malých kruhových objezdů se jezdí dle britské zvyklosti proti směru hodinových ručiček, zatímco kolem středu kroužíte přesně obráceně. | Zdroj: Google Maps

Zajímavé je, že tento systém umožňuje do stejného bodu dojet více cestami, ale pokud si nevěříte, můžete vnitřní část ignorovat a využít pouze vnější oblouk, jako u běžného objezdu. Youtube ( Tesla Driver )

Zajímavé je, že tento systém umožňuje do stejného bodu dojet více cestami, ale pokud si nevěříte, můžete vnitřní část ignorovat a využít pouze vnější oblouk, jako u běžného objezdu. | Youtube (Tesla Driver)

Když byl „Magický kruhový objezd“, jak se místu podle dětského televizního pořadu přezdívá, zprovozněn, v každém středu stál policista usměrňující dopravu. Zdroj: Google Maps

Když byl „Magický kruhový objezd“, jak se místu podle dětského televizního pořadu přezdívá, zprovozněn, v každém středu stál policista usměrňující dopravu. | Zdroj: Google Maps

Propustnost křižovatky je velká a důkazem bezpečnosti je fakt, že se tu v uplynulých pěti letech stala jediná vážnější nehoda. Zdroj: Google Maps

Propustnost křižovatky je velká a důkazem bezpečnosti je fakt, že se tu v uplynulých pěti letech stala jediná vážnější nehoda. | Zdroj: Google Maps

růzkumy totiž ukazují, že po instalaci se na daných místech rapidně zvýšila bezpečnost a také průjezdnost ve srovnání s klasickou křižovatkou. Foto: Seat
Důvodem je, že auta se po objezdu pohybují pomaleji a plynuleji.   Zdroj: estunlar.fo
To usnadňuje pohyb vozidel na složitějších dopravních uzlech, jimiž se musí přizpůsobit i podoba kruhových objezdů, které často na sebe navazují a tvoří soustavu. Zdroj: estunlar.fo
Zmínit můžeme například tzv. „sněhuláka“ v Liberci spojující sjezdy a nájezdy hlavních tahů na Chrastavu, Turnov, do centra a severní nákupní zóny. Zdroj: Google Maps
14
Fotogalerie

Spousta českých řidičů zřejmě neuměla projet tento kruhový objezd. Přitom je to geniálně bezpečné řešení

Swindon se do seznamu kuriózních staveb zapsal chytrým kruhovým objezdem. Na některé působí děsivě, zvláště když berete v potaz jízdu vlevo. Je ale překvapivě promyšlený a funkční.

V posledních letech roste na českých silnicích počet kruhových objezdů, zejména na hlavních tazích. Průzkumy totiž ukazují, že po instalaci se na daných místech rapidně zvýšila bezpečnost a také průjezdnost ve srovnání s klasickou křižovatkou. Důvodem je, že auta se po objezdu pohybují pomaleji a plynuleji.  

To usnadňuje pohyb vozidel v složitějších dopravních uzlech, jimiž se musí přizpůsobit i podoba kruhových objezdů, které často na sebe navazují a tvoří soustavu. Zmínit lze například „sněhuláka“ v Liberci spojující sjezdy a nájezdy hlavních tahů na Chrastavu, Turnov, do centra a severní nákupní zóny. Určitě si vzpomenete na řadu dalších příkladů ze svého okolí. Budeme rádi, když se o ně podělíte s ostatními v komentářích. Jestli tuto soustavu považujete za bizarní, je to jen malý odvar křižovatky nacházející se v britském Swindonu.

Navrhl jej britský inženýr z dopravního výzkumného centra Frank Blackmore v roce 1972 jako sofistikované řešení náročné křižovatky. Na první pohled to vypadá děsivě. Soustavu tvoří sedm kruhových objezdů – pět malých kolem centrálního středu a jako sedmý se počítá vnější oblouk. Po něm a kolem malých kruhových objezdů se jezdí dle britské zvyklosti proti směru hodinových ručiček, zatímco kolem středu kroužíte přesně obráceně. Zajímavé je, že tento systém umožňuje do stejného bodu dojet více cestami, ale pokud si nevěříte, můžete vnitřní část ignorovat a využít pouze vnější oblouk, jako u běžného objezdu.

Když bylMagický kruhový objezd, jak se místu podle dětského televizního pořadu říká, zprovozněn, v každém středu stál policista usměrňující dopravu. Dnes tu samozřejmě nejsou, a dokonce není potřeba množství semaforů. Ty chrání jen přilehlé přechody pro chodce a řídí hlavní tahy. Místní si na kuriózní stavbu zvykli a když pochopíte jeho systém, je vlastně docela chytrý.

Propustnost křižovatky je velká a důkazem bezpečnosti je fakt, že se tu v uplynulých pěti letech stala jediná vážnější nehoda. Podle dat z průzkumu silničního provozu snižuje tato koncepce riziko nehody přibližně o třetinu oproti klasickým kruhovým objezdům. Je otázkou, jak by podobnou záležitost přijali čeští řidiči.

Doporučujeme

Články odjinud