Nenechte se zmást téměř letním začátkem října, podzim o sobě dá zanedlouho vědět, a to je ten pravý čas objednat si termín zimní prohlídky svého vozu, než budou servisy praskat ve švech. Foto: Vladimír Kadera

Nenechte se zmást téměř letním začátkem října, podzim o sobě dá zanedlouho vědět, a to je ten pravý čas objednat si termín zimní prohlídky svého vozu, než budou servisy praskat ve švech. | Foto: Vladimír Kadera

Řada lidí si ale zimní přípravu dělá svépomocí. Na tom není nic špatného ani těžkého, jen nesmíte na nic zapomenout. Zdroj: Pixabay

Řada lidí si ale zimní přípravu dělá svépomocí. Na tom není nic špatného ani těžkého, jen nesmíte na nic zapomenout. | Zdroj: Pixabay

Škoda představuje prvky originálního příslušenství pro novou generaci hatchbacku  Fabia , z nichž vyzdvihuje několik oblíbených prvků. Zdroj: Škoda Auto

Škoda představuje prvky originálního příslušenství pro novou generaci hatchbacku Fabia, z nichž vyzdvihuje několik oblíbených prvků. | Zdroj: Škoda Auto

Rutina v podobě kontroly vzorku i stáří zimní sady kol a kondice stěračů je samozřejmostí.

Rutina v podobě kontroly vzorku i stáří zimní sady kol a kondice stěračů je samozřejmostí.

A pak přicházejí na řadu technické věci, například výměna oleje.

A pak přicházejí na řadu technické věci, například výměna oleje.

Ta se ideálně provádí každý rok nebo po ujetí 15-20 tisíc kilometrů.

Ta se ideálně provádí každý rok nebo po ujetí 15-20 tisíc kilometrů.

Tím ještě lépe předcházejí zvýšenému opotřebení vnitřních součástek, tvorbě úsad a zanášením nečistotami. Foto: Petr Homolka

Tím ještě lépe předcházejí zvýšenému opotřebení vnitřních součástek, tvorbě úsad a zanášením nečistotami. | Foto: Petr Homolka

Abyste dostali ven co nejvíce starého oleje, je třeba začít s plně zahřátým motorem a nechat vše vykapat klidně pár hodin nebo přes noc. Foto: Generalli pojišťovna

Abyste dostali ven co nejvíce starého oleje, je třeba začít s plně zahřátým motorem a nechat vše vykapat klidně pár hodin nebo přes noc. | Foto: Generalli pojišťovna

Samozřejmě pozor na správnou specifikaci oleje a nezapomenout na filtr.

Samozřejmě pozor na správnou specifikaci oleje a nezapomenout na filtr.

Chladicí kapalina reguluje teplotu motoru, chrání jej před vnitřní korozí a u hadiček a těsnění předchází praskání.

Chladicí kapalina reguluje teplotu motoru, chrání jej před vnitřní korozí a u hadiček a těsnění předchází praskání.

Obsahuje totiž etylenglykol bránící zamrzání.

Obsahuje totiž etylenglykol bránící zamrzání.

Obsahuje totiž etylenglykol bránící zamrzání. Zdroj: Goodyear

Obsahuje totiž etylenglykol bránící zamrzání. | Zdroj: Goodyear

Speciální chemické složení zajišťuje funkci v širokém rozsahu teplot od -40 °C do 120 °C. Foto: Generalli pojišťovna

Speciální chemické složení zajišťuje funkci v širokém rozsahu teplot od -40 °C do 120 °C. | Foto: Generalli pojišťovna

Výměna se pak doporučuje každých tři až pět let. Zdroj: Toyota USA

Výměna se pak doporučuje každých tři až pět let. | Zdroj: Toyota USA

Brzdová kapalina je záludná v tom, že při správné těsnosti systému sice neubývá, ale časem stárne a ztrácí účinnost. Zdroj: Pixabay

Brzdová kapalina je záludná v tom, že při správné těsnosti systému sice neubývá, ale časem stárne a ztrácí účinnost. | Zdroj: Pixabay

To oslabuje chod celého hydraulického systému a brzdný účinek se vytrácí.

To oslabuje chod celého hydraulického systému a brzdný účinek se vytrácí.

Vlivem nečistot a přítomnosti vody totiž klesá bod varu, což může v extrémním případě vést i k selhání brzd. Zdroj: Bugatti

Vlivem nečistot a přítomnosti vody totiž klesá bod varu, což může v extrémním případě vést i k selhání brzd. | Zdroj: Bugatti

Interval výměny se doporučuje každé dva roky.

Interval výměny se doporučuje každé dva roky.

Řada lidí si ale zimní přípravu dělá svépomocí. Na tom není nic špatného ani těžkého, jen nesmíte na nic zapomenout. Zdroj: Pixabay
Škoda představuje prvky originálního příslušenství pro novou generaci hatchbacku  Fabia , z nichž vyzdvihuje několik oblíbených prvků. Zdroj: Škoda Auto
Rutina v podobě kontroly vzorku i stáří zimní sady kol a kondice stěračů je samozřejmostí.
A pak přicházejí na řadu technické věci, například výměna oleje.
18
Fotogalerie

Spousta českých řidičů neví, kdy měnit důležité kapaliny ve voze. Olejem to totiž nekončí

Interval výměny motorového oleje je notoricky známá věc. Ale jak jsou na tom ostatní provozní kapaliny, o kterých se už tolik nemluví?

Nenechte se zmást téměř letním začátkem října, podzim o sobě dá zanedlouho vědět, a to je ten pravý čas objednat si termín zimní prohlídky svého vozu, než budou servisy praskat ve švech. Řada lidí si ale zimní přípravu dělá svépomocí. Na tom není nic špatného ani těžkého, jen nesmíte na nic zapomenout.

Rutina v podobě kontroly vzorku i stáří zimní sady kol a kondice stěračů je samozřejmostí. Také byste si měli zvyknout tankovat dříve, respektive, nechávat si větší rezervu paliva. Nikdy nevíte, kdy se v uvíznuté koloně bude hodit pro udržení příjemné teploty ve voze.

Kdy měnit olej v motoru?

A pak přicházejí na řadu technické věci, například výměna oleje. Ta se ideálně provádí každý rok, nebo po ujetí 15-20 tisíc kilometrů. Zvláště pečliví majitelé ho mění klidně po deseti tisících. Tím ještě lépe předcházejí zvýšenému opotřebení vnitřních součástek, tvorbě úsad a zanášením nečistotami.

Abyste dostali ven co nejvíce starého oleje, je třeba začít s plně zahřátým motorem a nechat vše vykapat klidně pár hodin nebo přes noc. Samozřejmě pozor na správnou specifikaci oleje a nezapomenout na filtr.

Kdy měnit chladicí a brzdovou kapalinu?

Chladicí kapalina reguluje teplotu agregátu, chrání jej před vnitřní korozí a předchází praskání hadiček a těsnění. Obsahuje totiž etylenglykol bránící zamrzání. Speciální chemické složení zajišťuje funkci v širokém rozsahu teplot od -40 °C do 120 °C. Odolnost směsi vůči nízkým teplotám lze snadno změřit refraktometrem, který pořídíte za zhruba 400 Kč. Výměna se pak doporučuje každých tři až pět let. Na trhu jsou koncentráty, které si naředíte dle potřeby, nebo už namíchané směsi.

Brzdová kapalina je záludná v tom, že při správné těsnosti systému sice neubývá, ale časem stárne a ztrácí účinnost. To oslabuje chod celého hydraulického systému a brzdný účinek se vytrácí. Vlivem nečistot a přítomnosti vody totiž klesá bod varu, což může v extrémním případě vést i k selhání brzd. Interval výměny se doporučuje každé dva roky.

Doporučujeme

Články odjinud