Spotřeba ve znamení pětek: První jízda se Škodou Citigo po faceliftu

Nejmenší Škodovka se sice po technické stránce nezměnila, přesto ale stále představuje jeden z nejlepších dopravních prostředků pro městskou a příměstskou dopravu.

Škoda to českým novinářům tentokrát ulehčila. Evropskou jízdní prezentaci modernizovaného modelu citigo totiž pořádala v Praze. I testovací trasy vedly tudíž z drtivé části po silnicích, které důvěrně známe a spíše než hledání správných odboček jsme se tedy mohli skutečně věnovat řízení.

Teoretická část prezentace, která tomu předcházela, nebyla dlouhá. Vždyť tento model, kterého se od jeho premiéry v roce 2011 prodalo dvě stě tisíc kusů, bude i nadále jezdit se stejným podvozkem i motory. Změny se tedy dotkly hlavně designu přídě, kde byla přepracována kromě obligátních světlometů, masky chladiče a nárazníku rovněž kapota.

Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Uvnitř je pak nový volant s tlačítky pro ovládání rádia a telefonu a přibyly nějaké prvky výbavy z kategorie "simply clever". Tedy konkrétně deštník pod přední hranou sedadla spolujezdce, držák pro výstražnou vestu tamtéž, kapsičky na vnitřních bocích opěradel předních sedaček nebo háček na tašku ve dvířkách přihrádky spolujezdce. Vše se samozřejmě týká jak třídveřové, tak i pětidveřové varianty.

V základní verzi auto stále vypadá tak nějak mile, není to žádný agresivní dravec. V tomto směru výrazně napomůže varianta Monte Carlo, která navíc současně znamená také o patnáct milimetrů snížený podvozek.

Podvozek je na Česko ideální

Během dopolední části prezentace jsme se z ruzyňského letiště svezli se silnější verzí litrového tříválce, který má výkon 55 kW. Byl spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Proti té nelze namítat vůbec nic. Má poměrně krátké dráhy, přiměřené odpory, nezadrhává a nevydává žádné rušivé zvuky.

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Motor poskytuje tomuto autíčku solidní dynamiku. Rozjet ho z nuly na stovku trvá sice 13,5 sekundy, maximální rychlost je pak ale solidních 173 kilometrů v hodině. S touto verzí jsme ujeli 35 kilometrů výhradně v obcích nebo na krátkých spojovacích úsecích mezi sídly bezprostředně za hranicemi hlavního města. Tudíž nikde jsme nepřekročili maximální povolenou devadesátku. Do sytosti jsme si ale užili semaforů, omezení na třicítku a měli i možnost vyzkoušet schopnosti podvozku na rozbitých úsecích silnic.

Především ulice V Šáreckém údolí, která se vine podél Šáreckého potoka pod Dejvicemi, je tak uskákaná a záplatovaná, že člověk na ní velmi rychle pozná, zda je podvozek nastaven správně či ne. A citigo nezklamalo. Naše verze byla "obuta" do čtrnáctipalcových kol (přičemž v nabídce jsou i šestnáctipalcová) a s touto pastí se vypořádalo se ctí. Vzhledem k velikosti auta se ani nedá čekat, že by nerovnosti překonávalo s ladným zhoupnutím, spíše jsme se obávali odskakování a tvrdých ran. Citigo však velmi dobře zůstávalo v kontaktu s vozovkou, nepůsobilo navíc přehnaně tvrdě a nepohodlně.

Do cíle cesty na pražském Novém Městě, když jsme předtím krokem projeli i vltavské Rašínovo nábřeží, jsme pak dojeli se spotřebou rovných pět litrů. To je nepochybně hodnota, která se dá akceptovat.

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Verze 44 kW jen pro osamělé jezdce

Na cestu zpět jsme zvolili slabší verzi motoru. Ta disponuje 44 kW a shodným točivým momentem 95 Nm. Po městě výkon postačuje, ale velkou část jen trochu prudších stoupání je nutno absolvovat na čtvrtý, spíše třetí rychlostní stupeň. Spotřeba je sice o dvě desetiny nižší (na letišti jsme z palubního počítače odečetli údaj 4,8 litru), ale přesto bychom se přikláněli ke koupi silnější verze. Zvláště, pokud nebudete jezdit ve voze sami, tak jako redaktor Autorevue.cz tentokrát.

Zmíněnou slabší variantu jsme pak vyrazili provětrat ještě na dálnici D7. Při tachometrové stotřicítce motor "točí" 3400 otáček, jeho zvuk je stále ještě velmi dobře utlumený a spotřeba se po třiceti ujetých kilometrech ustálila na hodnotě 5,5 litru. I to lze pokládat za velmi solidní výsledek. Počítejte ale s tím, že táhlejší stoupání při zařazeném pátém rychlostním stupni znamená poměrně rychlou ztrátu tempa.

Pokud tedy hledáte auto na dojíždění do práce, převážení dětí mezi školou a sportovišti a podobně, nemusíte se rozhodně citiga obávat.

Jestliže toho najezdíte více, stála by možná za úvahu ještě verze umožňující spalování CNG. I ta je i po faceliftu nadále v nabídce a hodláme ji vyzkoušet během klasického týdenního testu.

Fotografie pořízené během testovacích jízd si prohlédněte níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků