Spotřeba ve znamení pětek: První jízda se Škodou Citigo po faceliftu

Nejmenší Škodovka se sice po technické stránce nezměnila, přesto ale stále představuje jeden z nejlepších dopravních prostředků pro městskou a příměstskou dopravu.

Škoda to českým novinářům tentokrát ulehčila. Evropskou jízdní prezentaci modernizovaného modelu citigo totiž pořádala v Praze. I testovací trasy vedly tudíž z drtivé části po silnicích, které důvěrně známe a spíše než hledání správných odboček jsme se tedy mohli skutečně věnovat řízení.

Teoretická část prezentace, která tomu předcházela, nebyla dlouhá. Vždyť tento model, kterého se od jeho premiéry v roce 2011 prodalo dvě stě tisíc kusů, bude i nadále jezdit se stejným podvozkem i motory. Změny se tedy dotkly hlavně designu přídě, kde byla přepracována kromě obligátních světlometů, masky chladiče a nárazníku rovněž kapota.

Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Uvnitř je pak nový volant s tlačítky pro ovládání rádia a telefonu a přibyly nějaké prvky výbavy z kategorie "simply clever". Tedy konkrétně deštník pod přední hranou sedadla spolujezdce, držák pro výstražnou vestu tamtéž, kapsičky na vnitřních bocích opěradel předních sedaček nebo háček na tašku ve dvířkách přihrádky spolujezdce. Vše se samozřejmě týká jak třídveřové, tak i pětidveřové varianty.

V základní verzi auto stále vypadá tak nějak mile, není to žádný agresivní dravec. V tomto směru výrazně napomůže varianta Monte Carlo, která navíc současně znamená také o patnáct milimetrů snížený podvozek.

Podvozek je na Česko ideální

Během dopolední části prezentace jsme se z ruzyňského letiště svezli se silnější verzí litrového tříválce, který má výkon 55 kW. Byl spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Proti té nelze namítat vůbec nic. Má poměrně krátké dráhy, přiměřené odpory, nezadrhává a nevydává žádné rušivé zvuky.

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Motor poskytuje tomuto autíčku solidní dynamiku. Rozjet ho z nuly na stovku trvá sice 13,5 sekundy, maximální rychlost je pak ale solidních 173 kilometrů v hodině. S touto verzí jsme ujeli 35 kilometrů výhradně v obcích nebo na krátkých spojovacích úsecích mezi sídly bezprostředně za hranicemi hlavního města. Tudíž nikde jsme nepřekročili maximální povolenou devadesátku. Do sytosti jsme si ale užili semaforů, omezení na třicítku a měli i možnost vyzkoušet schopnosti podvozku na rozbitých úsecích silnic.

Především ulice V Šáreckém údolí, která se vine podél Šáreckého potoka pod Dejvicemi, je tak uskákaná a záplatovaná, že člověk na ní velmi rychle pozná, zda je podvozek nastaven správně či ne. A citigo nezklamalo. Naše verze byla "obuta" do čtrnáctipalcových kol (přičemž v nabídce jsou i šestnáctipalcová) a s touto pastí se vypořádalo se ctí. Vzhledem k velikosti auta se ani nedá čekat, že by nerovnosti překonávalo s ladným zhoupnutím, spíše jsme se obávali odskakování a tvrdých ran. Citigo však velmi dobře zůstávalo v kontaktu s vozovkou, nepůsobilo navíc přehnaně tvrdě a nepohodlně.

Do cíle cesty na pražském Novém Městě, když jsme předtím krokem projeli i vltavské Rašínovo nábřeží, jsme pak dojeli se spotřebou rovných pět litrů. To je nepochybně hodnota, která se dá akceptovat.

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Koncepty značky Škoda, na které se už zapomnělo

Verze 44 kW jen pro osamělé jezdce

Na cestu zpět jsme zvolili slabší verzi motoru. Ta disponuje 44 kW a shodným točivým momentem 95 Nm. Po městě výkon postačuje, ale velkou část jen trochu prudších stoupání je nutno absolvovat na čtvrtý, spíše třetí rychlostní stupeň. Spotřeba je sice o dvě desetiny nižší (na letišti jsme z palubního počítače odečetli údaj 4,8 litru), ale přesto bychom se přikláněli ke koupi silnější verze. Zvláště, pokud nebudete jezdit ve voze sami, tak jako redaktor Autorevue.cz tentokrát.

Zmíněnou slabší variantu jsme pak vyrazili provětrat ještě na dálnici D7. Při tachometrové stotřicítce motor "točí" 3400 otáček, jeho zvuk je stále ještě velmi dobře utlumený a spotřeba se po třiceti ujetých kilometrech ustálila na hodnotě 5,5 litru. I to lze pokládat za velmi solidní výsledek. Počítejte ale s tím, že táhlejší stoupání při zařazeném pátém rychlostním stupni znamená poměrně rychlou ztrátu tempa.

Pokud tedy hledáte auto na dojíždění do práce, převážení dětí mezi školou a sportovišti a podobně, nemusíte se rozhodně citiga obávat.

Jestliže toho najezdíte více, stála by možná za úvahu ještě verze umožňující spalování CNG. I ta je i po faceliftu nadále v nabídce a hodláme ji vyzkoušet během klasického týdenního testu.

Fotografie pořízené během testovacích jízd si prohlédněte níže:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků