Sportovní vozy Toyota: sága pokračuje

Až dosud bylo prodáno pět milionů sportovních vozů značky Toyota. Vyrábějí se od 60. let minulého století a bezkonkurenčně nejúspěšnější byla Celica. Před několika dny představený model GT86 má na to, aby se stal jejím důstojným nástupcem…

Na prezentaci nového sporťáku GT86 v Barceloně nás zajímalo, proč trvalo tak dlouho, než se objevil nástupce famózní Celicy. Na dotaz AutoRevue odpověděl Robert Tickner, představitel Toyota Motor Europe:

„GT86 se rodila dlouho. Máte pravdu. Bylo to dáno tím, že jsme si v průběhu minulých let museli neustále klást otázku, jakým směrem se vydat, jaké vozy upřednostnit. Rozhodnutí ohledně nového sportovního vozu padlo až s příchodem nového vedení, s příchodem Akio Toyody do čela.“

Klepněte pro větší obrázek
Nová Toyota GT86, dvojče Subaru BRZ, je u nás k dostání jen ve vyšší výbavě za 800 000 korun.

S odpovědí se přidal i inženýr Toshiaki Noda, zástupce hlavního konstruktéra vozu Toshiakiho Nodu:

„Už v 90. letech minulého století a v první dekádě století letošního se začaly bourat hranice mezi tradičními kategoriemi automobilů. Postupně vznikaly nové produktové koncepce. Úměrně tomu ale začalo ubývat technických kapacit dostupných pro sportovní modely. Sice jsme rok co rok přicházeli s novými nápady, s přesvědčením, že by sportovní vozy v portfoliu automobilky neměly chybět, ale vždy jsme byli odmítnuti. Vše se změnilo až v roce 2005, kdy jsem uzavřeli spojenectví s automobilkou Subaru.“  

Skvělá inspirace

Nový model GT86 se začal rodit na jaře roku 2007. Tehdy byl malý tým pověřen konstrukcí nového sportovního vozu. „Byl jsem člen toho týmu,“ vzpomínal Toshiaki Todu a dodal, co je inspirovalo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toyota S800, Toyota 2000GT a Toyota AE86.

Už padesát let

Sportovní modely s motorem vpředu a pohonem zadních kol nabízí Toyota zákazníkům už více než 50 let. Ke klíčovým modelům patřily vozy Sports 800, 2000GT a AE86.

Prvně jmenovaný vůz uvedl na trh konstrukci s plochým motorem boxer vpředu a pohonem zadních kol. Stalo se tak na tokijském autosalonu již v roce 1962.  Motor byl dvouválcový. Toyota Sports 800 zaujala nejen zákazníky, zakoupilo si ji 3131 sportovních fanoušků, ale prosadila se i při závodech. Hlavně vytrvalostních. Při nich se totiž uplatnila velká přednost vozu – nízké těžiště motoru boxer.

Klepněte pro větší obrázek
Novinka GT86 a dvě legendy - kupé 2000GT a Sports 800.

Krásné kupé 2000GT je dnes cenným sběratelským kouskem. Vyrobilo se pouhých 337 kusů tohoto vozu. Kupé bylo poháněno řadovým šestiválcem 2,0 l a poprvé se představilo na autosalonu v Tokiu v roce 1965.

Právě tento vůz stál při vývoji nového modelu GT86 vedle hliněného modelu nového sportovního vozu. A je patrné, jak návrháře inspiroval. Třeba ta absence ostrých přechodů ve vrchní stavbě kokpitu - tvarování bočních okének - ty charakteristické křivky zadních blatníků. 

Klasické přechodové křivky modelu 2000GT dále inspirovaly návrháře v tom, aby podobně akcentovali dveřní otvory nového GT86. nápadné oddělení křivek zdůrazňuje symbolickou charakteristiku dvoudveřového dravce.

A dalším vozem, který ovlivnil vznik nového sporťáku, jeho konečnou podobu, byl model AE86. To nebyl žádný extrémní sportovní vůz, ale cenově přijatelný model se sériově vyráběným motorem a kompaktní karoserií. Podle Travina si od AE86 nové kupé GT86 „nevypůjčilo jeho hardware, ale ducha“.

Honmono kan

Podle designérů vozu „vnější křivky a povrchy byly tvarovány nejen pro maximální estetický dojem, ale i tak, aby řidič vždy zřetelně odhadl jednotlivé rohy vozu a dokázal jej přesně vést, ať již na silnici nebo závodní dráze“.

Vycházeli z klíčových slov honmono kan – což znamená autentický, nefalšovaný pocit.

Vždy se snažili pod svých slov o „smělé, jednoduché, ale současně ikonické stylistické pojetí GT86“. Je to patrné třeba novém ztvárnění čelních partií s lichoběžníkovým otvorem v masce chladiče. Strhává na sebe zaslouženou pozornost.

Design vozu GT86 také staví na koncepci označované jako „Aero Sandwiching“. Vůz je přitlačován silou vzduchu shora, zdola i po obou stranách. To zvyšuje jeho stabilitu. Sedí na vozovce bezpečně bez zbytečně vysokého přítlaku.

Příkladem fungování tohoto systému je promáčklá kontura na střeše. A podobný prvek je i ve spodní části karoserie. GT 86 se tak může pochlubit součinitelem aerodynamického odporu Cd pouhých 0,27.

Mezi další aerodynamická vylepšení patří zadní spoiler a stabilizační žebra ve tvaru ploutví, označovaná jako „sakana“ (v japonštině ryba). To je patrné na různých místech karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Třikrát Celica - modely z let 1972, 1989 a 2002. 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvakrát Supra - modely z let 1991 a 1998. A nakonec MR2.  
 

 

Prodeje sportovních vozů Toyota
2000GT 337
Sports 800 (UP15)     3131
Corolla Levin/Sprinter Trueno (AE86) 136 900
Supra (A80) 384 000
MR2/MR/MR-S 319 000
Celica 3 899 000

 

 

                

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 771 km
Cena: 314 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 465 km
Cena: 118 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2013
Stav: 69 336 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Yaris 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 25 128 km
Cena: 146 000 Kč
Toyota Yaris 1,3
Rok výroby: 2011
Stav: 64 304 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

dnes | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků