Sportovní Ford Fiesta ST zaujal a sbírá ocenění v Evropě i zámoří

Fiestě ST aktuální generace se daří obchodně a hlavně jí velebí různé ankety a vyhrává testy v motoristických časopisech.

Prodejní hit

Aktuální ostrá Fiesta ST s křídlem na zádi, nasupeně vypadající dvojitou koncovkou výfuku a agresivním difuzorem se představila coby koncept už ve Frankfurtu 2011, v Los Angeles následovala pětidveřová varianta. Sériové provedení se objevilo v Ženevě 2012, modrý ovál však oznámil, že do showroomů zamíří až za rok, což se také stalo. Prodej v Británii odstartoval loni v březnu, v kontinentální Evropě až v dubnu. Výroba běží přitom už od února 2013.

Test Renault Clio RS 2013 vs. Ford Fiesta ST vs. Renault Clio RS 2011

Test Renault Clio RS 2013 vs. Ford Fiesta ST vs. Renault Clio RS 2011

Vývoj vozu měli na starosti specialisté z Ford Team RS. Pod přední kapotou má zážehový čtyřválec 1.6 EcoBoost o objemu 1,6 litru. 134 kW, respektive 240 (krátkodobě až 290) N.m mu dodávají sílu k dosažení rychlosti 220 km/h a akceleraci z nuly na stovku během 6,9 s. Celohliníkový motor disponuje přímým vstřikem paliva, proměnným časováním sacích a výfukových ventilů a výfukovým turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu. Převodovka je šestistupňová manuální.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta ve sportovním provedení ST boduje

Auto je vybaveno i přesměrováváním točivého momentu eTVC, povinná elektronická stabilizace má tři režimy a kotoučové brzdy najdeme na obou nápravách, jak jinak? Elektrický posilovač řízení je kalibrován tak, aby reagoval ostřeji a zpětná vazba od kol byla co největší. Oproti běžným modelům sedí ST o 15 mm níže, přední náprava dostala optimalizovanou geometrii, zadní se zkrutnou příčkou zamezuje naklánění karoserie. Zavěšení logicky přitvrdilo. Módou je sympozér, který sbírá nejlepší zvuky motoru a přenáší je do kabiny.

Ford Fiesta ST: poptávka překonala odhady, výroba zvýšena na 60 aut denně

Ford Fiesta ST: poptávka překonala odhady, výroba zvýšena na 60 aut denně

Normovaná spotřeba benzinu přitom činí 5,9 l/100 km, což ale většinu majitelů asi moc netrápí. V České republice nyní Fiestu ST koupíte za 439.990 korun i se sedadly od Recara a hliníkovými pedály, které do sportovně zaměřeného hatchbacku jaksi patří. Programovatelný klíč umožňuje rodičům přednastavit některé funkce vozu, když jej svěřují svým ratolestem.

Světová obliba

Během prvního roku vybojoval malý nabroušený ford dvaadvacet různých ocenění v Evropě, za Atlantikem i v Číně! Velebil jej Top Gear, francouzský Echappement i americký Automobile Magazine. Britský časopis ho označil za nejzábavnější auto roku, ve srovnávacím testu německého Auto Bildu porazil nový Seat Leon Cupra. ST je rychlé a nedotáčivost byla eliminována na nezbytné minimum, což potvrdil i americký Road & Track. Vyhrává ankety o nejlepší ostrý hatchback včetně národních a zdůrazňován je i poměr ceny a nabízené hodnoty.

Ford Fiesta ST: malá stíhačka v Anglii začíná na 518 000 Kč

Ford Fiesta ST: malá stíhačka v Anglii začíná na 518 000 Kč

Ford má ve sportovních modelech Fiesty dlouhou tradici, byť přerušenou. Původní XR2 (1981) měla v útrobách atmosférickou šestnáctistovku a upalovala skoro stosedmdesátkou, což byla na tehdejší dobu výjimečné. Ze sedmi kusů udělala karosárna Crayford dokonce kabriolety! O tři roky později po radikálních úpravách karoserie dostala nový čtyřválec CVH 1,6 l/72 kW. Tyto modely se odlišovaly i výrazným černým bodykitem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Chybět nemůže ani řádně upravený interiér

Měly ještě karburátory, o XR2i (1989) na bázi Mark 3 to už pochopitelně neplatilo. Její šestnáctistovka dávala pro změnu 76 kW. V prodeji byla ale i verze RS1800. Čtyřválec řady Zetec 1,8 l o výkonu 96 kW jí katapultoval přes magickou dvoustovku. Šílenost jménem RS Turbo (1990-1992) měla 98 kW z objemu 1,6 l, 183 N.m a zrychlení z klidu na stovku jí trvalo osm vteřin. Hothatch jak má být! Turbodmychadlo bylo však k dostání i dříve u Mk2, ale jako aftermarketová konverze a bez záruky Fordu.

Ford Fiesta ST: radost až do rána

Ford Fiesta ST: radost až do rána

Ke sportu se znovu vrátila až předchozí řada, ve které mělo premiéru provedení ST (Sport Technologies). Na své si tak opět přišli řidiči s ostřejšími ambicemi, museli si ale počkat až do roku 2005. Přitom už běžné Fiesty měly tvrdší podvozek a přesné řízení, které zajišťovalo vynikající jízdní vlastnosti. Současná generace klade více důraz na komfort, i když pro ST to neplatí. Tu minulou ve výhradně třídveřové verzi poháněl dvoulitr se 110 kW. Atmosférický!

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky