Sport Speciale: high-tech nostalgie

Na první pohled historický závodní vůz, na druhý přehlídka nejmodernějších technologií. To je nejnovější počin společnosti Creative Workshop.

Padesátá a šedesátá léta uplynulého století patřila na závodních tratích vozům jako Aston Martin DBR1, Jaguar C a D-type, Maserati 450S nebo Ferrari TR59/60. To byly časy, kdy vozy stavěli vizionáři a umělci, kteří se chtěli do dějin zapsat jako tvůrci těch „nejlepších“ a „nejrychlejších“ strojů. A takové pokusy nebyly vlastní pouze velkým továrnám, objevila se také řada zajímavých, leč již dnes povětšinou pozapomenutých konstrukcí třeba s názvy Stanguellini, Bandini nebo OSCA. Tuto atmosféru se pokouší nyní oživit společnost Creative Workshop svým nejnovějším modelem Sport Speciale. Založili ji Barry a Lann Smithovi a model Sport Speciale se vrací ke kořenům klasických závodních strojů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vůz spočívá na rámu z chrom molybdenových trubek, karosérie je ručně vyráběna z trubek a hliníkového plechu stejnými technologiemi, které používali italští karosářští mistři v padesátých letech. Pohonná jednotka je však veskrze současná. Je jí šestilitrový dvanáctiválec BMW V12, upravený v duchu současného šampionátu F1, jenž je uložen samozřejmě v přídi podélně. Dosahuje výkonu 450 koní, což lehkému vozu stačí k dosažení stokilometrové rychlosti z klidu za pouhých 3,6 sekund. Na motor navazuje šestistupňová, manuálně řazená převodovka. O spolehlivé brzdění takového výkonu z vysokých rychlostí se starají třmeny Brembo a závodní kotouče Wilwood, pérování vinutými pružinami je plně nastavitelné a konfigurace podvozku je dotvářena podle specifických požadavků zákazníka. Tepelně izolované výfuky, potažené keramickou vrstvou, jsou vedeny podél prahů, ale konstruovány tak, aby příliš neomezovaly světlou výšku vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
 
Technika pod karosérií se nese ve znamení nejmodernějších technologií, které přispívají k výjimečným výkonům, jež bychom od vozů těchto tvarů nečekali. Velký důraz byl však kladen na kvalitu zpracování a použitých dílů, ale také na původnost interiéru a jeho doplňků. Přístroje proto nesou značku Veglia, volant Nardi, světla Marchal a Carello, přepínače Magneti Marelli a kompletní kola, uchycená centrální maticí, byla vytvořena v továrně Borrani. Vozy se vyrábí ručně, a to ze surových materiálů od krytů světel po hlavici řadicí páky. Žádné polotovary. Lakovaná palubní deska nese koženou ochrannou obrubu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Interiér nabízí dostatek komfortu i při použití dnešních měřítek. Sedadla jsou stavitelná a čalouněná pravou italskou rukavičkářskou kůží, ve dveřích najdeme kapsy a cestující mají k dispozici topení. Řidič má za svojí hlavou odnímatelnou, plechovou aerodynamickou „kapuci“. Za maskou chladiče se ukrývají dva závodní mlhové světlomety Marchal, posádka je chráněna zvláštním rámem a nalévací hrdlo nádrže je vyrobeno pro rychlé plnění paliva velkým průtokem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Váha je na nápravy rozložena v poměru 45/55 % (vpředu/vzadu). Motor je osazen plně programovatelným vstřikováním benzínu. Diferenciál má omezenou svornost, řízení šroubem a maticí má velmi strmý převod. Ručně vyráběna je na tomto voze i palivová nádrž.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků