Spolupráce mezi koncerny Fiat a PSA Peugeot Citroen v oblasti výroby užitkových vozidel

Spolupráce mezi koncerny Fiat a PSA Peugeot Citroen v oblasti výroby užitkových vozidel

HISTORIE SPOLUPRÁCE MEZI OBĚMA KONCERNY

Dlouhodobá, úspěšná a různorodá spolupráce

Od roku 1978, ve kterém byla založena společnost Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri – Evropská společnost lehkých vozidel) v městečku Atessa (Itálie), je spolupráce mezi Fiatem a PSA Peugeot Citroën založena na společném využívání jejich znalostí v oblasti techniky a výroby, které tyto dva partnery staví na čelní pozici mezi evropskými výrobci lehkých užitkových vozidel. V roce 1981 zahájila společnost Sevel svou činnost ve Val di Sangro, s denní produkcí 350 vozidel.

Později byla továrna rozšířena, aby umožnila výrobu většího počtu modelů a dosáhla dnešní výrobní kapacity 900 vozidel denně (zahrnuje model Ducato pro Fiat a modely Peugeot Boxer a Citroën Jumper pro PSA Peugeot Citroën), která bude dále zvýšena o více než 10% při uvedení nové skupiny užitkových vozidel na trh. Dne 15. prosince 2005 překonalo toto průmyslové středisko hranici 3 milionů vyrobených vozidel. Kdybychom je postavili do jedné řady za sebe, vytvořila by kolonu v délce 15 000 kilometrů, což je přibližně vzdálenost mezi Val di Sangro a Sydney.

Spolupráce mezi oběma koncerny, podpořená velkým obchodním úspěchem v Evropě, se během let dále rozšířila a v současnosti pokrývá velkou část potřeb klientely lehkých užitkových vozidel. V lednu 2002 byla původní dohoda mezi partnery prodloužena až do roku 2017. Definuje způsoby vývoje a výroby dvou nových modelových řad lehkých užitkových vozidel a rovněž ekonomické a průmyslové cíle projektu. Úspěšné pokračování v této spolupráci umožňuje, aby se oba partneři společně podílelina nákladech vývoje a investicích, a dosáhli tak v konečném důsledku velké úspory.

První řada, kterou je nová generace modelů Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper, bude uvedena na trh zkraje druhého pololetí tohoto roku, přičemž výrobu bude zajišťovat průmyslové středisko Sevel ve Val di Sangro (Itálie). Druhá řada, jejíž výrobou je pověřeno francouzské středisko ve Valenciennes, bude veřejnosti odhalena později.

S cílem reagovat na očekávaný vývoj na evropských trzích v segmentu malých užitkových vozidel se základní úrovní vybavy uzavřely oba koncerny v roce 2005 dohodu o vývoji a produkci třetí skupiny vozidel : jedná se o novou malou dodávku, která bude vyráběna pod dohledem společnosti Tofas v její továrně v Burse (Turecko), v úzké spolupráci s oběma partnery.

Podle znění dohod z roků 2002 a 2005 se koncerny Fiat a PSA Peugeot Citroën domluvily na investicích v celkové výši 2,2 miliardy eur. Téměr 50% této částky bylo přiděleno

italskému středisku, které je schopno vyrobit až 230 000 vozidel za rok, s výhledem na cílový počet 260 000. Co se týče konkrétně společnosti Sevel z Atessy, investice vložené do vývoje a výroby budoucích modelů – tj. nového Ducata, Boxera a Jumpera – dosáhly 1,1 miliardy eur, z čehož 700 milionů bylo vynaloženo na vývoj nového produktu a financování výrobních zařízení dodavatelů jednotlivého příslušenství; zbývajících 400 milionů bylo vynaloženo na rozšíření budov karosářských a montážních provozů, instalování nových výrobních zařízení a rovněž realizování nové logistické zóny a nové lakovny, opatřené nejmodernějšími technologiemi.

Vlastníky společnosti Sevel v Atesse jsou oba partneři rovnými díly, přičemž řízení je svěřeno společnosti Fiat Auto.

STŘEDISKO SEVEL VE VAL DI SANGRO : VÝROBNÍ ZÁVOD DRŽÍCÍ VŠECHNY REKORDY

Průmyslové středisko společnosti Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri – Evropská společnost lehkých vozidel), které se nachází ve Val di Sangro, je největším výrobním centrem lehkých užitkových vozidel v Evropě. Výrobní závod, založený v roce 1981 jako součást společnosti, jejíž vlastníky jsou rovnými díly koncerny Fiat a PSA Peugeot Citroën, byl vybudován mezi obcemi Atessa a Paglieta v provincii Chieti na ploše více než 1,2 milionu m2 (120 hektarů), z čehož 344 000 m2 (34 hektarů) tvoří kryté prostory. Toto vybavení umožňuje středisku obsáhnout kompletní výrobní cyklus : karosárna, lakovna a montážní linka.

V současnosti zaměstnává 5 200 osob (z čehož více než 95 % tvoří obyvatelé regionu Abruzzes) a každý den do jeho bran vjíždí 250 tahačů s návěsy naloženými materiálem a vyjíždí z nich 200 kamionů a 4 vlaky přepravující vozidla. Karosárna navíc vyrábí přibližně 300 různých typů karoserií, lakovna používá 122 různých barevných odstínů a z montážní linky sjíždí 6 000 verzí s více než 150 opcemi. Tato neuvěřitelná čísla jsou dána různorodostí požadavků profesionálních uživatelů a fleetových zákazníků, které musí splňovat výrobky společnosti Sevel. Jednou z předností střediska Sevel je jeho schopnost zvládnout složitost všech jeho výrobků. Důkazem velké oblíbenosti zde vyráběných modelů je skutečnost, že za 25 let existence společnosti nedošlo k jedinému přerušení výroby, která se právě naopak neustále zvyšovala, tak jako počty zaměstnanců a výše investic. Navíc toto výrobní centrum splňuje ty nejpřísnější jakostní normy a předpisy pro ochranu životního prostředí : jeho systém řízení jakosti obdržel certifikaci ISO 9001 (verze 2000) a opatření v oblasti ochrany životního prostředí certifikaci ISO 14001.

Nová lakovna společnosti Sevel je nesporně zajímavá, protože byla postavena pro nové vozidlo s pracovním názvem X250 a patří mezi nejlépe vybavené v Evropě, a to jak z pohledu moderních technologií, tak z hlediska ochrany životního prostředí (o čemž svědčí volba používání vodou ředitelných nátěrových hmot). Uvnitř budovy, dlouhé přibližně 330 metrů a 60 metrů široké, pracuje v jedné směně 150 zaměstnanců a 23 robotů nanáší tmel a lak. Lázně pro kataforézu i vypalovací a sušicí kabiny jsou plně automatizované. Pracovníci jsou pouze pověřeni sledováním procesu a kontrolováním výsledků. Dokonce i příprava ploch k lakování je částečně automatizována a k lakování je použito dokonce válců s pery z pštrosa emu, které jsou pro tuto činnost zvláště vhodné, neboť se při čištění karoserie nenabíjejí statickou elektřinou.

Na rozdíl od osobních vozidel je lakována rovněž vnitřní strana karoserií užitkových vozidel, protože jsou tyto plochy u nákladních vozů viditelné. U každého jednoho vozidla X250 je tedy nutno nanést lak na přibližně 65 m2 plechu: k této operaci je zapotřebí 10 kg nátěrových hmot a 137 metrů tmelu. Za jeden rok je tak spotřebováno 25 milionů metrů, což představuje přibližně čtyřnásobek obvodu zeměkoule. A konečně, nová lakovna je dokonale větraná, světlá a tichá díky vynikajícímu ventilačnímu systému a zařízení pro transport vozidel – opatřenému pryžovými řemeny, a tedy nehlučnému.

NOVÁ SKUPINA DODÁVEK

Prezentační karta modelu X250, reference v segmentu

Toto nové užitkové vozidlo, které je nástupcem velmi úspěšného modelu, si klade za cíl udržet si čelní pozici ve své kategorii z hlediska designu, funkčnosti, provozních vlastností, pohodlí a spolehlivosti. Proto se vyznačuje originálním a novátorským vzhledem, pozoruhodnou nosností a snadností nakládání břemen, stejně jako výjimečnými uživatelskými funkcemi a komfortem v kabině. Ještě větší inovace přináší jeho výbava v oblasti elektroniky a bezpečnosti, nicméně jeho hlavní předností jsou nízké provozní náklady. Tento nový model, opatřený stejnou mechanickou konstrukcí jako jeho předchůdci (pohon předních kol a příčně uložené motory), je k dispozici v mnoha variantách neobvykle bohaté modelové řady :

  • modely pro přepravu zboží a osob a podvozky pro přestavbu a různá vybavení
  • celková hmotnost při zatížení od 3 do 4 tun
  • 2 typy náprav: pro kola a pneumatiky 15” (celková hmotnost od 3 do 3,5 t) a 16” (celková hmotnost od 3,5 do 4 t)
  • užitečné zatížení od 1 000 do 2 000 kg
  • 3 rozvory, 4 délky a 3 výšky u furgonů
  • 7 možných využitelných objemů od 8 do 17 m3
  • 4 rozvory a 5 délek pro podvozky

Díky této široké nabídce může každý zákazník nalézt vozidlo « přesně na míru », dokonale splňující jeho očekávání.

Nový model je nabízen se 4 turbodieselovými šestnáctiventilovými motory s přímým vstřikováním « Common Rail » nejnovější generace (s vícebodovým vstřikováním), poskytujícími výkon 100 až 157 koní. Tyto agregáty respektují životní prostředí (splňují normu Euro 4) a budou spojovány s pětistupňovou nebo zcela novou šestistupňovou převodovkou. Nabízejí velký točivý moment (od 250 do 400 N.m) při nízkých otáčkách. Z pohledu zákazníků tyto charakteristiky znamenají silný výkon při rozjezdu a výjimečně živou akceleraci, potěšení z jízdy, optimální pohodlí a v neposlední řadě nízkou spotřebu.

Model X250 se nachází rovněž na špici vozidel své kategorie z hlediska bezpečnosti a komfortu. Svědčí o tom například karoserie s diferencovanou tuhostí, nové brzdové systémy se 4 kotoučovými brzdami a sériová montáž integrálního ABS s funkcí EBD (elektronické rozdělení brzdného účinku) a airbagu řidiče u celé modelové řady. Navíc jsou v závislosti na zemi prodeje a verzi nabízeny ve standardní výbavě nebo na přání následující prvky výbavy: ASR (protiprokluzový systém), ESP (systém dynamického řízení stability), boční a hlavové airbagy, stejně jako airbag spolujezdce a rovněž zařízení pro ochranu vozidla a jeho nákladu proti krádeži.

Tento model potvrzuje maximální péči, která byla věnována faktorům spojeným s ergonomií, akustickým a tepelným komfortem a pružností pérování. Pohodlí na palubě je pro uživatele užitkového vozidla skutečně nad míru důležité, neboť je nucen trávit dlouhé hodiny za volantem, často za velmi obtížných podmínek. Proto je kabina vozidla koncipována jako útulná, světlá a tichá mobilní pracovna, přičemž řešení místa řidiče je podobné jako u cestovního automobilu a poskytuje uživateli na cestách ideální podmínky pro duševní pohodu a fyzické pohodlí, k nimž rovněž přispívají početné úložné prostory (schránky, kapsy ve dveřích a sklopné desky), určené pro osobní předměty (notebook a mobilní telefon, mapy). Rovněž nákladový prostor byl velmi pozorně propracován pro možnost jeho každodenního využívání bez stresu a únavy, s ohledem na různé typy uživatelů a jejich profesí.

Nákladové prostory jsou proto velmi prakticky řešené a nabízejí velký prostor jak co do objemu, tak co do rozměrů. Přístup je usnadněn díky mimořádně nízko umístěnému prahu pro nakládání a zadním křídlovým i bočním posuvným dveřím s velkými rozměry.

K pohodlí cestujících přispívají rovněž pneumatické odpružení vzadu s regulací světlé výšky a elektronické prvky výbavy, jako například hands free sada s technologií Bluetooth a přehrávač multimédia, umožňující poslech MP3.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Fiat Panda 1,1
Rok výroby: 2010
Stav: 4 996 km
Cena: 117 000 Kč
Fiat Tipo 1,4
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 330 000 Kč
Fiat Tipo 1,4
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 330 000 Kč
Fiat Tipo 1,4
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 330 000 Kč
Fiat Tipo 1,4
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 330 000 Kč
Fiat Stilo 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 185 737 km
Cena: 54 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků