Společnost Volvo Cars si v roce 2005 navzdory výrazným výkyvům trhu udržela své postavení

• Celkový objem prodeje dosáhl 444 000 vozů

• Volvo XC90 zůstalo nejlépe prodávaným modelem, za kterým těsně následovalo Volvo V50

• Prodej se zvýšil ve Švédsku, Španělsku, Itálii a Číně

• Výraznější zaměření na vozy optimalizované z hlediska ochrany životního prostředí

• Fredrik Arp – nový prezident a generální ředitel od 1. října 2005

 

Rok 2005 byl pro automobilový průmysl charakteristický výraznými výkyvy na trhu, které zasáhly jak společnost Volvo, tak i konkurenční výrobce. Celkové prodeje dosáhly počtu 443 947 vozů, což v porovnání s rekordním rokem 2004 znamená snížení o 2,7 %, způsobené především poklesem na trhu ve Spojených státech.
„V roce 2005 jsme se zaměřili na vytváření zdrojů pro budoucnost,“ říká Fredrik Arp, který byl v říjnu 2005 jmenován prezidentem a generálním ředitelem společnosti Volvo Cars. Pokračuje:
 „Největší produktovou novinkou roku 2005 se stal nový kabriolet, Volvo C70. V průběhu roku jsme rovněž zavedli řadu strukturálních opatření a zefektivnili chod společnosti, takže budoucnosti budeme čelit s ještě pevnějším zázemím. Počet našich zaměstnanců se prostřednictvím plánovaných odchodů do penze a menšího objemu poradenských služeb snížil o přibližně 1 400. Zeštíhlování bude pokračovat i v roce 2006 jako součást přirozeného procesu řízení konkurenceschopné společnosti,“ vysvětluje. Dlouhodobým cílem společnosti Volvo Cars zůstává i nadále hranice 600 000 vozů za rok. „Přihlédneme-li ke komplexnímu výrobnímu plánu, který společnost představí v nadcházejících letech, jsme na ne
jlepší cestě tohoto cíle dosáhnout,“ uzavírá Fredrik Arp.

XC90 – nadále velmi žádaný artikl ve Spojených státech i dalších částech světa

Prodeje vozu XC90 vzrostly celosvětově o 2,3 % a tento model zůstává s ročním prodejem

86 000 kusů i nadále nejúspěšnějším produktem společnosti. Na druhém místě skončil model V50 s 83 202 vozy, který vykázal nárůst o 74 %, a následovalo Volvo S40 s více než 75 000 vozy prodanými v roce 2005.
Pokud jde o Spojené státy, prodeje společnosti Volvo zde ve srovnání s rokem 2004 poklesly o 11,2 %. Trh byl díky rostoucím cenám ropy velmi zranitelný, a celkové prodeje sportovně užitkových vozů (SUV) drasticky poklesly. Z modelů značky Volvo si na americkém trhu vedly ne
jlépe XC90 (35 974), S60 (24 694) a S40 (24 229).

Ohromný nárůst ve Španělsku a Itálii
Pokud jde o Evropu, společnosti Volvo se podařilo udržet a posílit svůj tržní podíl i navzdory všeobecnému poklesu, který prodeje automobilů zasáhl. Ve Španělsku a Itálii si společnost vedla obzvláště dobře. Ve Španělsku vzrostly prodeje vozů Volvo oproti roku 2004 o 15 %, zatímco v Itálii zaznamenaly nárůst o 6 %. Tyto země jsou nyní na 7. respektive 5. místě mezi deseti nejúspěšnějšími trhy společnosti Volvo. Důvodem tohoto zdravého nárůstu jsou nové dieselové alternativy.
Podobně dobře se Volvu dařilo i na domácím trhu, kde má téměř 20% tržní podíl a kde dosáhlo v porovnání s údaji za rok 2004 nárůstu o 2 %.

Vozy optimalizované z hlediska ochrany životního prostředí jsou ve Švédsku na vzestupu
Počet vozů optimalizovaných z hlediska ochrany životního prostředí vzrostl v roce 2005 na 5,1 % celkového objemu trhu v porovnání s 2,7 % v roce 2004. Jen v  prosinci se ekologické vozy podílely na celkových prodejích přinejmenším 10,2 % oproti 3,3 % v prosinci předcházejícího roku. Prodeje modelů Volvo optimalizovaných z hlediska ochrany životního prostředí vzrostly v roce 2005 o 65 %. K tomuto nárůstu přispělo uvedení modelů S40 a V50 „Flexifuel“ a také rostoucí prodeje modelů Volvo v provedení Bi-Fuel (používající 2 paliva). Společnost Volvo nabízí technologii Bi-Fuel pracující s metanem již od roku 1995, v této oblasti má ve Švédsku vedoucí postavení.

Na svém čtvrtém a pátém největším trhu, v Británii a Německu, zaznamenala značka Volvo pokles. V Británii se na slábnoucím trhu prodeje vozů Volvo snížily o 4,5 % a v Německu dosáhl pokles 8 %.

Výrazné pokroky v Číně

Mimo Evropu a Spojené státy byly prodeje daleko zdravější. V Číně vzrostl objem prodeje o solidních 83 % a dosáhl celkové výše 4 786 vozů, do značné míry díky uvedení modelu S40. Velký nárůst prodejů zaznamenaly také Jižní Afrika a Rusko. Čína má značný prodejní potenciál, a zůstává proto pro vozy společnosti Volvo Cars vysoce zajímavým trhem.

Deset největších trhů společnosti Volvo Cars v roce 2005:
1. USA 123 575  (139 155)
2. Švédsko 52 696  (51 464)
3. UK 38 307  (40 159)
4. Německo 35 035  (38 085)
5. Itálie 20 533  (19 390)
6. Nizozemí 18 879  (19 225)
7. Španělsko 18 335  (15 925)
8. Japonsko 13 427  (13 919)
9. Belgie 12 638  (12 929)
10. Kanada 11 651  (11 135)
 
Pět nejprodávanějších modelů značky Volvo v roce 2005:
1. XC90  85 994   (84 032)
2. V50  83 202   (47 743)
3. S40  75 136   (53 085)
4. V70  70 156   (74 656)
5. S60  62 528   (73 121)
(Údaje za rok 2004 jsou uvedeny v závorkách)

Výroba
Většina vozů společnosti se vyrábí v závodě Torslanda v Göteborgu a v belgickém Gentu. Oba tyto závody v několika posledních letech výrazně rozšířily výrobu a dnes, kdy Torslanda zavádí třetí směnu, jsou na budoucnost připraveny s ještě vyšší výrobní kapacitou.

V současnosti jsou kapacitní limity 190 000 vozidel v závodě Torslanda a 270 000 vozidel v závodě v Gentu. Dlouhodobým cílem je, aby obě továrny byly schopny vyrobit až 550 000 vozidel ročně, a dokázaly tak uspokojit libovolný nárůst poptávky.
Některé díly se vyrábějí ve Švédsku v závodech společnosti Volvo Cars ve Skövde, Floby a Olofströmu. Další montážní závody jsou rovněž v Malajsii, Thajsku a Jižní Africe.
Závod Uddevalla, kde se vyrábí kabriolet Volvo C70, je nyní vlastněn a provozován společným podnikem Pininfarina Sverige AB, ve kterém Pininfarina vlastní 60 % a Volvo Cars 40 % akcií.
V roce 2005 vyrobila společnost Volvo Cars celkem 446 588 vozů.


Produktové novinky
Nejdůležitějším produktem uvedeným na trh byl nový kabriolet Volvo C70.
Tento vůz, který byl navržen a postaven v Göteborgu, je vybaven technicky velmi pokročilou třídílnou ocelovou střechou, jejíž konstrukce a funkčnost byly vyvinuty specializovanou italskou společností Pininfarina.
Společnost Volvo Cars usiluje o zajištění pevného vedoucího postavení mezi značkami luxusního segmentu, pokud jde o ohleduplnost k životnímu prostředí. Aby tento cíl naplnila, vyvíjí motory s nízkými emisemi, motory na dvě paliva (Bi-Fuel), motory „Flexifuel“ a konvenční motory s optimalizovanou spotřebou paliva.
V rámci tohoto úsilí byla v roce 2005 představena nová, výkonnější a čistší verze pětiválcového dieselového motoru D5. Na podzim byly na švédský trh pod označením Flexifuel uvedeny bio-etanolem poháněné verze vozů Volvo S40 a V50, které produkují až o 80 % méně emisí oxidu uhličitého. Tyto modely měly okamžitě velký úspěch a očekává se, že jejich prodeje i v budoucnu nadále výrazně porostou.
Společnost Volvo Cars se rovněž zabývá perspektivou vývoje modelů poháněných elektrickou hybridní technologií. A co více, materiály používané ve výrobním procesu musejí být v maximálním rozsahu recyklovatelné. Všechny vozy Volvo jsou již od roku 1998 dodávány s ekologickou deklarací.
V oblasti aktivní bezpečnosti byl v roce 2005 představen systém známý jako „Volvo Co-Driver“. Jde o systém podpory řidiče, který koordinuje
informace z vozu s aktuální dopravní situací, aby napomohl řidiči správně se rozhodovat. Další novinkou týkající se bezpečnosti je systém „Multi lock“, který v sobě kombinuje analyzátor dechu a pojistku bezpečnostních pásů spojenou s kódovaným omezovačem rychlosti. Klíč zapalování může být naprogramován tak, aby určitým řidičům omezil jejich maximální rychlost.

Volvo Ocean Race
Počátkem prosince 2005 byl ve španělském Vigu odstartován v pořadí již druhý závod Volvo Ocean Race. Tato soutěž, která je považována za nejnáročnější závod plachetnic na světě a kterou bedlivě sledují světová média, vede sedm lodí spolu s jejich posádkami na cestě kolem kontinentů: Španělsko, Jižní Afrika, Austrálie, Nový Zéland, Brazílie, Spojené státy a Švédsko. Cílová čára bude překročena v červnu 2006 v Göteborgu.

Ocenění
Automobily Volvo obdržely v průběhu roku 2005 řadu mezinárodních titulů a ocenění.

Vybíráme:

Volvo S40/V50
Brazílie: Volvo V50 – Ne
jlepší kombi roku, Ocenění Revista Carro pro nejlepší vůz roku; Kanada: Volvo S40 – Nejlepší nový sportovní kompakt, Kanadské auto roku (AJAC); Malajsie: Volvo S40 – Vůz roku/limuzína střední třídy, časopis Autocar ASEAN; Malajsie: Volvo S40 – Nejlepší rodinný vůz luxusní třídy, noviny The News Straits Times a MasterCard. Jižní Afrika: Volvo S40 2.4i – Vůz roku, Jihoafrické sdružení novinářů & WesBank; Německo: Volvo S40/V50 – Nejlepší dovážený automobil střední třídy, časopis Autoflotte

Volvo XC90
Kanada: XC90/Volvo Cars of Canada Ltd – Zlatý klíč pro ne
jlepší SUV střední velikosti do 60 000 $, L`Annuel de l`automobile; Malajsie: XC90 – Nejlepší SUV luxusní třídy, noviny The News Straits Times a MasterCard; Německo XC90 – Nejlepší dovážený SUV, Auto Trophy časopisu Auto Zeitung; Německo: XC90 – Nejlepší dovážený terénní vůz/SUV, časopis Autoflotte; USA: XC90 – Nejlepší SUV ve třídě nad 30 000 USD, AAA Top Cars

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků