Splinter: dřevěný sporťák

V době hliníku, karbonu a jiných lehkých materiálů dostali studenti v Americe zajímavý nápad – postavit funkční sporťák z dřeva.

Dřevo jako přírodní materiál dopřává pocit luxusu náročným majitelům především uvnitř jejich vozů. Jenomže je američtí studenti si řekli, že zkusí z dřeva postavit „celý” supersport. Dílo je na světě a má i jméno – Splinter.

Karoserie i rám vozu je dřevěné konstrukce, dřevo bylo použito také na discích kol nebo části odpružení. Poměrně lehké, no přitom velmi pevné dřevo přispělo k velmi nízké pohotovostní hmotnosti vozu – pouze 1100 kg. Rozměry přitom nejsou nijak zanedbatelné, do délky měří Splinter 4430 mm, na šířku 2080 mm a vysoký je 1070 mm. Rozvor náprav činí 2660 mm.

Tenhle vůz nemá s výkonem problém. O pohon se stará osmiválec Northstar s objemem 4,6 litru dopovaný dvojicí kompresorů. Jeho výkon dosahuje úctyhodných 441 kW/600 koní. Agregát uložený před zadní nápravou posílá svoji sílu na zadní kola skrz šestistupňovou manuální převodovku.

Zajímavostí je sloupek řízení a volant vyroben, jak jinak, než z dřeva. Brzdy vozu jsou klasické, do ocelových kotoučů se zakusují šestipístkové třmeny vpředu, resp. čtyřpístkové vzadu. Splinter stojí na 19“ kolech s pneumatikami 265/35 vpředu, vzadu jsou použity „dvacítky“ s pneu 335/30.

Jak bude dřevo reagovat na vysoké teploty motoru, brzd a dalších exponovaných částí tvůrci neříkají. Snad ne vzplanutím...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Splinter, zajímavý dřevěný počin

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků