Spirit of Ecstasy přitahuje pozornost už sto let

Letos oslavuje sto let soška Spirit of Ecstasy. Stala se znakem Rolls-Royců v roce 1911 a brzy ji následovaly sošky další.

K nejslavnějším patřila soška čápa na vozech značky Hispano-Suiza, dále slon na Bugatti a jaguar na vozech stejnojmenné britské značky. Největší rozmach zažily sošky na kapotách vozů v čase kolem první světové války a pak v letech před druhou světovou válkou. Staly se symbolem luxusu. Odlišovaly vozy, na nichž se skvěly, od ostatních. Ukazovaly, že jsou jen pro vyvolené. K tomu patřily i další znaky bohatství: exotická dřeva použitá v interiérech automobilů, kožené čalounění sedadel.

Každá ze sošek měla svou zajímavou historii. Tak třeba čáp na vozech španělské značky Hispano Suiza - k jeho vzniku inspiroval podobný motiv zdobící boky letounů Spad během první světové války. Motory pro tyto letouny pocházely právě ze závodu Hispano Suiza. Jaguar ve skoku se ocitl na chladiči v roce 1937. Vytvořil ho sochař F. Gordon Crosby. Bugatti použil maskot na jediném svém modelu, na luxusním typu 41. Byl to stříbrný slon. Tyto tři automobilky následovaly brzy i další evropské značky – například francouzská Voisin, německé Horch a Mercedes. V USA pak třeba Chevrolet s orlem, Chrysler s gazelou, Packard s kormoránem.    

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Znaky luxusu na vozech Hispano-Suiza, Bugatti a Jaguar

Soška Spirit of Ecstasy (Duch extáze) se poprvé objevila na chladiči modelu Silver Ghost v roce 1911. Předtím Rolls-Royce zdobila pouze loga. Jenže majitelé luxusních vozů žádali více. Proto Henry Royce oslovil sochaře Charlese Robinsona Sykese a ten vytvořil elegantní sošku ženy v pohybu. Inspirací mu prý byla krásná slečna Eleanor Thorntonová.

Zprvu ale soška neměla na kapotách Rolls-Royců snadný život. Některým motoristům se nezdála její velikost, reptali, že jim překáží ve výhledu. Jiní ji překřtili na "Eleanor v noční košili", prostě se jim nelíbila. To až později získala lichotivější přezdívku – Flying Lady. Soška byla nejprve vyráběna z chromu nebo niklu a následně byla postříbřena. Dodnes bylo vytvořeno jedenáct modifikací, ta poslední je opatřena mechanismem, který ji v okamžiku havárie skryje do masky chladiče. Většina zákazníků objednává sošku z leštěné oceli, ale na výběr je i stříbrné či zlaté provedení.  

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Kráska na kapotě (Spirit of Ecstasy) a ve skutečnosti (Eleanor Thorntonová)

Před několika dny vyrazilo na počest jubilující sošky do ulic Londýna sto vozů Rolls-Royce. 
Na čele pompézní kolony jel samozřejmě Silver Ghost, nejslavnější období automobilky Rolls-Royce reprezentovaly vozy Silver Cloud a Silver Shadow a dobu současnou modely Phantom a nový Ghost.

Jízda započala na Belgrave a skončila v Syon House v západním Londýně. Kolona jednoho sta vozů projela při manifestační jízdě kolem londýnských pozoruhodností, jakými jsou Big Ben, Trafalgarské náměstí a Piccadilly Circus. Trasa vedla i kolem rodného domu spoluzakladatele automobilky Charlese Rollse na Hill Street ve čtvrti Mayfair a ateliéru sochaře Charlese Sykese v Brompton Road. Nemohla se vyhnout ani londýnskému sídlu automobilky na Berkeley Square. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Stoleté výročí Spirit of Ecstasy oslavilo manifestační jízdou i sto vozů Rolls-Royce

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků