Spiano X útočí ve městě

Ačkoliv se to mohlo zdát velmi nepravděpodobné, Mazda rozhodla o spuštění výroby městského vozítka Mazdy Spiano X.
Spiano X útočí ve městě
Spiano X se od ostatních minivozů liší naprosto jiným způsobem pojatým designem. Většina automobilek si zakládá na oblých tvarech podtržených nějakou výraznou linií, kdežto Spiano jde naprosto opačným směrem. Krabicovitý tvar byl v rozích pouze zakulacen. Spiano je Klepněte pro větší obrázekdvouprostorové malé MPV, které by právě díky netradičnímu designu mělo ve své třídě poskytovat suverénně nejvíce prostoru pro posádku i zavazadla. I když je zatím jasné jen to, že se malá Mazda začne prodávat na japonském trhu, výrobce nevylučuje možnost dalšího exportu do Evropy popř. USA, ovšem vše záleží na reakcích veřejnosti a na prodejnosti vozu.

Interiér vozu byl koncipován s důrazem na vysokou funkčnost všech prvků. Nepřekvapí proto ani to, že v dosahu řidiče najdeme mnoho odkládacích míst o dostatečné kapacitě. Zákazníci si můžou vybrat z několika barev interiéru včetně dvoubarevných kombinací. Přístrojové desce vévodí jeden velký kruhový přístroj, v němž je umístěn displej, který zobrazuje vše ostatní. Pod volantem najdeme v Japonsku klasicky umístěný volič automatické převodovky. Standardně by měla být i výškově nastavitelná přední sedadla. Kvůli dobrému výhledu cestujících vzadu jsou jejich sedadla téměř o 7cm výše, než sedadla cestujících Klepněte pro větší obrázekvpředu, přesto by neměli mít zadní pasažéři nedostatek místa nad hlavou díky celkově vyšší stavbě celého vozu.

U Spiana však nehleděli konstruktéři jen na co největší funkčnost, ale prioritu také hrála bezpečnost, která bývá u tak malých vozů problematická. Konstruktéři se však úkolu zhostili Klepněte pro větší obrázekzodpovědně, takže i Spiano patří po bezpečnostní stránce na špici třídy minivozů, což potvrdily bariérové testy, které dopadly podle očekávání výborně. Airbag řidiče i spolujezdce je obsažen v základní výbavě. Podvozek je naladěn spíše komfortně než sportovně, přesto kvůli dobré stabilitě vozu byl i na Klepněte pro větší obrázekzadní nápravu instalován zkrutný stabilizátor. Poloměr zatáčení 4,4m by měl spolu s malými rozměry zaručovat skvělou ovladatelnost v městském provozu a ani parkování v omezených prostorech nebude problém.

O pohon se stará zážehový hliníkový tříválec DOHC se systémem variabilního časování ventilů systémem VVT. Sice ještě není specifikován jeho zdvihový objem ani další technické parametry, ale kvůli daňovému zvýhodnění v Japonsku se dá očekávat na hranici 660ccm. Výkon je na přední popř. všechna čtyři kola přenášen prostřednictvím čtyřstupňové automatické převodovky. Pohonný agregát vyhovuje nejpřísnějším emisním normám, které se v Japonsku chystají až od roku 2010.

První modely najdou své zákazníky v průběhu letošního roku v Japonsku a výrobce pro začátek předpokládá prodejnost kolem 650 kusů měsíčně.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků