Speciály WRC 2017 jsou rychlejší, ale také dražší než dříve. Kolik stojí?

S novými pravidly mistrovství světa v rally se váže větší výkon a agresivnější aerodynamika. Cena jednoho továrního speciálu se tak šplhá až k 24 milionům korun.

Pokud uvážíme, že například základní cena sériového Citroënu C3 začíná na 244 900 korun, jeho závodní bratříček je takřka stokrát dražší. Na sezónu navíc každý tým potřebuje kolem deseti vozů.

S informací přišel Red Bulletin, oficiální magazín výrobce energetických nápojů, který se ve světovém šampionátu v tomto roce angažuje například jako sponzor úřadujícího mistra světa Sébastiena Ogiera. Ten pro sezónu 2017 od odstupujícího Volkswagenu přesedlal do Fiesty WRC týmu M-Sport.

Rudí býci odhadují i cenu za vývoj zbrusu nového speciálu. Citroën, Ford a Toyota, ale konečně i Volkswagen - tyto tovární týmy musely na vývoj vynaložit kolem 5 milionů euro, v přepočtu 135 milionů korun. Kromě nákladů na vývoj i stavbu speciálu se prodraží i provoz auta. Každý ujetý kilometr prý stojí až 400 euro (10 800 korun).

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Pokud si speciál rozložíme na části, není překvapením, že nejdražší položkou bude motor a jeho příslušenství. Jeden přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu kolem 380 koní tým vyjde na v přepočtu pět a půl milionu korun.

Z pohonného ústrojí ještě chybí spojka a převodovka. Ta je sekvenční šestistupňová. Tento komplet stojí více než dva miliony korun.

Tím možná nejdůležitějším je podvozek. Naprosto stěžejním pro chování rallyového vozu jsou kvalitní tlumiče. Proto si je například Citroën Racing ve svém středisku ve Versailles vyrábí sám. Kompletní podvozek však přijde na více než tři miliony korun. Brzdy stojí téměř půl milionu.

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Jedna sada pneumatik a disků, které mají na asfaltový setup osmnáct palců, zatímco na šotolinu či sníh se používají patnáctky, stojí 135 000 korun.

Karoserie bez vyztužení v podstatě vychází ze sériového modelu, ovšem rozšířený bodykit a bezpečnostní klec nikoli. Proto tyto komponenty přijdou na dva miliony korun.

Interiér rallyspeciálu se zdá strohý, avšak obsahuje například drahé závodní sedačky či chytrou diagnostiku, která sama pozná, co je třeba vyměnit mnohem lépe, než ta, která se montuje do sériových vozů. Kompletní interiér stojí kolem 380 000 korun.

Do nákladů na jeden hotový vůz se však musí započítat i lidská práce. Vždyť tu platí i zákazník, který si koupí obyčejný vůz v showroomu. U běžného auta však naštěstí za tuto položku neplatíme kolem 2 700 000 korun jako týmy světového šampionátu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Toyota Hilux 2.4 D4-D: I ta už se umí vyšňořit!

Toyota Hilux 2.4 D4-D (minitest)

Hilux osmé generace už má nový čumák. V rámci výroční edice se snaží zaujmout i tu klientelu kolem tunových pick-upů, která touží po co nejosobnějším vzezření a chování svého pracanta.

20.  1.  2019 | AutoRevue.cz | 9 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 3 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků