Speciály WRC 2017 jsou rychlejší, ale také dražší než dříve. Kolik stojí?

S novými pravidly mistrovství světa v rally se váže větší výkon a agresivnější aerodynamika. Cena jednoho továrního speciálu se tak šplhá až k 24 milionům korun.

Pokud uvážíme, že například základní cena sériového Citroënu C3 začíná na 244 900 korun, jeho závodní bratříček je takřka stokrát dražší. Na sezónu navíc každý tým potřebuje kolem deseti vozů.

S informací přišel Red Bulletin, oficiální magazín výrobce energetických nápojů, který se ve světovém šampionátu v tomto roce angažuje například jako sponzor úřadujícího mistra světa Sébastiena Ogiera. Ten pro sezónu 2017 od odstupujícího Volkswagenu přesedlal do Fiesty WRC týmu M-Sport.

Rudí býci odhadují i cenu za vývoj zbrusu nového speciálu. Citroën, Ford a Toyota, ale konečně i Volkswagen - tyto tovární týmy musely na vývoj vynaložit kolem 5 milionů euro, v přepočtu 135 milionů korun. Kromě nákladů na vývoj i stavbu speciálu se prodraží i provoz auta. Každý ujetý kilometr prý stojí až 400 euro (10 800 korun).

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Pokud si speciál rozložíme na části, není překvapením, že nejdražší položkou bude motor a jeho příslušenství. Jeden přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu kolem 380 koní tým vyjde na v přepočtu pět a půl milionu korun.

Z pohonného ústrojí ještě chybí spojka a převodovka. Ta je sekvenční šestistupňová. Tento komplet stojí více než dva miliony korun.

Tím možná nejdůležitějším je podvozek. Naprosto stěžejním pro chování rallyového vozu jsou kvalitní tlumiče. Proto si je například Citroën Racing ve svém středisku ve Versailles vyrábí sám. Kompletní podvozek však přijde na více než tři miliony korun. Brzdy stojí téměř půl milionu.

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Jedna sada pneumatik a disků, které mají na asfaltový setup osmnáct palců, zatímco na šotolinu či sníh se používají patnáctky, stojí 135 000 korun.

Karoserie bez vyztužení v podstatě vychází ze sériového modelu, ovšem rozšířený bodykit a bezpečnostní klec nikoli. Proto tyto komponenty přijdou na dva miliony korun.

Interiér rallyspeciálu se zdá strohý, avšak obsahuje například drahé závodní sedačky či chytrou diagnostiku, která sama pozná, co je třeba vyměnit mnohem lépe, než ta, která se montuje do sériových vozů. Kompletní interiér stojí kolem 380 000 korun.

Do nákladů na jeden hotový vůz se však musí započítat i lidská práce. Vždyť tu platí i zákazník, který si koupí obyčejný vůz v showroomu. U běžného auta však naštěstí za tuto položku neplatíme kolem 2 700 000 korun jako týmy světového šampionátu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků