Speciály WRC 2017 jsou rychlejší, ale také dražší než dříve. Kolik stojí?

S novými pravidly mistrovství světa v rally se váže větší výkon a agresivnější aerodynamika. Cena jednoho továrního speciálu se tak šplhá až k 24 milionům korun.

Pokud uvážíme, že například základní cena sériového Citroënu C3 začíná na 244 900 korun, jeho závodní bratříček je takřka stokrát dražší. Na sezónu navíc každý tým potřebuje kolem deseti vozů.

S informací přišel Red Bulletin, oficiální magazín výrobce energetických nápojů, který se ve světovém šampionátu v tomto roce angažuje například jako sponzor úřadujícího mistra světa Sébastiena Ogiera. Ten pro sezónu 2017 od odstupujícího Volkswagenu přesedlal do Fiesty WRC týmu M-Sport.

Rudí býci odhadují i cenu za vývoj zbrusu nového speciálu. Citroën, Ford a Toyota, ale konečně i Volkswagen - tyto tovární týmy musely na vývoj vynaložit kolem 5 milionů euro, v přepočtu 135 milionů korun. Kromě nákladů na vývoj i stavbu speciálu se prodraží i provoz auta. Každý ujetý kilometr prý stojí až 400 euro (10 800 korun).

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Pokud si speciál rozložíme na části, není překvapením, že nejdražší položkou bude motor a jeho příslušenství. Jeden přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu kolem 380 koní tým vyjde na v přepočtu pět a půl milionu korun.

Z pohonného ústrojí ještě chybí spojka a převodovka. Ta je sekvenční šestistupňová. Tento komplet stojí více než dva miliony korun.

Tím možná nejdůležitějším je podvozek. Naprosto stěžejním pro chování rallyového vozu jsou kvalitní tlumiče. Proto si je například Citroën Racing ve svém středisku ve Versailles vyrábí sám. Kompletní podvozek však přijde na více než tři miliony korun. Brzdy stojí téměř půl milionu.

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Jedna sada pneumatik a disků, které mají na asfaltový setup osmnáct palců, zatímco na šotolinu či sníh se používají patnáctky, stojí 135 000 korun.

Karoserie bez vyztužení v podstatě vychází ze sériového modelu, ovšem rozšířený bodykit a bezpečnostní klec nikoli. Proto tyto komponenty přijdou na dva miliony korun.

Interiér rallyspeciálu se zdá strohý, avšak obsahuje například drahé závodní sedačky či chytrou diagnostiku, která sama pozná, co je třeba vyměnit mnohem lépe, než ta, která se montuje do sériových vozů. Kompletní interiér stojí kolem 380 000 korun.

Do nákladů na jeden hotový vůz se však musí započítat i lidská práce. Vždyť tu platí i zákazník, který si koupí obyčejný vůz v showroomu. U běžného auta však naštěstí za tuto položku neplatíme kolem 2 700 000 korun jako týmy světového šampionátu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský
TEST Lexus IS 300h: Není dokonalý, ale má k tomu blízko

Lexus IS 300h

Absenci vznětového motoru automobilka Lexus vyvažuje hybridním ústrojím. A jsem toho názoru, že pro model IS je to ta nejlepší možná varianta.

14.  4.  2018 | Jan Mička | 27 příspěvků
TEST Mercedes V Marco Polo Horizon: Když chcete víkend vozit s sebou

Mercedes-Benz V250d 4M Marco Polo Horizon

Našel Mercedes skulinu na trhu obytných dodávek?

12.  4.  2018 | Milan Lažanský | 4 příspěvky