Speciál: na pařížském autosalonu byly představeny desítky novinek

Odvaha automobilek nabízet futuristicky laděné modely roste. Cestu vyhraněné originality nastoupil především Renault, zatímco německé automobilky designérské "kotrmelce" odmítají. Konzervativní elegance čiší i ze Škody Paris, kterou naše automobilka nabídla autosalonu jako sportovní pamlsek na bázi známé Fabie Combi.
Speciál: na pařížském autosalonu byly představeny desítky novinek
Seznam kapitol
  1. Trendem jsou „polovysoká auta“ a MPV
  2. Pár sporťáčků a „téréňáků“

Osobních motorových vozidel se neprodává tolik, kolik si ambiciózní světové automobilky na letošní rok naplánovaly. Nicméně vývoj nových modelů probíhá ve zrychleném tempu. Doba jisté uniformity aut je pryč. Přestože si výrobci nápady stále vzájemně "půjčují",  dokáží je často přetvořit ve značně originálních kreacích. Na pařížském autosalonu jsou až do 13. října k vidění desítky světových novinek současného automobilového průmyslu, či alespoň úprav stávajících modelů.

Prostor ve výšce

Význam malých automobilů neklesá. Pro koupi osobního vozidla tzv. segmentu B - tedy automobilu kratšího než čtyři metry - se u nás rozhodují přibližně tři čtvrtiny zákazníků. V ekonomicky bohatších zemích hraje ovšem stěžejní roli kategorie o třídu vyšší. "Masovku" tam tvoří nižší střední třída, přesto velcí světoví výrobci posunuli úroveň malých automobilů do nebývalé kvality. Někteří se snaží v rámci stejné kategorie nabídnout "kus auta navíc". Posunují svůj výrobek směrem k vyšší kategorii a hranice mezi jednotlivými automobilovými třídami je tak stále méně zřetelná.

V každém případě je patrný trend hledání prostoru ve výšce. Konzervativnější značky jako například Škoda Auto či Volkswagen jakoby vyčkávají, až tato "móda" pomine. Otázkou je, zda je to skutečně pouze móda či nezbytnost daná stále se zmenšujícím prostorem na silnicích. Osobní vozidla pro nejširší zákaznickou klientelu lze jen ztěží do nekonečna prodlužovat či rozšiřovat. Od moderního automobilu přesto motoristé očekávají vysoký komfort, který je přímo závislý na velikosti vnitřního prostoru. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Koncept Škoda Fabia Paris

Nový termín - polovysoká auta

Výrobci se snaží přání splnit a nabídnout alespoň něco z přepychového pohodlí velkých vozů pro bohaté i těm chudším, kteří si zatím našetřili pouze na "malé autíčko". Snaží se auta jakoby nafouknout a prostor zákonitě nacházejí ve výšce. Vznikají vozidla na pomezí klasických automobilů a velkoprostorových vozů. Pomalu si zvykejme na termín polovysoké auto, přibývá jich. Když Peugeot představil model 307 ve verzích kombi a SW (výška 151 cm) či Mitsubishi již dříve model Space Star (výška 152 cm), nemohli se odborníci shodnout na tom, kam je zařadit. Od velkoprostorových vozů jsme zvyklí na výšku od 160 cm výše, klasická auta si vystačí se 145 cm i méně. Polovysoké auto je termín neoficiální, ale přesto značně výstižný.

V Paříži představená Mazda2 je dlouhá pouze 3,93 m, ale výškou 1,54 m míří výš než do segmentu B. Je první mazdou vyráběnou v Evropě (Valencia), což japonské značce umožňuje spojení s Fordem. Mazda2 dostane pod kapotu mj. nový úsporný turbodiesel objemu 1,4 l (výkon 68 koní) s technikou Common-Rail, který společně vyvinul Peugeot a Ford. Tato vpravdě převratná pohonná jednotka o sobě dává vědět například ve fiestě od Fordu. Ta s ním dokáže atakovat rychlost 180 km/h a přitom si při běžné jízdě vystačí s méně než čtyřmi litry nafty na 100 km!

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Mazda2 - nová konkurence pro fabii a jí podobné

Další novinkou v tomto nově se tvořícím segmentu, avšak celkově větší, je kombi Fiat Stilo SW, které vychází z ostřejších rysů svého základního modelu a do výšky měří 155 cm.

Klepněte pro větší obrázek
Fiat Stilo SW

Domácí Renault představil odvážný Mégane II, jehož záď již známe z modelů Avantime a Vel Satis. Nový mégane je zcela jiný než předchůdce a dokončuje designérskou revoluci značky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Nový Renault Mégane --- Peugeot Sésame - zajímavá studie

Z Focusu se rodí MPV

Velmi dlouho váhal Ford s představením velkoprostorového automobilu nižší střední třídy. V Paříži je konečně k vidění Ford Focus C-MAX vytvořený známým designérem Chrisem Birdem. Ačkoli je Focus C-MAX teprve konceptem, zdá se, že definitivní verzi je hodně blízko. Segment vysokých pětimístných automobilů s cenou výrazně pod půl milionu korun je stále lákavější.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ford Focus C-Max, koncept MPV nižší střední třídy

Opel představil svou Merivu (výška 162 cm), která sice neuveze sedm cestujících jako větší Zafira, ale zato je pohlednější a také cenově by měla být přístupnější. V plném obsazení slibuje 490 litrů zavazadlového prostoru. Přitom je dlouhá jen 4,04 m, je tedy jen o "chloupek" delší než například Škoda Fabia.

Klepněte pro větší obrázek
Opel Meriva, řez novým MPV

Ve výšce se pohybuje také koncept Space Liner, velkoprostorový vůz od Mitsubishi, které hodlá tímto hodně futuristickým modelem změnit poněkud všednější image posledních let.

Klepněte pro větší obrázek
Mitsubishi Space Liner, koncept velkého MPV

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Trendem jsou „polovysoká auta“ a MPV
  2. Pár sporťáčků a „téréňáků“
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků