Speciál: Ford Mustang je legendou, která neumírá

Dnešní speciál vám přiblíží historii tohoto famózního automobilu od zrodu v roce 1964 až do současnosti. Nevynecháme ani jednu etapu jeho života. Přes 10 000 znaků textu a 42 fotografií je toho snad dobrým příslibem. Jako přídavek pak přinášíme celou stránku o nejnovějším konceptu Mustangu, který byl představen na letošním detroitském autosalonu.
Speciál: Ford Mustang je legendou, která neumírá
Seznam kapitol
  1. 1964 - 1973: zrod legendy
  2. 1974 - 1998: věru divoká léta
  3. 1999 - 2003: nový Mustang na světě

Jeho život byl plný dobrodružství a zvratů, přesto brzy oslaví úctyhodných čtyřicet let. Úspěšně navíc přestál krizi středního věku a nabral druhý dech. Chystá se opět zaútočit a vydobýt ztracené pozice. Stal se legendou, která neumírá – Ford Mustang.

Vše začalo 17. dubna roku 1964, kdy se veřejnosti představil nový klenot Fordových závodů s typovým označením Ford Mustang 165. Vynikal sportovním duchem, zajímavým designem, hlavně však přijatelnou cenou. Počínaje tímto dnem začal Ford Mustang žít vlastním životem rozděleným do několika etap.

1964 – 1966: rodí se legenda

Unikátnost prvního Mustangu (Ford Mustang 165) spočívala především ve variabilitě, kterou umožňovala příslušnost k modelu Ford Falkon. Jelikož s ním první Mustang sdílel většinu dílu, mohl si budoucí majitel sestavit vůz takřka dle svých představ. Zatímco základní varianta Mustangu 165 přišla nového majitele na pouhých 2368 dolarů, jeho ryze sportovní kolega poskytující až 264 kW/360 k výkonu, schopný zrychlit z nuly na sto za necelých 6 s, vytáhl z peněženky majitele nezanedbatelných 5950 dolarů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

První kapitola historie modelu Mustang byla napsána v rozmezí let 1964 - 1968. První Mustang byl chápán jako malý sportovní vůz, jehož nesmrtelný design uváděl v úžas řidiče v sedmdesátých letech stejně jako nyní na počátku 21. století.

1967 – 68: cesta ke hvězdám

Tři roky života stačily Mustangu, aby si získal srdce Američanů. Z Mustangu se stal jeden z nejprodávanějších modelů americké automobilky, což ho postavilo do středu zájmu. Začalo se s ním pracovat, začala se plánovat jeho velká budoucnost. Ta ale vyžadovala hodně úsilí. Jako první se konstruktéři pustili do karoserie, kterou sestavili z nových dílů  vyrobených specielně pro Mustangovy potřeby. S novým „plechováním“ se stal Mustang ještě elegantnějším vozem, neboť zmizely původní nepřesnosti.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 

Zdokonalení se dočkal rovněž interiér, o 5 cm byl prodloužen podvozek. S novou řadou Mustangů přišlo také rozšíření nabídky motorů na úctyhodných třináct kousků. Nejsilnější šestiválec poskytoval maximální výkon 286 kW/390 k. Ačkoliv se ve druhé fázi života Mustangu vynořila celá řada konkurentů v podobě Chevroletu Camaro či Pontiacu Firebird, zůstal Mustang dobře prodávaným vozem především díky neotřelému designu a poměrně nízké ceně. Ta se pohybovala okolo 2800 dolarů za základní verzi a 4000 dolarů za verzi s nejlepší výbavou.

1969 – 70: Mustang pro každého   

Série vozů Mustang vyrobená v letech 1969 - 1970 byla označována jako „ hřebec pro každého“ a přesně tak vystihovala, co bylo její prioritou. Četné úpravy přinesly růst do všech stran. S dalšími centimetry přibylo více místa pro nohy i pro hlavu, nové pohodlnější sedadla a téměř o třicet procent větší zavazadlový prostor.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 

Pokus být vozem pro každého se však ukázal být krokem zpět, a tak se místo očekávaného úspěchu dostavily výrazné propady v prodeji. Mustang tím na chvíli ztratil kus své osobnosti, která ho od počátku činila výjimečným. Ačkoliv prodej této série nebyl zdaleka tak úspěšný jako série předchozí, neodradilo to vedení automobilky, aby Mustangu věnovalo i nadále svoji pozornost a úzkostlivou péči.

Ceny 3 série vozů se držely stále poměrně nízko, což ji pravděpodobně zachránilo od to totálního propadáku. Mustang s šestiválcem pod kapotou vyšel na 2700 dolarů, osmiválec stál 3126 dolarů.

1971 – 1973: Mustang - první klopýtnutí

Čtvrtá vývojová série vozů znamenala pro Mustang počátek problematického období, v jehož průběhu se objevily mnohé úvahy o možném ukončení výroby tohoto modelu. Na počátku problémů stály tři nejtěžší a nejrobustnější exempláře vozu Mustang, které kdy brázdily silnice. Oproti první sérii Mustangů byla 4. generace prodloužena o úctyhodných 36 cm, následkem čehož přibrala na váze o 363 kg.

Růst hmotnosti i velikosti byl reakcí Fordu na stagnující trh tzv. „ponny cars“, který umožnil vznik největších modelů v historii vozů Mustang. Stagnující trh ale nebyl jediný problém, se kterým se automobilka potýkala. Mnohem více ji zasáhlo nařízení americký vlády o snižování emisí. Přizpůsobení se legislativě vyústilo v roce 1972 v dramatické snižování výkonu motorů.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Rok 1972 tak představuje pro Mustang krátkou epochu, kdy se pod kapotou tísnily motory o maximálních výkonech okolo 74 kW/100 k. Jediným lákadlem zůstávala i nadále příznivá cena, která se pohybovala v případě základního modelu s šestiválcovým motorem okolo 2800 dolarů. Ani to ale nakonec nezabránilo poklesu prodeje na 150 000 prodaných vozů, což znamenalo pro Ford nejhorší výsledky od dob uvedení Mustangu na trh.

Poklesy prodeje pak donutily automobilku přehodnotit filosofii neustálého růstu vozu a způsobily rozhodnutí zmenšit Mustang do rozměrů oblíbených „ponny cars“. To ale odborníci z americké automobilky netušili, že vyprodukují automobil, který bude hojně nazýván nejodpornějším Mustangem všech dob.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. 1964 - 1973: zrod legendy
  2. 1974 - 1998: věru divoká léta
  3. 1999 - 2003: nový Mustang na světě
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků