Spěchat za volantem se nevyplácí. Vyšší rychlostí zbytečně riskujeme, říkají experti

Jízda vyšší rychlostí nebo agresivita, i takto se projevuje časový stres, který často přispívá k výskytu vážných dopravních nehod.

Čas je v dnešní nelehké době tím, co mnohým lidem velmi schází. Experti z platformy Vize 0, zaměřující se na bezpečnost v silničním provozu, se tak ohlíží na téma časového stresu za volantem. Pokud se totiž snažíme ušetřit cenné minuty či hodiny při jízdě, většinou inklinujeme k nepředvídatelnému chování na silnici. A to je často jediná příčina mnoha vážných dopravních nehod. 

Jen za první měsíc nového roku 2021 došlo, dle statistiky Policie ČR, k 7054 dopravním nehodám při kterých zemřelo na silnici 26 osob a 56 osob bylo těžce zraněno. Přesto, že meziroční srovnání ukazuje v těchto výsledcích mírný pokles, především vlivem vyhlášeného nouzového stavu v souvislosti s pandemií koronaviru, rozhodně není důvod k přílišnému optimismu.

Etika je na silnicích klíčová. Bohužel, často za volantem vyhrává lhostejnost a agrese

Etika je na silnicích klíčová. Bohužel, často za volantem vyhrává lhostejnost a agrese

Právě toto nelehké období, které klade na psychiku jednotlivců z mnoha důvodů obrovské časové nároky, se částečně negativně promítá i do bezpečnosti silničního provozu. „Čas je vzácná komodita, která se nedá nahradit. Na druhou stranu, všechno má svůj čas,“ říká Bc. Roman Budský BA (Hons), MBA, předseda expertní rady platformy Vize 0 .

„Tady je poměrně na místě srovnání motorismu s letectvím. Instruktoři, kteří se zabývají výcvikem pilotů zjistili, že pokud se pilot dostane do časově stresové situace, je u něho až jedenáctkrát vyšší pravděpodobnost nějaké chyby,“ dodává Budský.

Zima na silnicích v Česku: Rychlost a nesprávný styl jízdy jsou častou příčinou nehod

Zima na silnicích v Česku: Rychlost a nesprávný styl jízdy jsou častou příčinou nehod

Mezi nejčastější chyby řidiče spojené s časovým stresem za volantem patří logicky nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Právě vyšší rychlost vozidla vzala v lednu letošního roku život osmi lidem. Řidiči často opomíjejí jednoduchý matematický model, kdy nejvíce času lze ušetřit mírným zrychlením při celkově nízkých rychlostech.

Řečeno slovy čísel, zvýšení rychlosti jízdy o 10 km/h z původní rychlosti 40 km/h ušetří na trase dlouhé 100 km přesně 30 minut. Pokud se na totožné trase zvýší rychlost jízdy o stejných 10 km/h ale při původní rychlosti 80 km/h, bude úspora času pouhých 8 minut. Proto je vysoká rychlost s cílem ušetřit drahocenný čas mnohdy zbytečným riskováním za volantem. Nezanedbatelným problémem je při vyšší rychlosti také delší brzdná dráha vozidla pro jeho bezpečné zastavení.                      

Děsivá statistika varuje řidiče: Agresivita může za 40 procent smrtelných nehod!

Děsivá statistika varuje řidiče: Agresivita může za 40 procent smrtelných nehod!

Časový stres za volantem však vyvolává i další nežádoucí reakce řidičů, především nepozornost a také špatné vyhodnocení situace na silnici. Výsledkem může být riskantní předjíždění nebo v různé formě projevená agresivita v jízdě. Je bez pochyby, že nemalé procento z 83 obětí dopravních nehod způsobených nesprávným předjížděním v roce 2020 má na svědomí závod řidičů s časem.

„Jako důležité vidím v prevenci především správné naplánování cesty, ať jedeme kamkoliv. Pokud chceme být někde na čas, je potřeba si vytvořit dostatečnou časovou rezervu. Pak nás totiž nebude nic nutit k přílišnému spěchu za volantem vozidla,“ doporučuje PhDr. Michal Walter, dopravní psycholog.

Vidět a být viděn: Svítíte správně? Denní svícení při snížené viditelnosti nestačí

Vidět a být viděn: Svítíte správně? Denní svícení při snížené viditelnosti nestačí

„Dnes, více než kdy jindy, jsou silnice odrazem stavu ve společnosti. Problémy ze svých soukromých i pracovních životů spojených s nedostatkem času si lidé často přenáší za volant, aniž by si možná uvědomovali závažnost takové situace. Proto se snažíme stále apelovat na dodržování nejen pravidel psaných vyhláškou, ale i těch běžných lidských, ve kterých hraje prim ohleduplnost, předvídání, pozornost či tolerance. Vracíme se tak stále ke známému doporučení Spěchej pomalu,“ hodnotí situaci Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.   

TEST Mercedes-Benz EQV 300: Tichá plavba elektrickou hvězdnou lodí

Mercedes-Benz EQV 300

Elektrifikace proniká do všemožných sfér – auta, motorky, koloběžky, kola... I civilní dodávky. Pokud víte, k čemu budete tento elektrický minibus používat, odvede skvělou práci.

5.  5.  2021 | Richard Herbich | 10 příspěvků
TEST Audi S3 Sportback TFSI (228 kW): Tak mi to teda nandej, bejby!

Audi S3 Sportback TFSI

Nové Audi S3 Sportback si toho nechá opravdu hodně líbit. Při pořádné náloži se ale vůbec netrápí, vlastně si to užívá.

2.  5.  2021 | Vladimír Kadera
První jízda s Renaultem Arkana TCe 140: Základ Clia nevadí. SUV-kupé stojí za to!

Renault Arkana TCe 140 EDC

Má stejný základ jako Renault Captur, nabídku tvoří pouze hybridní motory a je to nové SUV-kupé v kompaktním segmentu. Renault Arkana konečně dorazil do Česka a něco nám říká, že o něm ještě dost uslyšíme.

29.  4.  2021 | Jan Mička | 10 příspěvků