Test ukázal, jak špatné zatížení mění chování auta. Rozdíly jsou obrovské

Tak často jsou následující rady opakované. Ovšem vidět důsledky nevhodného zatížení na jízdní vlastnosti vozu, ba i důsledky nevhodného rozmístění nákladu při nehodě - to je možná tou nejlepší zkušeností.

Německý autoklub svým videotestem Škody Octavia druhé generace připomíná, jak je důležité dbát na správné zatížení vozu. Nejde totiž jen o dodržení předepsaných norem, i když i ty je nutné znát. Hmotnosti vozu se udávají v několika základních parametrech.

Hmotnost pohotovostní určuje kilogramy vozu se všemi provozními kapalinami, ovšem bez posádky a nákladu. Právě řidiče přidává provozní hmotnost, dle normy EU má takový šofér 75 kilogramů. Určující je poté maximální zatížení vozu, které sčítá pohotovostní hmotnost a užitečné zatížení osob či nákladu.

Když uvážíte, že běžné osobní auto uveze navíc 400 až 600 kilogramů, v pětičlenném obsazení už musíte jet opravdu nalehko, abyste limit nepřekročili. Testovací jezdci ADACu si při druhých jízdách přeložili limit o 80 kilogramů, což v reálu vůbec není přehnané.

Pointou přiloženého videa je ovšem i nutná znalost umístění. Na tu dbají řidiči nákladních vozů, ovšem stejná pravidla platí u osobních aut. Balík vod sice není paleta, ale v poměru k užitečné hmotnosti vozidla se někdy jedná o podobnou zátěž. Základem je udržet těžiště vozu co nejníže a co možná nejblíž středu vozu. Vysoká zátěž na konci dlouhého kombi dělá z auta kyvadlo, stejně jako těžký střešní box dramaticky zvyšuje těžiště a naklánění karoserie.

Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Prokázal to především vyhýbací manévr. Poté, co jej správně zatížená Octavia projela díky systému ESP a zkušenému řidiči bez problému, se stejnými kilogramy, avšak odlišným umístěním nákladu, už byl problém. Auto se například se zmíněným balíkem vod ve střešním boxu o poznání více naklánělo a další zatížení v zadní části zvyšovalo přetáčivé chování.

Na závěr ADAC připomíná třetí oblast, na kterou se při nakládání bagáže typicky na letní dovolenou mělo dbát. Jezdíte se zavazadelníkem až po střechu? Nejspíš vše nebude úplně zajištěné, přitom i takový tenisový míček je při nehodě smrtelným projektilem. Zapomenout bychom také neměli na dohuštění pneumatik na hodnotu, kterou štítek typicky po otevření dveří označuje za "maximální zatížení".

5 tipů, jak přežít dlouhou cestu autem k moři

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků