Španělsko první obětí automobilového průmyslu?

37 komentářů

Petr.Pavel
30. prosince • 13:36

Podívejte, pokud jsme v situaci, že u nás chtějí automobilky investovat, nebraňme se tomu, lepší pár let tučných, než všchna léta hubená. I kdyby to bylo jen na pár let. Pro nezaměstnané je mnohem lepší, pokud budou moci mít práci dejme tomu na pět let, než těch pět let prosedět na podpoře a na soc. dávkách. Navíc pro dalšího zaměstnavatele budou mít praxi. Lepší žádat o nové pracovní místo s tím, že jsem pět let dělal v automobilce, než že jsem sledoval celé dny v TV Esmeraldu. Nehledě na celkový přínos pro ekonomiku. Samozřejmě jednostranná orientace na automobil. průmysl je riskantní, mají pravdu mí předřečníci, ovšem když si to dáte na dvě misky vah a zjistíte, že výhody převažují nad nevýhodami, zařídíte se podle zdravého rozumu, nikoli ideologie. Nakonec příkladem je hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský, který ač je členem ODS, pochopil velmi záhy, že jako starostlivý "správce" svého regionu je tu především pro lidi, a ne pro naplňování stranických ideálů.

bingo
30. prosince • 16:59

No kdyz Hyundai dostane danove prazdniny a za statni penize se mu pripravi prumyslova zona, tak prinos bude maly. Par set pracovnich mist, par set u subdodavatelu (ale ti budou stejne spis odjinud), pak ekologicka zatez. Tech pozitiv zase tolik neni. Jen si Chorche muze rict "tak jsme vytvorili pro vas pracujici dalsi pracovni mista!!", pritom je to flus do more. Na lidske zdroje (vzdelavani) a vedu a vyzkum se dlouhodobe vydaje snizuji, misto toho se davaji penize do prumyslovych zon pro montazni fabriky, ktere stejne po dobehnuti pobidek odtahnou. A z nas bude narod monteru. Proste se tady vladne na rok dopredu a akce typu velka fabrika jsou popularni, protoze je hned videt vysledek a muzete si na tom honit triko. Do vzdelavani penize nejdou, protoze na vysledky by se muselo spoustu let cekat. Netvrdim, ze ta fabrika neni dobra, ale zase bych to neprecenoval.

Pokud se nepletu, tak statistika (min.financi) nakladu na tvorbu pracovnich mist pomoci i.pobidek mluvi o castce zhruba 2mil. na jedno vytvorene pracovni misto (samozrejme to nezahrnuje subdodavatele, ale tech taky tolik nebude). Takze to asi nebude nijak zvlast efektivni. Ted je otazka jestli i.pobidky opravdu funguji, nebo je to jen socdem politicka masirka. Doporucuji nad tim premyslet a nejen jasat nad novou fabrikou.

PePa
30. prosince • 18:12

tak tomu říkám typicky český přístup,nadávat,nadávat,nadávat:
Kdyby se fabriky nestavěly,nadávali byste že se nestaví a proto je ekonomika v pr...ale protože se staví a HDP roste je třeba si najít jiný důvod,a tak: fabriky jsou na hov.. protože z nich nic nemáme.
Fakt z nich nic nemáme?A kdo táhne vývoz a růst HDP ... Škoda Auto a všechny firmy okolo,zítra třeba přibude Hyundai.
Pár set pracovních míst....je vidět že jseš úplně mimo...jen v mém okolí už dnes pracuje pro automobilový průmysl cca 10t. lidí,a to jsme cca 300km od Mladé Boleslavi a nemáme s montáži aut zdánlivě zcela nic společného - hutní průmysl.
A to se teprve staví KIA v Žilině a snad Hyundai.

Viktor
3. ledna • 14:34

Prů..r nastane, až automobilky půjdou "o dům dál". Je totiž jedno, jestli to bude montovat 10 000 Vašků, Ivanů, Alimbeků nebo třeba Hwanů. Tak, jako Renault zavíral továrny (tedy, montážní závody na auta) začátkem 90. let v Nizozemí a Belgii, jak se dnes klepou o práci zaměstnanci Opelu v Německu, tak za pár let, tak to za 10 až 15 let bude vypadat u nás. A to pak bude darda. Dnes stačí, aby Head odcházel z Č. Budějovic, Flextronics z Brna a místní samostrávy nevědí, co dřív. A rozhodně to nebyli tak velcí zaměstnavatelé, jako jsou automobilky. A protože stát jim dal velké daňové prázdniny, resp. výhody, po jejich vyčerpání je tu nic nedrží. Podpora podnikání v podstatě nic nestojí (chce to jen stálé a transparentní podnikatelské prostředí) a pokud někdo zkrachuje, není to takový lokální problém, jako když se např. Toyota s PSA rozhodnou přemístit TPCA do Burgasu.

Stačí srovnat Velkou Británii a Irsko dnes a před 30 roky - nelze stavět pouze na jediném odvětví, jako to dělá ČR.

andromeda
31. prosince • 4:01

Sorry, ale ohanet se dneska celkem prekonanym HDP, no nevim ... to cislo je jednak zcestne a o rustu ekonomiky nejak zvlast nevypovida a jednak je taky (nejen u nas samorejme) extremne zkreslene.
V Mlade Boleslavi je to trochu neco jinyho, tam je to jeste jakz takz na urovni, ale mrkni se treba do Kolina ... ale co, chci videt co budes rikas, az se i slavna ceska skodovka sbali a odtahne do Ciny, to zas budou vsichni rvat a divit se :)
Jinak typicky cesky pristup neni nadavat, ale spis okradat ;) ale to jen tak na okraj. Jen skoda, ze uz se to o nas vsude celkem vi.

bingo
30. prosince • 22:06

Vzhledem k tomu, ze naprosta vetina lidi dela ve sluzbach a fabrika dostane danove prazdniny, tak z toho uplne unesenej nejsem. Vsak ja jsem pro fabriky (asi blbe ctes), ale chci aby se v tyhle zemi resilo vsechno (vic na vzdelani, vedu, vyzkum, technologie, podporu podnikani prurezove, ne jen velkou fabriku jednou za rok, myslis, ze by CR neprospelo zlevneni ceny prace pro vsechny, nejen ty, kteri budou delat v nove fabrice a stejne nedostanou extra plat??). Tobe zrejme staci postavit tu fabriku a jses volic.

Je videt ze v tom delas, laskave se uklidni . Nikdo ti Hyundai nebere (vzdycky je budu mit radsi tady nez v Polsku).

ITTI
30. prosince • 23:37

Zkus nechat na mně,koho jsem volič,ano, buď tak laskav.Nějaká fabrika je mi ukradená.Trvám na tom, že obecně chceme všichni platy co nejvyšší a s politikou to nesouvisí.Čtu velmi pozorně a jsem naprosto v klidu.V čem dělám?Co to proboha meleš za nesmysly,človíčku... Trvám na tom, že všichni co hulákají, jak vysoký plat je pro ekonomiku likvidační,sami berou vysoce nadprůměrný.A trvám na tom,že vázat se na výrobu osobních automobilů, tj. více než 2 automobilky+dodavatelé je hodně riskantní krok,v případě ČR. Cosi o tom vím.Jo,jinak je to tu o španělském aut.průmyslu.Podobný průser čeká nás a není to dáno platy,ale strukturou ekonomiky.Nazdar!

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
bingo
31. prosince • 0:05

Nechapu, reagoval jsem na PePu, ten se bavil o fabrice. Ale jinak v poho

ITTI
31. prosince • 0:50

Já na to také přišel,že "strom" je jinak...bylo moc práce od rána,občas juknu a zase honem dělat,konec roku...jsem juknul blbě.Tak sorry.

ITTI
30. prosince • 21:29

K platům: všichni chceme vydělávat co nejvíc,já se klidně přiznám že jo, moje žena též...a najednou je problém, že se někde platí nějací zaměstnanci.Všichni chtějí prachy, s tím se smiřme.Je to legitimní. Nebo ty jsou jen pro vyvolené? Zase se netvařme,jak vše bude krásné a nádherné,když všichni budou dělat za minimální mzdu.To jsou kecy.To nechejme Vlastikovi Tlustých,ten třeba dělá za min.plat rád,dobře,s nadšením, ale mně by min.plat nestačil...  

andromeda
30. prosince • 16:04

Podle tvyho prispevku mi prijde, ze u Esmeraldy sedis cely den ty :). Obavam se, ze tu vubec nejde o tech par lidi co tam najdou praci, protoze jim stejne daj tak desitku a nazdar. Ja osobne preferuji podporu maleho a stredniho podnikani, ktere muze z dlouhodobeho pohledu dat praci tak 10x vice lidem, nez tyhle megalomanske zachvaty. Ale bohuzel je dneska moderni hrat jen na to co je videt a nasledky toho co uz tak uplne videt neni jsou nekolikanasobne horsi, nez prinos toho co videt je.

boabab
1. ledna • 19:56

to nejsou jen záchvaty.Sockomouší vždy tahli za jeden prováz s velkopodníky/viz obrovský trusty v USSR až do dnes,prosperující německé giganty za Hitlera a konec konců "pobidky pro investory s investicemi přes 200-300 mil."v ČR dneška.Jinak naprostý souhlas že místo blbejch 2000 prac.míst v jediné automobilce radší prospěrita pro drobné a střední podnikání. 

Petr.Pavel
2. ledna • 9:43

Jak konkrétně byste podporoval malé a střední podnikání?

Petr.Pavel
2. ledna • 17:18

Znovu se ptám, jak navrhujete podporovat malé a střední podnikání? Uveďte příklady. Nebo jste typické internetové štěkny, co umí jen nadávat?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Viktor
3. ledna • 14:19

Co takhle nízké daně, jednoduché a v podstatě neměnné daňové zákony + minimum daňových výjimek, snadné registrace a jejich změny, výklad daňových předpisů Finančním úřadem nejen pro podnikatele, ale i Finanční úřad sám... A aby všechny FÚ zákony vykládaly stejně... Obludnost největší, kdy je podnikatel povinný zdanit vyfakturované (ale nezaplacené) příjmy, přičemž dlužník si je dává do nákladů (a o to odvádí daně nižší) myslím již padla, ale možná se mýlím...

Říká se tomu transparentní a stálé podnikatelské prostředí. Ono toho není tolik, v podstatě to mnoho nestojí. Akorát nelze halasně a za přítomnosti TV kamer stříhat pásku s tím, že "já jsem pro tuto oblast zajistil 5 000 nových pracovních míst". A o tom to je.

Viktor
3. ledna • 14:21

Sorry. 3x mi to řeklo, že se příspěvek nevložil. Opravdu jsem to chtěl poslat jen jednou

Caddy
3. ledna • 18:10

Tomu říkáte podpora malého a středního podnikání? Myslím si, že je to spíše podpora zdravého rozumu a podle mě to není žádná speciální podpora ničeho, ale měla by to být samozřejmost.

Viktor
3. ledna • 14:19

Co takhle nízké daně, jednoduché a v podstatě neměnné daňové zákony + minimum daňových výjimek, snadné registrace a jejich změny, výklad daňových předpisů Finančním úřadem nejen pro podnikatele, ale i Finanční úřad sám... A aby všechny FÚ zákony vykládaly stejně... Obludnost největší, kdy je podnikatel povinný zdanit vyfakturované (ale nezaplacené) příjmy, přičemž dlužník si je dává do nákladů (a o to odvádí daně nižší) myslím již padla, ale možná se mýlím...

Říká se tomu transparentní a stálé podnikatelské prostředí. Ono toho není tolik, v podstatě to mnoho nestojí. Akorát nelze halasně a za přítomnosti TV kamer stříhat pásku s tím, že "já jsem pro tuto oblast zajistil 5 000 nových pracovních míst". A o tom to je.

Viktor
3. ledna • 14:19

Co takhle nízké daně, jednoduché a v podstatě neměnné daňové zákony + minimum daňových výjimek, snadné registrace a jejich změny, výklad daňových předpisů Finančním úřadem nejen pro podnikatele, ale i Finanční úřad sám... A aby všechny FÚ zákony vykládaly stejně... Obludnost největší, kdy je podnikatel povinný zdanit vyfakturované (ale nezaplacené) příjmy, přičemž dlužník si je dává do nákladů (a o to odvádí daně nižší) myslím již padla, ale možná se mýlím...

Říká se tomu transparentní a stálé podnikatelské prostředí. Ono toho není tolik, v podstatě to mnoho nestojí. Akorát nelze halasně a za přítomnosti TV kamer stříhat pásku s tím, že "já jsem pro tuto oblast zajistil 5 000 nových pracovních míst". A o tom to je.

Viktor
3. ledna • 14:18

Co takhle nízké daně, jednoduché a v podstatě neměnné daňové zákony + minimum daňových výjimek, snadné registrace a jejich změny, výklad daňových předpisů Finančním úřadem nejen pro podnikatele, ale i Finanční úřad sám... A aby všechny FÚ zákony vykládaly stejně... Obludnost největší, kdy je podnikatel povinný zdanit vyfakturované (ale nezaplacené) příjmy, přičemž dlužník si je dává do nákladů (a o to odvádí daně nižší) myslím již padla, ale možná se mýlím...

Říká se tomu transparentní a stálé podnikatelské prostředí. Ono toho není tolik, v podstatě to mnoho nestojí. Akorát nelze halasně a za přítomnosti TV kamer stříhat pásku s tím, že "já jsem pro tuto oblast zajistil 5 000 nových pracovních míst". A o tom to je.

Petr.Pavel
1. ledna • 0:45

Nezaměstnaný jsem nikdy nebyl, přesto se o to zajímám, nejsem egoistický asociál. Podpora malého astředního podnikání je výborná věc. Mohl byste uvést konkrétní příklady, jak se provádí?

bingo
30. prosince • 17:01

Naprosto souhlas.

PePa
30. prosince • 15:54

souhlas s Petr.Pavel
ad Afrika:
jednou bude cena práce i na Ukrajině a v Číně vysoká a automobilky aby udržely výrobu a zisky,se pak nebudou rozpakovat přesunout do té odsuzované Afriky a bude to normální (kdo by před pár lety řekl že Toyoty,Hondy,Renaulty,etc. se budou vyrábět v Turecku) 

ldf
30. prosince • 11:38

Neměl by se článek spíše jmenovat - Španělsko první oběť vysoké ceny práce

Wq1
30. prosince • 13:09

Přesně tak! Ten titulek je naprosto nesmyslný! Tady nejde o automobilový průmysl, ale o recesi v určitém odvětí, která se může kdykoli a kdekoli objevit a pokud na něm stojí daná ekonomika jde to celé do kytek.

Radek Ondrášík
30. prosince • 21:44

Nemyslím si, že název článku je nesmyslný. Navíc váš příspevěk si poněkud odporuje. Píšete, že nejde o automobilový průmysl, ale že jde o recesi v určitém odvětví. Řekl bych, že jde o recesi automobilového průmyslu a tak přece jen jde o automobilový průmysl. Nebo jaké odvětví máte namysli?

Jednoduše řečeno, Španělsko patří k zemím s velkým počtem továren, které vyrábí automobily. Něco jako nyní Česká a Slovenská republika. Pokud se pak tento obor-odvětví, tedy automobilový průmysl dostane do problémů, z jakéhokoli důvodu, ať už snížením prodejů, nebo konkurencí z jiných států, tak na to doplácí stát jako celek. Propouští se, platí se menší daně. Z menších zdrojů rozpočtu je třeba vyplácet větší podpory a státu tak chybí daleko více peněz. Je jen otázkou času, kdy toto postihne jednotlivé země. A v určitém horizontu, pokud se k EU přičlení i státy jako je Ukrajina, Rumunsko, Buhlarsko, kde je cena práce daleko nižší, než u nás, bude i česká práce drahá a automobilky se budou snažit přesunout výrobu tam.

Zigi
30. prosince • 9:52

Podobná věc čeká ČR za pár let taky. Teď je sice každý nadšený z příchodu automobilek, ale za prá let až vzrostou mzdy se automobilky zase posunou dále na východ. V některých odvětvích je zajímavé lsledovat kam se výrobci dostali a hlavně kam chtějí přestěhovat své závody třeba z Číny (dál na východ je jedině USA

eLzyx
30. prosince • 10:39

By mě zajímalo, kam se chtějí výrobci aut pořád přesouvat ... zachvíli stejně nebudou mít kam ... leda někam do afriky. 

ldf
30. prosince • 11:37

Tam kam se jim to vyplatí

Elvis
30. prosince • 11:07

zigi -  to je to coho sa bojim aj ja na slovensku
 
eLzyx -  ty si asi neni moc zbehly v zemepise,ze? Poznas jednu rozpravkovu krajinu menom ukrajina? ci rumunsko? tak tam, afrika je nula...

jozin
30. prosince • 16:21

..po ČR/SR samozrejme zamieria na Ukrajinu, Rumunsko.. a ostatne štáty bývalého sovietskeho zväzu.. nuž a keď si začnú vyskakovať odborári už aj v nejakom Tadžikistane, či Turkménsku, tak im asi naozaj ostane len tá afrika..

Jogurt
30. prosince • 9:58

Čím dřív si odboráři začnou na firmu vyskakovat, tím dřív svým soudruhům dělníkům  způsobí nezaměstnanost.

dochtor
30. prosince • 9:17

...ono je to naozaj vďaka sociálnemu cíteniu  španielských odborárov. Tak sa niečo pred vyše 2 rokmi začala robiť Ibiza aj na Slovensku.

x
30. prosince • 8:54

Při designových skvostech typu Altea a Toledo není divu.... Snad jen ten Leon vypadá přijatelně.....

Roňouch
30. prosince • 9:14

Ta Altea nevypadá zas tak nejhůř,ale to Toledo je paskvil jakýmu snad není rovno.

Jogurt
30. prosince • 9:57

Jenže už minulá generace toleda se nevyráběla ve Spainu ale v Belgii... s tím designový úlet současného toleda nemá nic společného.

PeterL
2. ledna • 15:53

ale má, Toledo sa zo začiatku vyrábalo v Belgicku, neskôr sa výroba presunula do Španielska. Bohužiaľ je to poznať na kvalite.

Doporučujeme

Články odjinud