SOVA opět perlí, Česko prý zaplavují vraky

Pod tlakem zájmových skupin jako je Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), tedy sdružení, které jde většinou proti řidičům a majitelům vozu, se rozhodla vláda zřídit „expertní” meziresortní komisi, která bude mít za úkol najít způsob, jak omezit dovoz ojetých vozů.

Dle sdružení SOVA je totiž Česká republika zaplavována vraky ze zahraničí. Tamní majitelé se totiž prý raději zbaví ojetiny v hrozném stavu tak, že ji prodají do zahraniční za směšnou cenu, než aby vůz nechali za drahá eura ekologicky zlikvidovat.

Pokud by byla realita, jak popisuje sdružení SOVA, je otázkou, jak mohou takové nebezpečné vraky vůbec projít technickou kontrolou. Pokud ji projdou, pak jen v případě, že vůz je vyhovující pro provoz na pozemních komunikacích, nebo jsou Stanice technických kontrol zcela uplaceny a to ve velkém.

Je tedy otázkou, proč zavádět omezení dovozu, když již nyní tu máme systém technických kontrol, které by jakýkoli nebezpečný vrak vůbec neměly pustit do provozu, ať byl dovezen odkudkoli. Bylo by jistě lepší, pokud by se stát více zaměřil na tuto instituci, která již existuje a jejíž kompetence jsou dostačující pro znemožnění legálního přihlášení provozu nezpůsobilých vozidel a znemožnil falešné prohlídky. Na silnicích by se pak objevovaly pouze vozy, které nejsou pro provoz nebezpečné a je jedno zda jsou z dovozu, nebo nikoli. Nemusely by pak vznikat žádné „expertní komise” a sdružení typu SOVA by pak nemusela oklikou lobbovat za prodejce nových vozů, případně ojetých vozů zakoupených v České republice.

Samotné sdružení SOVA jde svými požadavky dost výrazně mimo zájmy majitelů vozů a také mimo obecný zájem. Díky dovozu i starších vozů, které projdou STK a jsou tedy schopny legálního provozu na pozemních komunikacích, mohou majitelé opravdu starých vozů s nulovou aktivní i pasivní bezpečností, vyměnit tato auta za daleko modernější a to jak z pohledu bezpečnosti, tak z pohledu emisí.

Určitě je pro majitele vozu lepší, pokud bude jezdit v deset roku starém Golfu než ve dvacet let starém Favoritu. Je třeba si také uvědomit, že průměrný věk dovážených vozů mírně přes 8,5 roku. Opravdu staré vozy starší než 15 let pak tvoří ani ne pětinu všech dovozů.

Než omezování vozů dle věku a emisí, by se měl dovoz omezovat kvalitními kontrolami technického stavu. Pokud ten vyhovuje a neodporuje zákonu, neměly by být pro dovoz takového vozu žádné překážky. Pokud by vůz neplnil tyto náležitosti, nemělo by mu být povoleno přihlášení na našem území.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků