SOVA opět perlí, Česko prý zaplavují vraky

SOVA opět perlí, Česko prý zaplavují vraky

Pod tlakem zájmových skupin jako je Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), tedy sdružení, které jde většinou proti řidičům a majitelům vozu, se rozhodla vláda zřídit „expertní” meziresortní komisi, která bude mít za úkol najít způsob, jak omezit dovoz ojetých vozů.

Dle sdružení SOVA je totiž Česká republika zaplavována vraky ze zahraničí. Tamní majitelé se totiž prý raději zbaví ojetiny v hrozném stavu tak, že ji prodají do zahraniční za směšnou cenu, než aby vůz nechali za drahá eura ekologicky zlikvidovat.

Pokud by byla realita, jak popisuje sdružení SOVA, je otázkou, jak mohou takové nebezpečné vraky vůbec projít technickou kontrolou. Pokud ji projdou, pak jen v případě, že vůz je vyhovující pro provoz na pozemních komunikacích, nebo jsou Stanice technických kontrol zcela uplaceny a to ve velkém.

Je tedy otázkou, proč zavádět omezení dovozu, když již nyní tu máme systém technických kontrol, které by jakýkoli nebezpečný vrak vůbec neměly pustit do provozu, ať byl dovezen odkudkoli. Bylo by jistě lepší, pokud by se stát více zaměřil na tuto instituci, která již existuje a jejíž kompetence jsou dostačující pro znemožnění legálního přihlášení provozu nezpůsobilých vozidel a znemožnil falešné prohlídky. Na silnicích by se pak objevovaly pouze vozy, které nejsou pro provoz nebezpečné a je jedno zda jsou z dovozu, nebo nikoli. Nemusely by pak vznikat žádné „expertní komise” a sdružení typu SOVA by pak nemusela oklikou lobbovat za prodejce nových vozů, případně ojetých vozů zakoupených v České republice.

Samotné sdružení SOVA jde svými požadavky dost výrazně mimo zájmy majitelů vozů a také mimo obecný zájem. Díky dovozu i starších vozů, které projdou STK a jsou tedy schopny legálního provozu na pozemních komunikacích, mohou majitelé opravdu starých vozů s nulovou aktivní i pasivní bezpečností, vyměnit tato auta za daleko modernější a to jak z pohledu bezpečnosti, tak z pohledu emisí.

Určitě je pro majitele vozu lepší, pokud bude jezdit v deset roku starém Golfu než ve dvacet let starém Favoritu. Je třeba si také uvědomit, že průměrný věk dovážených vozů mírně přes 8,5 roku. Opravdu staré vozy starší než 15 let pak tvoří ani ne pětinu všech dovozů.

Než omezování vozů dle věku a emisí, by se měl dovoz omezovat kvalitními kontrolami technického stavu. Pokud ten vyhovuje a neodporuje zákonu, neměly by být pro dovoz takového vozu žádné překážky. Pokud by vůz neplnil tyto náležitosti, nemělo by mu být povoleno přihlášení na našem území.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků