SOVA opět perlí, Česko prý zaplavují vraky

Pod tlakem zájmových skupin jako je Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA), tedy sdružení, které jde většinou proti řidičům a majitelům vozu, se rozhodla vláda zřídit „expertní” meziresortní komisi, která bude mít za úkol najít způsob, jak omezit dovoz ojetých vozů.

Dle sdružení SOVA je totiž Česká republika zaplavována vraky ze zahraničí. Tamní majitelé se totiž prý raději zbaví ojetiny v hrozném stavu tak, že ji prodají do zahraniční za směšnou cenu, než aby vůz nechali za drahá eura ekologicky zlikvidovat.

Pokud by byla realita, jak popisuje sdružení SOVA, je otázkou, jak mohou takové nebezpečné vraky vůbec projít technickou kontrolou. Pokud ji projdou, pak jen v případě, že vůz je vyhovující pro provoz na pozemních komunikacích, nebo jsou Stanice technických kontrol zcela uplaceny a to ve velkém.

Je tedy otázkou, proč zavádět omezení dovozu, když již nyní tu máme systém technických kontrol, které by jakýkoli nebezpečný vrak vůbec neměly pustit do provozu, ať byl dovezen odkudkoli. Bylo by jistě lepší, pokud by se stát více zaměřil na tuto instituci, která již existuje a jejíž kompetence jsou dostačující pro znemožnění legálního přihlášení provozu nezpůsobilých vozidel a znemožnil falešné prohlídky. Na silnicích by se pak objevovaly pouze vozy, které nejsou pro provoz nebezpečné a je jedno zda jsou z dovozu, nebo nikoli. Nemusely by pak vznikat žádné „expertní komise” a sdružení typu SOVA by pak nemusela oklikou lobbovat za prodejce nových vozů, případně ojetých vozů zakoupených v České republice.

Samotné sdružení SOVA jde svými požadavky dost výrazně mimo zájmy majitelů vozů a také mimo obecný zájem. Díky dovozu i starších vozů, které projdou STK a jsou tedy schopny legálního provozu na pozemních komunikacích, mohou majitelé opravdu starých vozů s nulovou aktivní i pasivní bezpečností, vyměnit tato auta za daleko modernější a to jak z pohledu bezpečnosti, tak z pohledu emisí.

Určitě je pro majitele vozu lepší, pokud bude jezdit v deset roku starém Golfu než ve dvacet let starém Favoritu. Je třeba si také uvědomit, že průměrný věk dovážených vozů mírně přes 8,5 roku. Opravdu staré vozy starší než 15 let pak tvoří ani ne pětinu všech dovozů.

Než omezování vozů dle věku a emisí, by se měl dovoz omezovat kvalitními kontrolami technického stavu. Pokud ten vyhovuje a neodporuje zákonu, neměly by být pro dovoz takového vozu žádné překážky. Pokud by vůz neplnil tyto náležitosti, nemělo by mu být povoleno přihlášení na našem území.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků