Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

Pražský advokát Ondřej Pecák se stal v poslední době nejznámějším bojovníkem proti zónám placeného stání v Praze. V rozhovoru s autorem článku, který je shodou okolností jeho jmenovcem, tvrdí, že první soudní rozhodnutí o osudu zón by mohlo padnout již v lednu.
Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

Kolik lidí se nakonec připojilo k žalobě, kterou jste podal na konci října k pražskému městskému soudu?

V první vlně se připojilo 39 lidí, ovšem ne všichni nakonec zaplatí příslušný soudní poplatek. Ten bychom přitom měli uhradit nejpozději v průběhu příštího týdne.

Jak je v tomto případě vysoký?

Jedná se o 5000 Kč za každého, což je docela vysoká suma.  Podle mého je to docela diskriminační záležitost, zejména pro sociálně slabší rodiny, jichž se nové zóny také citelně dotýkají.

Všech 39 lidí tedy zřejmě poplatek nezaplatí, nebo se mýlím?

Ne, ale byl bych rád, kdyby tak učinili všichni ti, kteří popisují nejtypičtější příklady diskriminačního vlivu zón placeného stání.

Všichni jsou z těch městských částí, kde byly zřízeny nové zóny?

Zdaleka ne, k žalobě se připojili i lidé ze zón, které fungují dlouho a řada mimopražských, dojíždějících..

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V čem jsou podle vašeho názoru  hlavní právní důvody, které vás opravňují věřit, že s žalobou proti hlavnímu městu ve věci zón uspějete?

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že tímto krokem Praha porušila princip přiměřenosti. Nijak samozřejmě nezpochybňuji právo magistrátu nebo jednotlivých městských částí na určité regulativní opatření v oblasti dopravy, nelze však přece diskriminovat některé skupiny obyvatelstva na úkor druhých.

Můžete být konkrétnější?

Samozřejmě, tak například proč podnikatelé mají platit desetinásobek za parkování oproti  běžným obyvatelům? Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu. A třeba také, proč se předem nemyslelo na dojíždějící lidi, kteří v hlavním městě vytvářejí svojí prací nemalé hodnoty… Jestliže to bylo nastaveno právě takto, nemůžu se zbavit dojmu, že hlavním důvodem bylo získání dalších peněz od občanů a podnikatelů.

MP Praha bude rozdávat více pokut za parkování. Má k tomu novou zbraň

MP Praha bude rozdávat více pokut za parkování. Má k tomu novou zbraň

Ozval se vám některý z pražských úředníků poté, co jste žalobu podal?

Ne, ale ani jsem to neočekával. Nereagovali ani na předžalobní výzvu, na jejímž základě by mohli zóny zrušit nebo upravit dříve než je k tomu vyzve soud.

Jak dlouhou lhůtu bude mít soud na rozhodnutí po zaplacení poplatků?

Je to devadesát dnů. Fakticky to znamená, že už v lednu bychom se měli dozvědět,  jestli soud našemu návrhu na zrušení vyhověl či nikoli.

Pokud prohrajete, budete se asi odvolávat, že?

Ano, jsem připraven podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu do Brna.

Vy jste v některých svých vyjádřeních poměrně příkrý na adresu městských institucí. Máte pro to nějaké důvody?

Zatím sbírám podklady a informace, nicméně leccos naznačuje, že v souvislosti se zřízením nových zón se mohly udát také trestné činy, díky nimž se obohatili někteří jednotlivci nebo firmy. Nevylučuji proto, že v dohledné době podám také trestní oznámení.

Auta s vyšší spotřebou zaplatí v Madridu za parkování víc

Auta s vyšší spotřebou zaplatí v Madridu za parkování víc

Lidé se určitě budou ptát, proč zrovna vy jste se tak zhurta pustil do boje proti parkovacím zónám. Týká se vás tento problém osobně?

Ano, týká, sídlo mé advokátní kanceláře je v oblasti zón v Praze 6, a já přitom dojíždím ze středních Čech. Poplatek 12 000 Kč rozhodně platit nebudu a nechci. Hlavním důvodem je ale ta do nebe volající nespravedlnost vůči mnoha lidem, kterým zóny nesmyslně ztrpčují život nebo je přinejmenším připravily o nemalé sumy peněz.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků