Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

Pražský advokát Ondřej Pecák se stal v poslední době nejznámějším bojovníkem proti zónám placeného stání v Praze. V rozhovoru s autorem článku, který je shodou okolností jeho jmenovcem, tvrdí, že první soudní rozhodnutí o osudu zón by mohlo padnout již v lednu.
Soud by mohl pražské zóny placeného stání zrušit už v lednu

Kolik lidí se nakonec připojilo k žalobě, kterou jste podal na konci října k pražskému městskému soudu?

V první vlně se připojilo 39 lidí, ovšem ne všichni nakonec zaplatí příslušný soudní poplatek. Ten bychom přitom měli uhradit nejpozději v průběhu příštího týdne.

Jak je v tomto případě vysoký?

Jedná se o 5000 Kč za každého, což je docela vysoká suma.  Podle mého je to docela diskriminační záležitost, zejména pro sociálně slabší rodiny, jichž se nové zóny také citelně dotýkají.

Všech 39 lidí tedy zřejmě poplatek nezaplatí, nebo se mýlím?

Ne, ale byl bych rád, kdyby tak učinili všichni ti, kteří popisují nejtypičtější příklady diskriminačního vlivu zón placeného stání.

Všichni jsou z těch městských částí, kde byly zřízeny nové zóny?

Zdaleka ne, k žalobě se připojili i lidé ze zón, které fungují dlouho a řada mimopražských, dojíždějících..

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V čem jsou podle vašeho názoru  hlavní právní důvody, které vás opravňují věřit, že s žalobou proti hlavnímu městu ve věci zón uspějete?

Jsem hluboce přesvědčen o tom, že tímto krokem Praha porušila princip přiměřenosti. Nijak samozřejmě nezpochybňuji právo magistrátu nebo jednotlivých městských částí na určité regulativní opatření v oblasti dopravy, nelze však přece diskriminovat některé skupiny obyvatelstva na úkor druhých.

Můžete být konkrétnější?

Samozřejmě, tak například proč podnikatelé mají platit desetinásobek za parkování oproti  běžným obyvatelům? Proč si oprávnění k parkování v modrých zónách můžou pořídit pouze majitelé nemovitostí, a nikoli ti, kteří je řádně užívají na základě pronájmu. A třeba také, proč se předem nemyslelo na dojíždějící lidi, kteří v hlavním městě vytvářejí svojí prací nemalé hodnoty… Jestliže to bylo nastaveno právě takto, nemůžu se zbavit dojmu, že hlavním důvodem bylo získání dalších peněz od občanů a podnikatelů.

MP Praha bude rozdávat více pokut za parkování. Má k tomu novou zbraň

MP Praha bude rozdávat více pokut za parkování. Má k tomu novou zbraň

Ozval se vám některý z pražských úředníků poté, co jste žalobu podal?

Ne, ale ani jsem to neočekával. Nereagovali ani na předžalobní výzvu, na jejímž základě by mohli zóny zrušit nebo upravit dříve než je k tomu vyzve soud.

Jak dlouhou lhůtu bude mít soud na rozhodnutí po zaplacení poplatků?

Je to devadesát dnů. Fakticky to znamená, že už v lednu bychom se měli dozvědět,  jestli soud našemu návrhu na zrušení vyhověl či nikoli.

Pokud prohrajete, budete se asi odvolávat, že?

Ano, jsem připraven podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu do Brna.

Vy jste v některých svých vyjádřeních poměrně příkrý na adresu městských institucí. Máte pro to nějaké důvody?

Zatím sbírám podklady a informace, nicméně leccos naznačuje, že v souvislosti se zřízením nových zón se mohly udát také trestné činy, díky nimž se obohatili někteří jednotlivci nebo firmy. Nevylučuji proto, že v dohledné době podám také trestní oznámení.

Auta s vyšší spotřebou zaplatí v Madridu za parkování víc

Auta s vyšší spotřebou zaplatí v Madridu za parkování víc

Lidé se určitě budou ptát, proč zrovna vy jste se tak zhurta pustil do boje proti parkovacím zónám. Týká se vás tento problém osobně?

Ano, týká, sídlo mé advokátní kanceláře je v oblasti zón v Praze 6, a já přitom dojíždím ze středních Čech. Poplatek 12 000 Kč rozhodně platit nebudu a nechci. Hlavním důvodem je ale ta do nebe volající nespravedlnost vůči mnoha lidem, kterým zóny nesmyslně ztrpčují život nebo je přinejmenším připravily o nemalé sumy peněz.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 35 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků