Současné napětí 12V nestačí

V současné době je u automobilů výrazná tendence k co nejlepšímu využití paliva a také k co největšímu snížení množství emisí ve výfukových plynech. V roce 2008 by měly začít platit směrnice, podle kterých evropské automobily nebudou vypouštět do ovzduší více než 140g CO2 na jeden ujetý km.
Současné napětí 12V nestačí
Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, je nutná instalace mnohem vyspělejší elektroniky  řídící spalování.V automobilech tedy dojde k rozvoji elektroniky, která je však stále více a více energeticky náročná. Když k tomu přidáme ještě elektrické a elektronické systémy, Klepněte pro větší obrázekkteré zvyšují komfort přepravy, musíme dojít k závěru, že alternátory, které se v současné době používají, nejsou schopné stále zvyšovat svůj výkon tak, aby mohly zajistit plnou dodávku elektrické energie potřebné pro všechna zařízení.

Největším limitujícím faktorem je napětí 12V. V době, kdy se délka kabeláže v autech počítá na kilometry, je napětí 12V naprosto nedostačující. Vede to k tomu, že kabely musí být dost silné (a tedy i těžké) a přesto dochází stále k velkým ztrátám. El. soustava dnešních vozů má  příkon kolem 2000 W (nižší střední třída), ale do roku 2010 to bude minimálně dvakrát tolik.

Kvůli tomu jsou navrhována různá řešení. To, které je nejblíže sérii, je zavedení elektrické sítě o napětí 42V. Toto napětí zaručuje snížení hmotnosti kabelů a také zmenšení ztrát způsobených přenosem, přesto je to napětí stále ještě relativně bezpečné. Už dnes má firma Bosch generátor tohoto napětí, Klepněte pro větší obrázekkterý slouží i jako startér. Tento generátor je možno namontovat přímo mezi motor a převodovku tak, aby odpadly ztráty přenosu řemenem. Startování tímto způsobem je mnohem tišší a efektivnější. Protože má generátor dostatečný výkon, prvky jako vodní čerpadlo nebo posilovač řízení budou mít elektrický pohon, opět  kvůli snížení ztrát způsobených řemenem.

V případě použití všech těchto prvků by mělo údajně dojít ke snížení spotřeby i o více než 10%, což je jistě nezanedbatelné. Do budoucna se uvažuje mimo jiné o zavedení elektrohydraulických brzd, elektrického řízení a dalších věcí. Nejde  pouze o to, že soustava bude mít větší napětí, ale je nutné přizpůsobit celou architekturu elektroniky, tzn. přibude jednotka,

Klepněte pro větší obrázek

která se bude starat o výkon el. soustavy a kontrolu nabití akumulátorů, protože výpadek elektriky by mohl mít katastrofální následky.
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 40 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků