Současné napětí 12V nestačí

V současné době je u automobilů výrazná tendence k co nejlepšímu využití paliva a také k co největšímu snížení množství emisí ve výfukových plynech. V roce 2008 by měly začít platit směrnice, podle kterých evropské automobily nebudou vypouštět do ovzduší více než 140g CO2 na jeden ujetý km.
Současné napětí 12V nestačí
Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, je nutná instalace mnohem vyspělejší elektroniky  řídící spalování.V automobilech tedy dojde k rozvoji elektroniky, která je však stále více a více energeticky náročná. Když k tomu přidáme ještě elektrické a elektronické systémy, Klepněte pro větší obrázekkteré zvyšují komfort přepravy, musíme dojít k závěru, že alternátory, které se v současné době používají, nejsou schopné stále zvyšovat svůj výkon tak, aby mohly zajistit plnou dodávku elektrické energie potřebné pro všechna zařízení.

Největším limitujícím faktorem je napětí 12V. V době, kdy se délka kabeláže v autech počítá na kilometry, je napětí 12V naprosto nedostačující. Vede to k tomu, že kabely musí být dost silné (a tedy i těžké) a přesto dochází stále k velkým ztrátám. El. soustava dnešních vozů má  příkon kolem 2000 W (nižší střední třída), ale do roku 2010 to bude minimálně dvakrát tolik.

Kvůli tomu jsou navrhována různá řešení. To, které je nejblíže sérii, je zavedení elektrické sítě o napětí 42V. Toto napětí zaručuje snížení hmotnosti kabelů a také zmenšení ztrát způsobených přenosem, přesto je to napětí stále ještě relativně bezpečné. Už dnes má firma Bosch generátor tohoto napětí, Klepněte pro větší obrázekkterý slouží i jako startér. Tento generátor je možno namontovat přímo mezi motor a převodovku tak, aby odpadly ztráty přenosu řemenem. Startování tímto způsobem je mnohem tišší a efektivnější. Protože má generátor dostatečný výkon, prvky jako vodní čerpadlo nebo posilovač řízení budou mít elektrický pohon, opět  kvůli snížení ztrát způsobených řemenem.

V případě použití všech těchto prvků by mělo údajně dojít ke snížení spotřeby i o více než 10%, což je jistě nezanedbatelné. Do budoucna se uvažuje mimo jiné o zavedení elektrohydraulických brzd, elektrického řízení a dalších věcí. Nejde  pouze o to, že soustava bude mít větší napětí, ale je nutné přizpůsobit celou architekturu elektroniky, tzn. přibude jednotka,

Klepněte pro větší obrázek

která se bude starat o výkon el. soustavy a kontrolu nabití akumulátorů, protože výpadek elektriky by mohl mít katastrofální následky.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků