Současné napětí 12V nestačí

V současné době je u automobilů výrazná tendence k co nejlepšímu využití paliva a také k co největšímu snížení množství emisí ve výfukových plynech. V roce 2008 by měly začít platit směrnice, podle kterých evropské automobily nebudou vypouštět do ovzduší více než 140g CO2 na jeden ujetý km.
Současné napětí 12V nestačí
Aby toho všeho bylo možné dosáhnout, je nutná instalace mnohem vyspělejší elektroniky  řídící spalování.V automobilech tedy dojde k rozvoji elektroniky, která je však stále více a více energeticky náročná. Když k tomu přidáme ještě elektrické a elektronické systémy, Klepněte pro větší obrázekkteré zvyšují komfort přepravy, musíme dojít k závěru, že alternátory, které se v současné době používají, nejsou schopné stále zvyšovat svůj výkon tak, aby mohly zajistit plnou dodávku elektrické energie potřebné pro všechna zařízení.

Největším limitujícím faktorem je napětí 12V. V době, kdy se délka kabeláže v autech počítá na kilometry, je napětí 12V naprosto nedostačující. Vede to k tomu, že kabely musí být dost silné (a tedy i těžké) a přesto dochází stále k velkým ztrátám. El. soustava dnešních vozů má  příkon kolem 2000 W (nižší střední třída), ale do roku 2010 to bude minimálně dvakrát tolik.

Kvůli tomu jsou navrhována různá řešení. To, které je nejblíže sérii, je zavedení elektrické sítě o napětí 42V. Toto napětí zaručuje snížení hmotnosti kabelů a také zmenšení ztrát způsobených přenosem, přesto je to napětí stále ještě relativně bezpečné. Už dnes má firma Bosch generátor tohoto napětí, Klepněte pro větší obrázekkterý slouží i jako startér. Tento generátor je možno namontovat přímo mezi motor a převodovku tak, aby odpadly ztráty přenosu řemenem. Startování tímto způsobem je mnohem tišší a efektivnější. Protože má generátor dostatečný výkon, prvky jako vodní čerpadlo nebo posilovač řízení budou mít elektrický pohon, opět  kvůli snížení ztrát způsobených řemenem.

V případě použití všech těchto prvků by mělo údajně dojít ke snížení spotřeby i o více než 10%, což je jistě nezanedbatelné. Do budoucna se uvažuje mimo jiné o zavedení elektrohydraulických brzd, elektrického řízení a dalších věcí. Nejde  pouze o to, že soustava bude mít větší napětí, ale je nutné přizpůsobit celou architekturu elektroniky, tzn. přibude jednotka,

Klepněte pro větší obrázek

která se bude starat o výkon el. soustavy a kontrolu nabití akumulátorů, protože výpadek elektriky by mohl mít katastrofální následky.
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků