Je to urputný boj. Výrobci vozidel se každoročně předhánějí, kdo dokáže nový model napěchovat pokročilejšími bezpečnostními systémy, které slibují, že budou řídit „za Vás“. Oproti nim bijí na poplach profesionální řidiči a dopravci, kteří si uvědomují rizika lidského faktoru. Nakolik jsou bezpečné silnice vizí budoucnosti a jakou roli hrají samotní řidiči?
Asistenční systémy jsou dnes již běžnou součástí osobních automobilů všech kategorií a mají nezastupitelný význam pro bezpečnost silničního provozu. Ročně vyrazí 4 miliony Čechů na dovolenou buď vlastním vozem, nebo jako pasažéři autobusů. I ty nyní obsahují bezpečnostními systémy budoucnosti.
Autobusy budoucnosti na našich silnicích
Lídrem v oblasti nových technologií jsou tradičně autobusy značky Setra. „Do nákupu nových autobusů pravidelně investujeme a vozy značky Setra tvoří 40 % našeho vozového parku, který momentálně čítá 123 zájezdových autobusů,“ říká Martin Capoušek, spolumajitel společnosti Vega Tour – jednoho z největších zájezdových dopravců v ČR.
Nejnovější modely autobusů Setra ComfortClass 500 jsou vybaveny k maximální ochraně cestujících. Kromě standardních systémů ABS (protiblokovací systém brzd) a EPS (elektronický stabilizační program) se řidiči těchto autobusů mohou spolehnout na FCG, tedy systém zvýšené ochrany při čelním nárazu. Při čelní srážce se díky tomuto systému sedadlo řidiče a pedály posunou dozadu a vytvoří tak prostor mezi řidičem a čelem autobusu.
Moderní pracovní prostředí – kabina řidiče v autobusu Setra.
Další užitečnou funkcí je ART (aktivní retardér), který udržuje bezpečný odstup od vozů před autobusem a ABA (aktivní brzdový asistent), který dokáže vůz zabrzdit, jakmile se autobus příliš přiblíží k objektu před ním. Tento systém dokáže zabránit srážce nejen v koloně, ale také nárazu do pohybujících se objektů z boku (např. chodců). Velkým nebezpečím, zejména pro dálkové řidiče, je mikrospánek. Při mikrospánku hrozí vybočení vozidla z jízdního pruhu. Tomu zabraňuje systém SPA (asistent jízdy v pruzích), který řidiče upozorní na nebezpečí vibrací sedadla
Moderní autobusy sami zabrzdí při nenadálé překážce na silnici.
Dopravci nabízí školení bezpečnosti svým řidičům
I přes dokonalé bezpečnostní systémy je stále na znalostech a chování řidiče, jak závažné budou případné následky krizových situací. Proto odpovědní dopravci svoje řidiče pravidelně školí v kurzech bezpečné jízdy. Například společnost Vega Tour pořádá tato školení pravidelně a s důrazem na praxi, ať už na okruhu v Hockenheim v Německu nebo letos poprvé na polygonu v Mostě. Řidiči společnosti Vega Tour zde měli možnost si na vlastní kůži vyzkoušet, jak se autobus chová za hranicí bezpečnosti, jak se liší řešení krizových situací s bezpečnostními systémy a bez nich. Díky školení bezpečné jízdy jsou řidiči skvěle připraveni na zvládání krizových situací.
Autobusoví řidiči při tréninku vyhýbání se chodcům z boku.
Společnost Vega Tour pracuje nejen se svými řidiči, ale nabízí také své zkušenosti ostatním, kteří by si chtěli rozšířit řidičské oprávnění na sk. D a D+E. V Autoškole Vega Tour probíhá řidičský výcvik skupiny D na jednom z nejmodernějších autobusů – Mercedes-Benz Tourismo. Díky rozšíření řidičského oprávnění mají řidiči širší pracovní uplatnění a často nacházejí práci u předních českých i zahraničních dopravců. Výjimkou není ani pracovní poměr přímo u společnosti Vega Tour, přičemž tento dopravce poskytuje novým řidičům půjčku na autoškolu.