Solární Toyota Prius jde do prodeje

46 komentářů

eLzyx
4. června • 15:21

Nevím, přijde mi to jako nesmysl. To už bych radši měl solární články na baráku a z těch bych dobíjel baterie v autě. To mi přijde smysluplnější. Doma tu energii spotřebovávám pořád, barák stojí na jednom místě, nic mu nezaclání ... což tyhle podmínky u auta nemůžu zabezpečit. Nehledě na to, že když svítí v létě sluníčko, nechávám auto radši ve stínu. Nemusím pak pouštět klimu(kterou stejně nemám), otvírat okna na vyvětrání ... čím uspořím v souhrnu více energie než bych získal tím solárem.

Tola
4. června • 17:11

A co lidi kteří praqcujou nekde jinde nez doma? budou to nabijet ze solarnich panelu pres noc? Nebo tu bude pres den davat do baterii a z nich v noci do auta? To se dostanou tak na 2% vyuziti a solarni clanky na baraku jsou hned k nicemu. Kdyz odjedu v osm z domu a vracim se v pet, tak to je trosku na nic ne?

eLzyx
4. června • 20:12

No na tu elektřinu se soláru ti může přes den běžet třeba lednice, nebo další el. zařízení co máš doma. Nebo ještě líp - el. energii prodávat ČEZu za draho(povinný výkup) a auto pak dobíjet večer ze sítě (za "levno"). Rozvodná síť se bude pro tebe chovat jako baterie. Prostě mi to přijde blbý nechávat auto schválně na sluníčku jen abych měl denně 10-15km k dobru. Auto se tím ničí, nástup do takovýho rozhicovanýho auta - nejdřív dostaneš teplotní facku, pak si zapneš klimu(nastydneš) ... klima ti sežere tu energii co jsi "naslunil" přes den. Řekl bych, že tudy cesta nevede.

Koba
4. června • 20:17

to s tym vykupom si musel mysliet fakt len ako vtip, ze? :-D
ale napr. tu chladnicku abo mraznicku by to zvladlo napajat... ;-)

eLzyx
4. června • 20:31

Proč? Výkupní cena je 12,75 Kč/kWh bez DPH. Což je fajn, ne? Když tu energii nespotřebuju, tak co s ní? Prodat. U baráku+solar to jde. U auta+solar to nejde. Nabiješ baterii naplno, panel se odpojí a sluníš zbytečně.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Koba
5. června • 10:05

necel som uz do toho rypat, ale toto mi neda... neviem ako v CR, ale v SR stoji 1 kWh okolo 3 - 5Sk pre domacnosti. nikto ju predsa nebude vykupovat za viac nez by ju predal... a okrem toho, solarne clanky vyrabaju jednosmerny prud, a musel by si si kupit nejaky drahy menic aby si mohol dodavat energiu do siete a to by sa ti neoplatilo uz vobec vzhladom k vykonu tych solarnych panelov ;-)
a mne by sa pacilo vozit sa napr. na nakupy zadarmo... :-D

eLzyx
5. června • 10:20

Bohužel/bohudík (jak pro koho) u nás má ČEZ povinný výkup za tu šílenou cenu co jsem psal předtím. Cena i výkup je garantovan na 15let. A je to osvobozený od daně z příjmů po dobu 5 let. Takže to stát dotuje celkem třikrát (počáteční dotace, dotace při výkupu, daň). Myslím, že se na tom dá vydělat.
Cena za měnič je 36-45 000Kč (pro domácnost a malý výkony panelů)

Koba
5. června • 11:58

aha tak... ked tak rozmyslam, mozno to aj u nas je podobne... nemusela by to byt zla investicia... mat tak zbytocnych par 100 tisic... :-D otazna je navratnost takejto investicie...

eLzyx
5. června • 12:22

údajně je roční zhodnocení investice 20%, tzn. zaplacení po 5 letech. průšvihem je, že musíte splnit pár podmínek ... musíte být majitelem pozemku/domu, kladné vyjádření k rezervaci kapacity výkonu(ČEZ), projekt elektrického zapojení, energetický audit a protože dům zatím nevlastním, tak mám smolíka :-(

proky.hb
5. června • 10:14

v cr je opravdu vykup zelene energie za zakonem stanovene ceny, u slolarni je to opravdu 12.75kc / kwh

Tola
4. června • 21:31

Ale čím to řeší problém provozu auta? Z práce pojedu za peníze a budu dělat bordel do ovzduší. Solar na střeše snad můžu mít taky, nechapu proc by nemal byt v aute. na Slunicku stojim stejne, teplo je v nem stejne, tak to aspon pojedu domu zadarmo, nemluvim o tom kdyz nebudu doma, preci sebou nebudu vozit prodluzovak a otravovat lidi tam kde budu...

eLzyx
4. června • 22:17

Protože se to energeticky nevyplatí. Za dobu životnosti auta to nevyrobí tolik energie, aby se to zaplatilo ... to by to auto muselo stát snad pořád na slunci, což je nereálný. Parkování v garáži (na ulici to nechá jen blázen, ale připravím se o ranní a večerní slunce), zastínění při pojíždění v ulicích města, zastínění při parkování. Proto je lepší ten solární panel dát na statické místo a poskytnout mu optimální provozní podmínky. Ta energie vložená na výrobu panelu, ale i energie získaná se lépe využije, pro životní prostředí i vaši peněženku je to lepší. Za získané(ušetřené) peníze navíc můžete nakoupit víc PHM (LPG, CNG, biopaliva). Prostě vydělám víc než ušetřím a o to jde, ne?

Tola
4. června • 22:55

Popravdě je mě jedno kolik stála výroba solárního panelu na auto. Mě zajíma za kolik budu jezdit a za jak dlouho se mě to vrátí a pokud dané auto bude mít navýšenou cenu o x tisíc a mě se to vrátí za x let, a uznám, že tak dlouho to auto mít budu, vydržej baterie, atd, tak je mě fakt jedno kolik stála výroba panelu. Hlavně že já budu jezdit po nějaký době zadarmo. Teď mam v autě LPG, je to 16 let stará herka, hnije, má v tahu podvozek, a plyn do ní stál 2x tolik než jakou má cenu auto. Po 9 měsícíh se mě vrátila investice a ted jezdím o 1-2kč levněji na km méně než na benzín a jestli výroba danýho zařízení, výstavba plynových pump atd, je energeticky náročnější, je mě taky jedno, já šetřim. Od toho aby se tohle řešilo tu jsou dle mě jiní lidé a pokud dají solární panel, který se nemůže nikdy vyplatit co se týká nákladů výroby a vyrobený energie do výroby a prodávají ho, je někde chyba, ale to muj problem neni, ja svet nespasim a tim, že si nekoupim solarní auto proti tomu protestovat nebudu... ne ze bych na podobny auto mel v nejblizsich letech, ale pokud nekdy budu mit moznost si ho koupit, tak si ho koupim a pak budu mit dobry pocit, ze setrim, i kdyz to bude vzhledem k nakladum spojenych s bateriemi jen cpocit :-D

Marek71
5. června • 9:04

Jasne, spotrebitela zaujima cena... lenze momentalne su tieto "zelene" technologie dotovane, takze spotrebitel uz nevidi, ze ta vyhodna cena je len prelud, pretoze aj z jeho penazi sa to dotuje :-)Pokial tieto technologie budu schopne sa v trznom prostredi presadit oproti fosiliam, tak to bude fajn, ale v normalnom konkurencnom boji.

eLzyx
5. června • 9:59

smysl využití a dotací v tomto oboru vidím jako přínos do budoucna. Zaplatíš solární panel, stát ti přispěje. Ty vyděláváš (o to jde,ne? Kdo by si to kupoval jen tak?). Kdyby se ty panely neprodávali, z čeho by se platil výzkum? Jistě lze to řešit přímou dotací, ale tím, že jim nahrnu spousty fin. prostředků nedosáhnu okamžité efektivity výzkumu, motivace. Holt ve výzkumu platí ... chce to čas. Navíc ten panel se ekologicky vyplatí po údajně cca 5-7letech, finančně bez dotací po 10-13letech, finančně s dotacema 7-10let. Životnost panelu je 35let(při nezměněných výkonech 25let) ... to už se vyplatí. Takže ta dotace je v podstatě zisk pro každého, pro majitele panelu, ale i pro stát do budoucna (sice nepatrně, ale sníží se emise, zbyde mu víc povolenek ne emise...ucucne víc dotací z EU, nebo aspoň nedostane penále za nesplnění dohody o obnovitelných zdrojích)Jinak už vidím jak tenhle prius jezdí 12-15let. Tou dobou to už bude přetavený na něco jinýho.

Mirda
5. června • 9:37

Ta PR ropne lobby lidi tak zbbla, ze uz nejsou ani schopni precist clanek. Uz maji jasno predem. Kdy jste prisel na to, ze tyto solarni clanky jsou dotovane? Je tam nejaka informace o dotaci? Po celem svete stoji hromady tovaren, ktere dodavaji solarni clanky bez koruny dotace za trzni cenu. Ze se nekde dotuje stavba solarnich elektraren s timto pripadem vubec nesouvisi. Je to normalni vyrobek autoprumyslu, bez zadnych dotaci. Cena je trzni, tak si to spocitejte a nefantazirujte.

skl
5. června • 10:26

Suhlas. Toto auto predsa nema spasit svet ale ponuknut prakticku moznost ludom, ktori ju vyuziju. Ludi, ktori neparkuju v garazach a jazdia malo a kratke trasy je IMHO celkom dost.
Napr. do takej Londynskej dopravy to moze byt idealne auto: ako hybrid ma bezplatny vstup do centra (uspora £8 / den), nizsiu rocnu dan a v tom centre aj tak bude stale v zapche, cize stat na slnku (aj ked iba anglickom) a pekne sa dobijat.

Koba
4. června • 19:29

tak za ten cas sa ti napr. moze zohriat voda a budes mat teplu sprchu vecer za cenu studenej vody... napr.. ;-)a ozaj, cast ten vyprodukovanej elektriny sa predsa moze priamo pouzit na vetranie auta ak stoji na slnku... nemaju to uz niektore auta dnes?

Koba
4. června • 14:08

je to nahodou celkom dobry napad... ved ked si solarne clanky ludia daju na dom, tak preco nie aj na auto... :-D ja by som k tomu pridal este nejaku vysuvaciu vrtulu, ta by sa vysunula ked by auto stalo a tiez by pomahala s dobijanim... :-D

Mirda
4. června • 9:23

Znamena to, ze oproti normalnim vozum by vetsina lidi mohla dojizdet do prace "zadarmo". Pri dennim najezdu cca 25 km je navratnost "slunecniho priplatku" cca 5-6 let a potom jiz vase dojizdeni "plati slunce". Skvele. Smysl hybridu je ted jiz "nad slunce" jasnejsi.

gewehr
4. června • 9:34

No ono to az take uzasne u nas napriklad (ak sa to bude vobec do EU niekedy dovazat) nebude, staci si spocitat kolko vyslovene slnencnych dni do roka mame (cize aj navratnost bude dlhsia), ale urcite je to pocin zaujimavy, uvidime ako sa ten system vyvinie casom.

Fido
5. června • 15:00

Presne tak. Nehlede na to, ze podminky pro solarni panely jsou jine v Kalifornii (kde to testovali) a jine u nas. Uvadene udaje navic plati v idealnich podminkach. A dni s idealnimi podminkami u nas je fakt pomalu.

Mirda
4. června • 10:49

Pocital jsem to na max. 200 slunecnych dni a nabiti (dojezd) 80% z uvadenych maxim. V Kalifornii je pocet slunecnich dni jeste o polovinu vyssi. Dulezite je, ze cena a ucinnost solarnich clanku se neustale vylepsuji, to znamena ze v blizke budoucnosti bude velmi realne pouzivat takovy system i v CR ci SR.

Fido
5. června • 15:03

200 slunencnych dni i nas? To tezko. On totiz solarnim panelum staci i nepatrny opar aby jejich vykon rapidne poklesl. A rapidnim poklesem myslim pokles pod tretinu udavaneho maximalniho vykonu.

Jiri
4. června • 11:04

U nas rozhodne 200 slunecnich dni neni :-P
Nez cpat fotovoltaniku na strechu to je uz lepsi to doma v garazi pichnout do 220V at se to dobije pres noc.

Mirda
4. června • 11:35

Plne slunecnich dni se uvadi v nasich sirkach okolo 160. Jenomze solarni clanky pracuji obstojne i kdyz je mirne pod mrakem. Proto jsem pocital 200 dni a dobiti jen z 80%. Je jasne, ze vypocet ktery vam na korunu presne rekne jaka je navratnost neexistuje. Zasadni promenna je i cena benzinu - kdo vi, jaka bude za 5 let? Ja sem si temer jisty, ze vyssi nez dnes, ale do vypoctu jsem to nezahrnul. Kdyz vam i pri takto konzervativnim odhadu vyjde 5-6 let je jasne, ze s poklesem cen clanku a rustem jejich ucinnosti je to velmi perspektivni technologie i u nas.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fido
5. června • 15:14

K tomu vam reknu jen jedno. Poridte si libovolny solarni clanek (nemusi byt velky) a zmerte si to. Uvidite tu obstojnou praci kdyz je mirne pod mrakem. Pokud tedy za obstojnou nepovazujete cca desetinu vykonu.

Radek Ondrášík
4. června • 11:44

Otázkou také je, zda je tento panel výhodný jen pro řidiče, nebo pro všechny. Tedy zda na výrobu, provoz a recyklaci nespotřebujeme ve výsledku více energie, než poté panel třeba přinese při nájezdu 100 000 km.Ono mnoho technologií je pro majitele výborných, protože jsou pro jeho peněženku přínosné, ale pokud se na tyto technologie podíváme zblízka, vidíme, že při výrobě jsme spotřebovali tolik energie, kterou nám úspornost dané technologie nikdy nevrátí zpět.

Mirda
4. června • 11:58

Neverte manipulacim ropne lobby. Jedinym a vserikajicim parametrem, ve kterem je obsazena veskera energeticka narocnost vyrobku je trzni CENA. Nebo si snad myslite, ze tento vyrobce solarnich clanku prodava svuj novy vyrobek za mene penez, nez kolik ho stala energie vlozena do jeho vyroby?? Asi ne, ze ano. Castka ze recyklaci je podle zakona u veskere elektroniky soucasti ceny, a navic je to vzdy jenom minimalni castka, ktera vyslednou bilanci nemuze nijak ovlivnit.

Marek71
5. června • 8:59

Ked uz spominas trh... tak spravne by to malo byt tak, ze ta technologia by sa mala presadit svojou vyhodnostou a nie tym, ze sa dotuje. Takze ta "trzni" cena solarnych clankov v skutocnosti nie je trzna, ale dotovana, deformovana. Z toho jasne vidiet, ze technologia este nie je na takej urovni, aby sa bez deformujucich dotacii pouzivala, proste este cenovo na benzin/naftu nema.Predpokladam, ze pri vyrobe fotoclankov sa pouzivaju aj fosilne paliva. Nebolo by teda zatial (pri sucasnej urovni tejto technologie) vyhodnejsie rovno tie fosilne paliva liat do nadrze ? Kym technologia dospeje...

anton
13. června • 9:46

jfdrgkjhioghtzkldhodhguifofdzôf

Mirda
5. června • 9:09

Ale co tu porad blouznite o dotacich. Toto je normalni vyrobek automobiloveho prumyslu a zadne dotace na nem nejsou. Cena je normalni, trzni. Ze se nekde dotuji solarni elektrarny neznamena, ze vsechny solarni clanky vyrobene na svete jsou dotovane. Jako u blbych na dvorecku. Nedotovanou cenu tu mate, znate dojezd, znate cenu benzinu, tak si to spocitejte a nepiste stale nejake ulitle dojmy.

Vít Pešek
4. června • 23:01

pro kladnou ekonomickou bilanci se využívají dotace, navíc není udána cena vozu ani max výkon článků... 2kW panel samožřejmě majland nestojí....

Jig
4. června • 11:58

souhlasím... ono solární panely obecně ANO, ale širší rozmach nastane až bude 1) jejich cena nižší a hlavně 2) až bude vyšší jejich energetická účinost, resp. až se ze stejné plochy panelu dostane více energie než dnes (při zachování energie určené k jejich výrobě)

Rimsey
4. června • 21:15

Mozna jste slyseli o vynalezu ceskych vedcu - fotovoltaické clanky z oxidu titaniciteho, ktere maji ucinnost o mnoho vetsi nez soucasne (na presne cislo si nevzpomenu), vim jen, ze jejich ucinosti je dosazeno diky nejake povrchove uprave te krystalicke mrizky.

Mirda
4. června • 12:12

Ucinnost clanku postupne roste. Z cca 4% pred 20ti lety jsme dnes s ucinnosti nekde okolo 15-17% a to je jiz prakticky pouzitelne.

Vít Pešek
4. června • 22:57

účinost článků se zásadně liší podle použitého typu. i před mnoha lety byly účinné články, byly ale velmi drahé a používaly se jen v kosmických programech. Dnes se používá monokrystalycký křemík, polykrystalický křemík a dokonce i amorfní forma křemíku ( jako sou panýlky v kalkulačkách) Monokrystal je účinný ale velmi drahý nejlevnější je amorfní, ale účinost je stále v jednotkách procent...

DVD
4. června • 11:17

je vidět že si to asi moc nepochopil, páč zatim co solar. panely ti budou auto nabíjet pořád když bude venku, ať už se pohybuje nebo stojí, tak ta tvoje zásuvka v garáži moc mobilní neni, navíc ta el. z ní neni zadarmo a už vůbec neni plně ekologická(zroj jejího získání).
btw s tim zadarmo dojížděnim do práce bych to tak slavně neviděl, Prius totiž umí bejt plně elektrickej pouze do 50km/h, to tak jedině že by někdo dojížděl jak šnek a nebo přez město

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
empi
4. června • 12:52

Ono energie z fotovoltanickych clanku take neni vubec ekologicka, protoze na vyrobu fotovoltanickeho clanku spotrebujes vice energie, nez je ten clanek schopen vyrobit za celou svoji zivotnost.

Mirda
4. června • 13:18

Jaky maji ty povesti dlouhy zivot. Pred 20ti lety, kdy clanek mel ucinnost 4% to mozna platilo. Dnes s ucinnosti 15-17% to uz davno neni pravda.

empi
4. června • 15:14

Dnesni fotoclanky maji az 40% ucinnost (i kdyz ty se spis vyuzivaji pouze v laboratornich podminkach). U dnesnich fotoclanku se obecne udava, ze energii do nich vlozenou jsou schopny vratit za 3-5 let, avsak, a to je dulezite, pri jejich 100% vyuzivanim celou tu dobu. Jak je asi kazdemu jasne, slunce 24h denne 365 dni v roce nesviti tak, aby byl clanek schopen generovat celych 100% vykonu. Zivotnost clanku se udava 20 let. Ano, ve slunne Kalifornii clanek za nejakych 10 let energii do nej vlozenou asi vrati - pak zbyva jen otazka, jestli ten clanek na tom aute, jeste v tu dobu bude nekdo pouzivat. U nas nebo v takovem Svedsku si clanek sam na sebe energii za 20 let asi ani nevyrobi.

Vít Pešek
4. června • 22:52

fotovoltaický článek se dnes samozřejmě nevyplatí. cena je stále vysoká i když klesá. V energetice jsou fotovoltaické elektrárny brutálně dotovány ( dotace cca 2000% ceny elektřiny z jaderné elektrárny)..
v článku také není uvedeno, jaký čas to potřebuje na nabití... aby to nebylo daleko víc, než 12 hodin... ale myslím, že jako pohon klimatizace při vypnutém motoru to může být vynikající nápad :-)

Mirda
5. června • 9:01

Ale to jsou same dojmy. Vzdyt cenu tech baterii, vlastne celeho systemu tu mate, kolik na jedno nabiti ujede tu mate taky. Cenu benzinu znate, tak si proboha spocitejte kolik vam to radove usetri a nehazejte tu nejake dojmy vyctene z 20 let starych studii.

Mirda
5. června • 9:29

PS. To ze nektere solarni elektrarny jsou dotovane neznamena, ze veskere na svete vyrobene solarni panely jsou dotovane. Navic Solarni elektrarna a panel na aute jsou ve zcela jinem postaveni. Stacionarni solarni elektrarna se porovnava s levnymi "artomovymi" zdroji energie a proti nim je skutecne drazsi. Ale na aute spolupracuje a setri provoz spalovaciho motoru, ktery vyrabi energii nasobne draz nez "atomove" zdroje. A protoze za autem kabel netahate, muze byt panel na aute vyhodny, i kdyz se jeste v normalni elektrarne nevyplati.

joe
4. června • 11:45

ja to mam do prace 10 km a z prace dalsich 10 kmtakze zadarmo cca 2 dni :)

Mener
4. června • 10:41

ale zase kdyz ti to bude stat celej den pred praci, tak se to nabije slusne

Doporučujeme

Články odjinud