Socialistickou Škodu Rapid řadí v USA mezi nejhorší sporťáky historie

České kupé z osmdesátých let ještě dnes vyvolává v USA debaty o jeho kvalitách a spolehlivosti. Jedni tvrdí, že Rapid patřil mezi nejhorší automobily své kategorie, jiní nesouhlasí a vůz označují za Porsche 911 pro chudé.

Škoda Rapid byla sportovní kupé, které mladoboleslavská automobilka začala připravovat v roce 1980. Název byl odvozen od automobilu, který Škoda produkovala ve třicátých letech minulého století. Poslední vzkříšení jména proběhlo ještě před šesti lety, kdy se Rapid vrátil jako model nižší střední třídy s karosériemi typu hatchback a liftback.

V USA si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

V USA si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Nástupce modelu Garde byl oficiálně představen v roce 1984 a vyráběl se až do roku 1990. Mnoho kusů zamířilo do západní Evropy, včetně Velké Británie. I dnes, více než čtvrt století po konci výroby, bychom v Anglii našli téměř 50 funkčních kusů.

Co bylo špatně?

Rapid poháněl 1,3litrový motor s výkonem 43 kW, který spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou. Jenže to ani na poměry tehdejších sporťáků nestačilo. Vždyť vůz z klidu na stovku zrychloval dlouhých 16,5 sekundy. Rychleji to zvládala i Lada 21065. A jak se novináři amerického serveru Motor 1 shodují, žádný sporťák nemůže být pomalejší než Lada!

Dalšími problémy byla špatná kvalita karoserie a nízká spolehlivost. První série sestavených vozů (s označením Rapid 120) navíc provázelo časté přehřívání motoru.

Zapomenuté vozy: Proč měl vůz Audi z roku 1991 motor ze dřeva?

Zapomenuté vozy: Proč měl vůz Audi z roku 1991 motor ze dřeva?

Autoři zmiňovaného zámořského serveru dále připomínají, že Rapid byl oproti tehdejším sedanům Škody vydařenějším autem, k dokonalosti mu ale stále hodně chybělo. Kámenem úrazu bylo také špatné rozložení hmotnosti. Pohonná jednotka byla montována podélně, šikmo doprava a navíc byla převislá přes zadní nápravu. Lehký předek se zavazadlovým prostorem nenabídl dostatečnou rovnováhu a vůz měl tendence k přetáčivosti.

Ne všichni se shodují

Ne každý ale s názorem amerických novinářů souhlasí. Proti svým kolegům se postavil například Adrian Padeanu, který říká, že u Rapidu nešlo jen o rychlost a spolehlivost. „S motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol by se dalo říci, že Rapid byl takové Porsche 911 pro chudé,“ uvedl autor.

Vzestupy a pády automobilky ve Vrchlabí. Již 70 let patří Škodě

Vzestupy a pády automobilky ve Vrchlabí. Již 70 let patří Škodě

„Vozy Škody tenkrát nevyčnívaly spolehlivostí a kvalitou provedení. Mysleme ale na to, že se jednalo o cenově velmi dobře dostupný sporťák s minimálními náklady na údržbu. Byl to ten typ vozu, který vám udělá radost, aniž byste museli utratit veškeré životní úspory,“ dodal Padeanu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Porsche Cayenne 4,8
Rok výroby: 2012
Stav: 97 358 km
Cena: 1 350 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 390 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 190 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 476 km
Cena: 280 000 Kč
Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Porsche Cayenne 4,8
Rok výroby: 2007
Stav: 112 954 km
Cena: 440 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků