Sníh je zpátky – co teď?

Neuškodí, připomeneme-li si důležité zásady, které nám pomohou ulehčit život. Jaro se snad už opravdu blíží, ale nemůžeme vyloučit, že občas se ještě setkáme s pravými zimními podmínkami.
Sníh je zpátky – co teď?
Nesmírně důležitý je akumulátor. Musí být v perfektním stavu - jinak nenastartujeme. Platí to zejména o dieselech, které jsou na startovací proud obzvlášť náročné. Musí mít v pořádku - kromě zdroje proudu - i celou palivovou soustavu a konečně celý motor. Pokud není perfektní, za mrazu nejede. Pochopitelně záleží i na palivu - tedy na odolnosti nafty vůči zamrzání. Kvalita je důležitá i u benzínu. Pokud je v něm voda, opět nepojedeme. Z těchto důvodů velmi důrazně doporučujeme tankování jen u značkových čerpadel renomovaných značek, případně tam, kde je opravdu záruka kvality a čistoty paliva. A teď k výbavě - byl by nesmysl chtít, aby s sebou každý vozil lopatku a další vyprošťovací nářadí, ale vždycky musíme uvážit, kam jdeme a co nás tam může čekat. S nevhodnými pneumatikami na sněhu daleko a hlavně vysoko, nedojedeme. Téměř všichni výrobci pneumatik nabízejí zimní dezény a směsi. Důležité je, aby vzorek byl hrubý, vysoký a pokud možno doplněný jemnými oddělenými lamelami. Na takových gumách to pak lépe nejen zatáčí, ale i brzdí.

Začátek je ovšem rozjíždění. Zbytečné vytáčení motoru nemá cenu, schází trakce. Rozjíždět se je třeba tak, aby kola zbytečně neprokluzovala. A prokluzovat by neměla ani za jízdy. Jakmile se začnou roztáčet, musíme ubrat. Jde nejen o zbytečný benzín, ale i ztrátu adheze a tedy ztrátu ovladatelnosti.

A teď k zatáčkám. Dnes má drtivá většina aut poháněná přední kola a tedy tendenci k nedotáčivosti. V praxi se to projeví tím, že kola musejí být zatočená víc, než je poloměr zatáčky. Když potom rychlost vzroste natolik, že adheze, tedy přilnavost řídících kol k povrchu, zmizí úplně, jede auto rovně ven ze zatáčky. Jak z takové situace? Především je možné jí předejít tím, že zatáčku najedeme přiměřenou rychlostí. Odhad ale může být špatný a musíme autu ve smyku pomoci. Nejjednodušší způsob je prosté povolení plynového pedálu. Přední kola se chytnou a auto zatočí. Pak můžeme zase akcelerovat. Na přední kola totiž přestane působit hnací síla, ta se přestane dělit a zbude jí dost k bočnímu vedení. V případě, že se blížíme k zatáčce, případně protijedoucímu autu, či jiné překážce a vidíme, že už vůz nezatočí, zbývá jediné. Zatažením ruční brzdy změní prudce smykem zadních kol směr a to může někdy znamenat záchranu. Trik s ruční brzdou by si každý měl vyzkoušet takříkajíc nasucho, v bezpečných podmínkách. Jde hlavně o správné sladění rychlosti vozidla a délky zatažení brzdy. Pokud se jedno nebo druhé přežene, nastanou neodvratně hodiny. Krátké zatažení ruční brzdy pomůže i zatočit - například tehdy, jedeme-li zcela jistě na hranu chodníku a podobně. Ale opravdu jen nakrátko a bez plynu. Pozor také na to, že i auto s předním pohonem může být přetáčivé - to tehdy, jestliže jedeme příliš rychle a dobře obutá přední kola zatáčkou vedou. Pak je nutné se chovat jako u auta s pohonem zadních kol - tedy mířit volantem vždycky do směru, kterým chceme jet - ať už předek míří kamkoliv.

Dostáváme se poslední velmi důležité věci - brzdění. Zablokovaná kola na sněhu a ledu - ale i mokru - neřídí a zpomalují jen málo. Pokud máme ABS, je to jednoduché. Stačí tvrdě sešlápnout pedál a technika pracuje za nás, auto drží směr. Vůz který ABS nemá, nemusí držet stopu - zejména, pokud jedou levá a pravá kola na površích s různou přilnavostí. ABS vlastně jen kopíruje staré známé a účinné přerušované brzdění. Dobrý řidič může ABS nahradit sám.

Zcela samostatnou kapitolou jsou auta s pohonem všech kol. Už rozjezd je velmi snadný a účinný - kola se neprotáčejí. V zatáčce se chovají neutrálně, něco mezi předním a zadním pohonem. Směr se koriguje nejen volantem, ale i plynem. Ani tady se ale nesmí nájezdová rychlost přehnat - i adheze čtyř kol má své meze. Při výjezdu se smí akcelerovat jen s už narovnanými koly - jinak se čtyřkolka přetočí a jde nezadržitelně do hodin.

Všechno o čem tu píšeme, si nacvičte. Pak se nejen nebudete bát v zimě vyjet, ale ještě vám klouzavá jízda přinese skutečné potěšení.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků