Sníh je zpátky – co teď?

Neuškodí, připomeneme-li si důležité zásady, které nám pomohou ulehčit život. Jaro se snad už opravdu blíží, ale nemůžeme vyloučit, že občas se ještě setkáme s pravými zimními podmínkami.
Sníh je zpátky – co teď?
Nesmírně důležitý je akumulátor. Musí být v perfektním stavu - jinak nenastartujeme. Platí to zejména o dieselech, které jsou na startovací proud obzvlášť náročné. Musí mít v pořádku - kromě zdroje proudu - i celou palivovou soustavu a konečně celý motor. Pokud není perfektní, za mrazu nejede. Pochopitelně záleží i na palivu - tedy na odolnosti nafty vůči zamrzání. Kvalita je důležitá i u benzínu. Pokud je v něm voda, opět nepojedeme. Z těchto důvodů velmi důrazně doporučujeme tankování jen u značkových čerpadel renomovaných značek, případně tam, kde je opravdu záruka kvality a čistoty paliva. A teď k výbavě - byl by nesmysl chtít, aby s sebou každý vozil lopatku a další vyprošťovací nářadí, ale vždycky musíme uvážit, kam jdeme a co nás tam může čekat. S nevhodnými pneumatikami na sněhu daleko a hlavně vysoko, nedojedeme. Téměř všichni výrobci pneumatik nabízejí zimní dezény a směsi. Důležité je, aby vzorek byl hrubý, vysoký a pokud možno doplněný jemnými oddělenými lamelami. Na takových gumách to pak lépe nejen zatáčí, ale i brzdí.

Začátek je ovšem rozjíždění. Zbytečné vytáčení motoru nemá cenu, schází trakce. Rozjíždět se je třeba tak, aby kola zbytečně neprokluzovala. A prokluzovat by neměla ani za jízdy. Jakmile se začnou roztáčet, musíme ubrat. Jde nejen o zbytečný benzín, ale i ztrátu adheze a tedy ztrátu ovladatelnosti.

A teď k zatáčkám. Dnes má drtivá většina aut poháněná přední kola a tedy tendenci k nedotáčivosti. V praxi se to projeví tím, že kola musejí být zatočená víc, než je poloměr zatáčky. Když potom rychlost vzroste natolik, že adheze, tedy přilnavost řídících kol k povrchu, zmizí úplně, jede auto rovně ven ze zatáčky. Jak z takové situace? Především je možné jí předejít tím, že zatáčku najedeme přiměřenou rychlostí. Odhad ale může být špatný a musíme autu ve smyku pomoci. Nejjednodušší způsob je prosté povolení plynového pedálu. Přední kola se chytnou a auto zatočí. Pak můžeme zase akcelerovat. Na přední kola totiž přestane působit hnací síla, ta se přestane dělit a zbude jí dost k bočnímu vedení. V případě, že se blížíme k zatáčce, případně protijedoucímu autu, či jiné překážce a vidíme, že už vůz nezatočí, zbývá jediné. Zatažením ruční brzdy změní prudce smykem zadních kol směr a to může někdy znamenat záchranu. Trik s ruční brzdou by si každý měl vyzkoušet takříkajíc nasucho, v bezpečných podmínkách. Jde hlavně o správné sladění rychlosti vozidla a délky zatažení brzdy. Pokud se jedno nebo druhé přežene, nastanou neodvratně hodiny. Krátké zatažení ruční brzdy pomůže i zatočit - například tehdy, jedeme-li zcela jistě na hranu chodníku a podobně. Ale opravdu jen nakrátko a bez plynu. Pozor také na to, že i auto s předním pohonem může být přetáčivé - to tehdy, jestliže jedeme příliš rychle a dobře obutá přední kola zatáčkou vedou. Pak je nutné se chovat jako u auta s pohonem zadních kol - tedy mířit volantem vždycky do směru, kterým chceme jet - ať už předek míří kamkoliv.

Dostáváme se poslední velmi důležité věci - brzdění. Zablokovaná kola na sněhu a ledu - ale i mokru - neřídí a zpomalují jen málo. Pokud máme ABS, je to jednoduché. Stačí tvrdě sešlápnout pedál a technika pracuje za nás, auto drží směr. Vůz který ABS nemá, nemusí držet stopu - zejména, pokud jedou levá a pravá kola na površích s různou přilnavostí. ABS vlastně jen kopíruje staré známé a účinné přerušované brzdění. Dobrý řidič může ABS nahradit sám.

Zcela samostatnou kapitolou jsou auta s pohonem všech kol. Už rozjezd je velmi snadný a účinný - kola se neprotáčejí. V zatáčce se chovají neutrálně, něco mezi předním a zadním pohonem. Směr se koriguje nejen volantem, ale i plynem. Ani tady se ale nesmí nájezdová rychlost přehnat - i adheze čtyř kol má své meze. Při výjezdu se smí akcelerovat jen s už narovnanými koly - jinak se čtyřkolka přetočí a jde nezadržitelně do hodin.

Všechno o čem tu píšeme, si nacvičte. Pak se nejen nebudete bát v zimě vyjet, ale ještě vám klouzavá jízda přinese skutečné potěšení.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 6 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků