Snaží se ADAC zničit konkurenci německých vozů?

V poslední době vypustil ADAC několik zpráv, které poukazovaly na závažné nedostatky některých vozů. Posléze se ovšem ukázalo, že ne vše bylo tak, jak se na první pohled zdálo. Jsou Dacia Logan nebo Jiangling Landwind opravdu problematickými vozy, nebo jen obětí ADACu a jeho potírání levnější konkurence z východu?
Snaží se ADAC zničit konkurenci německých vozů?

Obecně uznávaný německý autoklub Allgemeiner Deutscher Automobil Club (ADAC) v posledních měsících vypustil několik kontroverzních informací. První se týkala rumunské Dacie a druhá čínského Landwindu. Zpráva vždy poukazovala na to, že daný automobil propadl v nějakém testu, který se obecně uznává a bere se jako jakési měřítko kvality auta. Poté začaly u prvního i u druhého testu vyplouvat informace, že vše nebylo v souladu s původním zprávou a ADAC těmto vozům měřil trochu jiným metrem, než těm ostatním.

Logan na střeše, aneb když test není test

Zhruba před třemi měsící vydal na svém webu ADAC zprávu o tom, že se Logan převrátil při losím testu. U zprávy pochopitelně nechyběly obrázky průběhu převrácení a také veškeré informace, které s pompéznosti říkaly, že se Logan převrátil. Tento fakt by nebyl až takovou vyjímkou, vždyť se již předtím převrátilo při daném testu více aut a tak veškeré deníky a magazíny tuto zprávu přejaly a vydaly. Strhla se vášnivá diskuse, ve které se většinou ozývaly hlasy o tom, že Logan je levný, nekvalitní, nebezpečný... Již za pár dní ovšem začaly prosakovat informace, že při testu nebylo vše dle pravidel. Najednou ADAC stáhnul článek ze svého webu a informace o testu se doslova vypařily. Zajímavým úkazem bylo, že se najednou začal měnit název onoho testu. Z původního "Logan se převrátil v losím testu" se měnil na "Logan se převrátil pri vyhýbacím manévru".V té době již vstoupil do celé kauzy Renault, který Dacii vlastní a vydává prohlášení, že ADAC při testu nedodržel předepsané podmínky (celá zpráva). Několik nezávislých deníku zopakovalo daný test dle parametrů ADACu, a ani v jednom tomto testu nedošlo k převrácení vozu, ba dokonce se k němu ani neschylovalo.

Nakonec Renault vydává zprávu o tom, že ADAC nejprvé provedl klasický losí test při rychlosti 100 km/h, což je běžný parametr testu a Dacia při něm obstála zcela bez problému. Poté ADAC provedl další testy za účelem pořízení fotodokumentace. A právě při této druhé sérii se Logan převrátil za zcela nestandardních podmínek, což zapříčinilo ono převrácení.

Po dohodě ADACu a Renaultu došlo v polovině srpna k opakování testu se stejným vozem a při jasných podmínkách losího testu, tak, jak ho ADAC standardně provádí. Při opakovaném testu Logan uspěl. Výsledek je tedy jasný: Logan se za standardních podmínek nepřevrátil a k převrácení došlo zcela náhodně při jízdě neodpovídající definovaným podmínkám. I to je sice problém, ale za takových okolností by se mohla převrátit klidně polovina vozů na trhu. Východiskem relevantního srovnání musejí být stejné podmínky a ty ADAC prostě nedodržel.

Nabízí se otázka, proč ADAC zprávu vůbec vypustil a proč toto prohlásil za výsledek losího testu Logana. Jediná možná omluva je chyba lidského faktoru, kdy toto někdo vydal zcela neúmyslně. Ovšem této variantě bude věřit asi jen největší optimista. Druhým, více pravděpodobným důvodem, je jakási obava z Logana. V době uskutečnění testu byl Logan v Německu prodáván zhruba 2 měsíce. Za tu dobu se prodalo téměř 800 kusů, což je poměrně velký úspěch a další zvyšování prodeje se očekávalo. Logan se svou cenou je prostě velká konkurence pro dražší vozy ze zemí EU. I když ADAC danou zprávu nakonec stáhnul a provedl druhý test, kde se vše vyvrátilo, v myslích lidí již napořád zůstane spojení "Logan se převrátil". Tak jako ještě dnes automobiloví laici ví, že nějaký malý Mercedes se také převrátil. Ona jedna negativní zpráva vydá za stovku pozitivních a negativní zprávy v lidech vždy zůstanou déle.

Zda byla tato zpráva čistě účelová, která měla bombastický obsah a měla pouze zdiskreditovat Dacii, se asi nikdy přesně nedovíme- Je ovšem velmi zarážející, že ADAC odmítl hned v počátku jakoukoli diskusi a nic nevysvětlil, nedementoval a ani si za svou původní zprávou nestál. Zarážející je také, že ADAC nevypustil více dokumentace, jak fotografií, tak videozáznamu, který běžně dodává. ADAC prostě převrátil Logana a toto mělo být hlavním obsahem zprávy. Když se k tomu přidala informace, že se tak stalo běhěm losího testu je zájem veřejnosti zaručen a aféra na světě.

Landwind je dostatečně bezpečný

Druhým kontroverzním vyjádřením v posledních týdnech a měsících je crash test čínského Landwindu. Německý autoklub provedl svůj vlastní crash test, ve kterém nedopadl Landwind moc dobře. Dalo by se říci, že doslova propadl, testovací figuriny byly v interiéru takřka rozmačkány. ADAC vydal zprávu o nebezpečnosti tohoto vozu, ale ani v tomto případě nebylo vše v pořádku. Jakýmsi měřítkem crash testu jsou výsledky EuroNCAP, které maji přesnou metodiku nárazů, výsledků a přidělovaných bodů. Nelze proto udělat jakýsi crash-test dle svých podmínek a pak tento test srovnávat s výsledky EuroNCAP a prohlásit, že dané auto propadlo. To pak můžeme poslat auto proti zdi při 200 km/h a po nárazu prohlásit, že jiné auta v crash testu dopadly lépe.

Evropu tak opět obletěly informace, že první čínské auto, které se již v malých sériích prodává na trhnu v EU má katastrofální bezpečnost a že již v malém nárazu je velké riziko těžkého zranění nebo usmrcení posádky. Důležitým faktem je, že Landwind prošel homologačním řízením německé TUV, kdy se musí provádět přesně definované crash testy, aby dané auto získalo homologaci a mohlo se prodávat na vnitřním trhu Evropské Unie. Landwind by v něm nevyhrál, ale také nijak propadl, jak později uváděl ADAC. Průměrný výsledek pak umožnil danou homologaci získat. Po zveřejnění výsledku ADACu byl crash test opakován. A opět byl výsledek jiný, než uváděl ADAC. Rozdílů v testování ADAC - TUV je více. Ať už rychlost nárazu, tak i celá metodika, která je poměrně rozdílná mezi ADAC a EuroNCAP. Testy ADACu totiž nezohleďnují velké množství parametrů a faktů, které NCAP, resp. TUV zohledňuje a proto jsou dané výsledky zcela neporovnatelné.

Dalším faktem je to, že auto, které bylo testováno německým ADACem nemělo nejnovější bezpečnostní výbavu a veškeré výztuhy, které Landwindy v úpravě pro EU mají.

Samotní zástupci čínského výrobce se vyjádřili až před několika dny. Také nesouhlasili s hodnocením ADACu a způsobem, jakým své výsledky podával. Čínský výrobce ovšem také připustil, že v daném segmentu jsou i bezpečnější auta, nicméně za poslední 3 roky, kdy se auto prodává např. v Číně, nedošlo k žádnému smrtelnému zranění.

Proč to dělají?

Nabízí se spousta otázek, proč během dvou měsíců vydá uznávaná organizace dvě zprávy, z nichž je jedna téměř celá lživá a druhá je polopravda. Je také na místě se zeptat, proč se to děje jen u vozů, které jsou přímým konkurentem pro německé výrobce. Logan si pomalu získává své místo a Landwind je poměrně věrnou kopií německé Frontery a daný segment SUV je dnes velmi lukrativní a konkurence v něm poměrně tvrdá. Možná je to jen vše náhoda a ADAC se prostě spletl. Někdy jsou náhody velmi pikantní, a tak je možné, že po létech relativního klidu přišly dvě chyby během krátké doby. Ovšem pokud se podíváme, jaké boje nyní panují uvnitř automobilového trhu a mezi automobilkami v Německu, je zde i možnost, že tyto "testy" a "výsledky" nejsou náhodné, ale účelové. Jak jsem psal již výše, pokud vyjde v médiich zpráva, že se auto převrátilo, nebo se použije dobrý název o tom, jak je Landwind v podstatě jezdící rakev, kdy při sebemenším nárazu dojde k usmrcení posádky, tak toto v lidech zůstane. A přesto, že se posléze objeví opravdové vysvětlení situace, pozitivní zpráva již lidi tolik nezajímá. Ti, kteří se v segmentu PR pohybují o tomto dobře ví. Jedna negativní zpráv zničí konkurencí lépe, než 100 srovnávacích testů, ve kterém vyhraje vždy jedno auto. I známé pravidlo "konkurenčního" boje tvrdí, že pomluva je vždy účinná...

Na to, zda bude ADAC pokračovat v kontroverzních testech a publikování polopravd, si musíme počkat. Ovšem již nyní jeho důvěryhodnost významným způsobem klesla. Přece jen významné deníky nechtějí přebírat zprávy, které musí posléze dementovat a vysvětlovat, kde nastal problém. ADAC je relativně důležitý zdroj informací o německém trhu, a tak je také otázka, zda statistika poruchovosti, kterou ADAC vydává a je v podstatě jedinou statistikou, která mluví o poruchách automobilů v provozu, není také, mírně řečeno, trochu špatně prezentována...

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků