Smrt mladíka na D1 pohledem psycholožky Rehnové

Smrtelná havárie sedmnáctiletého řidiče, který 1. března 2013 uhořel na dálnici D1 při honičce s policií a navíc způsobil hromadnou havárii, bude vyšetřovat Generální inspekce bezpečnostních sborů. Jestli nepochybili při zásahu spíše policisté, než mladík bez řidičáku za volantem otcova vozu. Podaří se však pojmenovat skutečné příčiny této tragédie?
Smrt mladíka na D1 pohledem psycholožky Rehnové

„Nelze samozřejmě zatím žádným výzkumem doložit přesně účinky například počítačových her na chování řidičů,“ říká psycholožka Vlasta Rehnová v souvislosti s tímto případem, kdy mladík hnal rodičovský vůz rychlostí až 250 km/h.

Reakce jeho kamarádů těsně po honičce totiž ukázaly, že mladík noc předtím kromě popíjení alkoholu hrál svou oblíbenou počítačovou hru Mafie. Její součástí jsou i honičky gangsterů a policie v autech 30. let, srážky, přejíždějí chodců a pochopitelně přestřelky.

„Ukazuje se však, že řidiči obecně ztrácejí sociální kontakty. Patřím ke generaci, kdy jsem si musela s dotyčným buď promluvit osobně, nebo ho sehnat na telefonu. Nebyly mobily, nebyly počítače a takzvané sociální sítě.“
Sama nesouhlasí s pojmenování „sociální sítě“, protože ty podle ní lidi naopak o skutečný sociální kontakt obírají.

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

„Podívejte se totiž, co si dnes dovolí diskutéři říci jiným na takových sítích. Urážka různého ražené je běžná, přitom do očí bychom to asi člověku zpříma nikdy neřekli. Tyhle sítě zbavují lidi odpovědnosti za slova, za názory. Domnívám se, že podobným způsobem pak mnozí řidiči přistupují na silnici k ostatním účastníkům silničního provozu.“

S jistou mírou jistoty lze potom tvrdit, že jako bude řidič agresivní v diskusích například na Facebooku, podobně se bude jeho auto chovat na silnici vůči jiným autům.

„Ne náhodou se říká, že řídíme tak, jak žijeme, a žijeme tak, jak řídíme,“ podotýká Vlasta Rehnová. 

Foto: HZSCR

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků