Smrt mladíka na D1 pohledem psycholožky Rehnové

Smrtelná havárie sedmnáctiletého řidiče, který 1. března 2013 uhořel na dálnici D1 při honičce s policií a navíc způsobil hromadnou havárii, bude vyšetřovat Generální inspekce bezpečnostních sborů. Jestli nepochybili při zásahu spíše policisté, než mladík bez řidičáku za volantem otcova vozu. Podaří se však pojmenovat skutečné příčiny této tragédie?
Smrt mladíka na D1 pohledem psycholožky Rehnové

„Nelze samozřejmě zatím žádným výzkumem doložit přesně účinky například počítačových her na chování řidičů,“ říká psycholožka Vlasta Rehnová v souvislosti s tímto případem, kdy mladík hnal rodičovský vůz rychlostí až 250 km/h.

Reakce jeho kamarádů těsně po honičce totiž ukázaly, že mladík noc předtím kromě popíjení alkoholu hrál svou oblíbenou počítačovou hru Mafie. Její součástí jsou i honičky gangsterů a policie v autech 30. let, srážky, přejíždějí chodců a pochopitelně přestřelky.

„Ukazuje se však, že řidiči obecně ztrácejí sociální kontakty. Patřím ke generaci, kdy jsem si musela s dotyčným buď promluvit osobně, nebo ho sehnat na telefonu. Nebyly mobily, nebyly počítače a takzvané sociální sítě.“
Sama nesouhlasí s pojmenování „sociální sítě“, protože ty podle ní lidi naopak o skutečný sociální kontakt obírají.

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

Tragická nehoda na D1 naznačuje velký problém a Passat to není (doplněno)

„Podívejte se totiž, co si dnes dovolí diskutéři říci jiným na takových sítích. Urážka různého ražené je běžná, přitom do očí bychom to asi člověku zpříma nikdy neřekli. Tyhle sítě zbavují lidi odpovědnosti za slova, za názory. Domnívám se, že podobným způsobem pak mnozí řidiči přistupují na silnici k ostatním účastníkům silničního provozu.“

S jistou mírou jistoty lze potom tvrdit, že jako bude řidič agresivní v diskusích například na Facebooku, podobně se bude jeho auto chovat na silnici vůči jiným autům.

„Ne náhodou se říká, že řídíme tak, jak žijeme, a žijeme tak, jak řídíme,“ podotýká Vlasta Rehnová. 

Foto: HZSCR

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků