Smraďavka a Tatra Rallye: veteráni kam se podíváte

Veteránské srazy jsou vždy přehlídkou krásných vozů naších otců a dědečků. Na dva takové jsme se vypravili.

Ne často se podaří fandovi starých aut a motorek absolvovat dva veteránské srazy během jediného dne. Ideální příležitostí k podobné události je konec léta a začátek podzimu, kdy během jednoho víkendu paralelně probíhá třeba deset veteránských akcí na různých místech naší republiky najednou. O prvním zářijovém víkendu jsem absolvoval cestu z Brna přes Uherské Hradiště do Beskyd. Navštívil jsem veteránský sraz v kempu Smraďavka a mezinárodní rallye vozů Tatra. Krátkými články a řadou fotografií vám tyto zajímavé akce nyní přiblížím.

Veteráni ve Smraďavce

V kempu s podivným jménem Smraďavka (možná podle zanedbaného koupaliště v jeho areálu), kousek od Buchlovic, se sjeli majitelé historických a sportovních vozidel, aby si užili pěkného počasí a bohatého programu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Účastníci se začali do kempu sjíždět již v pátek 1. září. Čekalo na ně příjemné a vším zázemím vybavené prostředí. Jen louka, kde vozy a motorky parkovaly, byla porostlá poněkud vzrostlejší trávou a byla nasákla vodou z předcházejících intenzivních dešťů. Předností prostoru kempu Smraďavka je členitost jeho areálu, díky níž si zde každý může najít nějaké útulné místečko. Někteří si přivezli své stany, jiní se sem přijeli alespoň na pár hodin podívat. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jaguar XK140 --- Karmann Ghia V4V Automatic --- Mercedes 170V

Největší část programu byla naplánována na sobotu. Brzy ráno byla zahájena burza strojů a náhradních dílů, následovala spanilá jízda do blízkého Uherského Hradiště a po návratu na všechny účastníky čekal doprovodný program. Po oba večery se na místním pódiu střídaly různé hudební kapely, v sobotu zahrál třeba Vladimír Mišík a jeho ETC.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Moskvič 407 --- Opel GT --- Porsche 911 SC

Ve Smraďavce opět početně převládly automobily nad motorkami. Sjela se sem široká škála vozů, z nichž většinu tvořily tzv. youngtimery. Tedy zajímavá auta, která jsou příliš mladá na to být veterány a příliš stará na to sloužit každodennímu provozu. Z těch starších jmenuji třeba bílé Volkswageny 1600 a Karmann Ghia, krásný Jaguar XK140, Mercedes 170 V, Opel GT nebo Moskvič 407 z roku 1963. Mezi cenné youngtimery patřily například dva vozy BMW 635 CS a CSi, Lancia Delta HF Integrale nebo třeba impozantní americká osmiválcová dodávka Dodge RAM 350.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 635 CSi --- Dodge RAM 350 --- Ford Cortina 1600

Letošní veteránský sraz ve Smraďavce se velmi povedl, přejme mu do dalších ročníků stejně kvalitní organizaci a ještě více zajímavých strojů.

Mezinárodní Tatra Rallye Beskydy 2006

Již několikátý ročník této akce s celoevropským významem si za své zázemí vybral kemp na Horní Bečvě, v samém lůně Beskyd. Kdo se o prvním zářijovém víkendu v této oblasti pohyboval, musel na účastníky narazit. Byly jich zde stovky a během různých vyjížděk jste je mohli potkat ve Velkých Karlovicích, Rožnově pod Radhoštěm i na Soláni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O mimořádné prestiži tohoto podniku vypovídá mimo jiné skutečnost, že zde byly vozy značky Tatra zastupující téměř všechny modelové řady osobních i užitkových aut, které se kdy v Kopřivnici či Příboře vyráběly. Mnoho Tatrovek mělo poznávací značky ze Slovenska nebo Německa. Flotila vozů řady 613 zahrnovala vozy z prvních sérií s karosérií Vignale a přes všechny generace včetně T613-4 Mi Long s prodlouženým rozvorem sahala až k několika exemplářům řady T700.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

K raritám patřila T613 v úpravě na ambulantní vůz či podivuhodně oplastovaná kreace s přídomkem Lucy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Účastníci Rallye si však mohli prohlédnout i vozy se straším datem výroby. Bylo zde několik stříbrných vozů řady T87 z konce třicátých, resp. poloviny čtyřicátých let. První sérii tohoto typu zastupoval vůz, s nímž Hanzelka se Zikmundem po druhé světové válce objeli svět, jiný stroj, poválečná T87 se zcela zapuštěnými předními reflektory, pak byl podobný vozu, který si zahrál ve filmu Šakalí léta.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Byla zde i partička poválečných čtyřválcových Tatraplanů řady T600, ale mezi nejpočetněji zastoupené patřila řada T603. Z ní zde byly k vidění unikátní vozy první řady s trojicí předních světlometů pod společným plexisklem, ale samozřejmě i zástupci všech dalších generací se čtveřicí světlometů, větším čelním oknem a rovnou kapotou. Za zmínku stojí „tuněný“ vůz řady T603 s modrým perleťovým lakem a se stříbrnou střechou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jeho příď byla zbavena okrasné masky a blinkry se přestěhovaly z blatníků pod okraje nárazníku, hlavním poznávací prvkem však byla široká moderní litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Tak, jako každý podobně upravovaný klasický vůz, i tento vzbuzoval rozporuplné reakce, k čemuž jistě přispěly symboly „666“ na poznávacích značkách a v typovém označení na zádi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zapomenout bychom neměli ani na legendární předválečné tatrovky řad 12 nebo 57, či na několik užitkových vozů. Bylo zde několik požárních vozů, včetně mohutné Tatry 111 C, dále dvě „kačeny“ řady 805 (včetně té, s níž po Asii cestovali Hanzelka se Zimundem na své druhé výpravě), ale také dva osmikolové „kolosy“ T813.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově vzato šlo o jedinečný průřez produkcí moravské automobilky, v níž se kdysi zrodil President, první auto ve střední a východní Evropě. Výroba osobních aut v kopřivnické vagónce, později automobilce, přežila rakousko-uherskou monarchii, první světovou válku, první republiku, druhou republiku, fašistický protektorát i čtyřicet let komunistické diktatury. Je smutné, že s nástupem naší novodobé „demokracie“ se již nevyrovnala. Poslední osobní Tatra T700 ve své druhé verzi, závěrečném vývojovém stupni řady T613 a konceptu Tatry T77 z roku 1934, byla vyrobena na samém sklonku dvacátého století. Obnovení výroby osobních vozů se značkou Tatra dnes zůstává pouhou utopií.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků