Smart v Čechách: nejmenší čiperka se blíží (představení)

Už příští měsíc dorazí na český trh vozítko, které se od běžných automobilů liší nekonvenčním vzhledem, koncepcí, konstrukcí i užitnými a provozními vlastnostmi. Ano, jde o značku Smart a určitě stojí za bližší seznámení.
Smart v Čechách: nejmenší čiperka se blíží (představení)

Název vozidla pochází z angličtiny a lze ho přeložit jako čipera. Nápad pustit se do výroby miniautomobilu se zrodil v hlavě Švýcara Nicolase G. Hayeka. Narodil se v Libanonu, jeho otec byl Američan a matka Libanonka usazená ve Švýcarsku. Získal švýcarské občanství a vystudoval matematiku, fyziku a chemii ve francouzském Lyonu. V roce 1957 založil vlastní konzultační společnost Hayek Engineering a spolupracoval s některými výrobci automobilů, s firmami Siemens, Thyssen, Nestlé, aj. V roce 1983 založil společnost SMH (Société Suisse de Microélectronique et d´Horlogerie), vyrábějící hodinky Blancpain, Omega, Rado, Longines, Tissot, Certina, Mido a také Swatch, které sám vyvinul. Později byl poradcem Helmuta Kohla a francouzské vlády.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automobily se staly jeho dalším zájmem a rozhodl se oživit jejich produkci vlastním výrobkem, který se však musí výrazně lišit od automobilů již existujících značek. Mělo to být vozidlo, které na trhu chybělo – microautomobil, jenž by se uplatnil zejména v hustém městském provozu malými nároky na prostor, nehospodárně využívaný velkými automobily převážně obsazenými v průměru 1 nebo 2 osobami.

V roce 1991 založil spolu s Volkswagenem společnost Swatchmobile, jejímž prezidentem byl on sám a jedním z členů představenstva se stal Carl Hahn. Brzy však Hahna vystřídal Ferdinand Piëch, kterému se projekt nelíbil a tak v roce 1993 Hayek koupil zpět své akcie. O rok později uzavřel nové partnerství s Mercedesem. Nová továrna ve francouzském Hambachu, asi 30 kilometrů od Saarbrückenu, byla připravena vyrábět 200 tisíc minivozů. Mercedes-Benz vlastnil 51% a SMH 49% podílu. Prezidentem se stal Helmut Werner, bývalý šéf automobilky Mercedes-Benz a viceprezidentem Nicolas Hayek.

Klepněte pro větší obrázek 

Během tří let od založení MCC se Smart představil v různých fázích vývoje, jehož výsledkem bylo v roce 1997 první sériové provedení. Největším problémem u tak krátkého vozidla je zajištění bezpečnosti na úrovni dnešních cestovních automobilů. U Smartu chrání posádku při kolizi i při nárazu zezadu či při převrácení bezpečnostní nosný skelet karoserie Tridon. Mechanické skupiny jsou vesměs uloženy pod tzv. sendvičovou podlahou, aby při havárii nevnikly do vnitřního prostoru. Posádka tak sedí asi o 200 mm výš než je obvyklé, což ji též chrání při nehodě. Karosérie má účinné deformační zóny vpředu i vzadu a ve standardní výbavě jsou dva airbagy, ABS, napínače bezpečnostních pásů, ochrana kolen cestujících a deformační sloupek volantu.

Je samozřejmé, že malinké vozítko se nemůže z hlediska bezpečnosti srovnávat s „dospělými“ automobily. To platí nejen o Smartu, ale o všech vozidlech podobných kategorií. Svou hmotností prostě nemohou přírodní zákony překonat. Je ale pravda, že v rámci daných možností udělal výrobce pro pasívní bezpečnost vše. V Evropské unii panují tak přísné bezpečnostní předpisy, že bez jejich splnění není možné výrobu zahájit. A značka Mercedes-Benz je důrazem na bezpečnost zvlášť proslulá. Nelze tedy čekat při střetu odolnost jako u velkých sedanů, nicméně nejvyšší možnou bezpečnost ano.

Zájemcům se nabízí se dvěma alternativními tříválcovými přeplňovanými motory, z nichž zážehový je ve třech výkonových verzích. Všechny jsou spřaženy s prostorově úspornou třístupňovou převodovkou se dvěma stálými převody, takže řidič má k dispozici šest rychlostních stupňů. Díky samočinné spojce se zjednodušilo i ovládání vozu, má jen dva pedály.

Smart se vyrábí nejen s uzavřenou karosérií jako City-Coupé, ale i s odvozenou otevřenou verzí Cabrio. Životaschopnost smělého projetu potvrdila sériová výroba dosahující dnes asi 500 vozů denně. To je ale teprve začátek, o čemž svědčí další studie vystavené na nedávných autosalonech. Nejprve to byly dvoumístné sportovní vozy - v roce 1999 Roadster a o rok později Coupé. Nejnovější je čtyřmístný pětidveřový Tidion4, jehož studie byla vystavena loni na Frankfurtském autosalonu. Při zachování základní koncepce se ovšem od City-Coupé liší zejména vnějšími rozměry a karosérií i její výbavou.

Klepněte pro větší obrázek
Typické smart věže, se u prodejců Mercedesu (a tedy i Smartu) zatím neobjeví

Počátkem nového modelového roku se představuje Smart Cabrio i City-Coupé s řadou změn designu a výbavy zvyšujících přitažlivost všech typů a modelů. Nejvýznamnějším znakem modelového roku 2002 je převzetí vzhledu a designu Cabrio i pro City-Coupé. Jako zvláštní výbava je k dispozici posuvná skleněná střecha, která se jako u modelu Cabrio ovládá dálkově kolébkovým spínačem umístěným v blízkosti hlavice řadící páky. Modely Smart & pulse a Smart & passion mají jako zvláštní výbavu řazení na volantu. Umožňuje řazení aniž by musel řidič pouštět volant z rukou. Také čelní stěna City-Coupé je zvýrazněna elipsovitým tvarem světlometů s volnými plochami reflektorů a čirými krycími skly. Rovněž se změnil vzhled koncových svítilen s čirými krycími skly a volnými plochami reflektorů. Cabrio i City-Coupé mají nyní také tepelný štít zakrývající tlumič výfuku umístěný napříč za poháněcí soustavou. Všechny typy se zážehovým motorem mají od začátku nového modelového roku palivovou nádrž zvětšenou na 33 litry. Tak jako u typů se vznětovým motorem je sdružený přístroj vybaven signalizací zbývajícího množství paliva v nádrži, jejíž údaj klesá od pěti litrů po půl litrech.

Technické údaje

Motor
uspořádání a počet válců, umístění
řadový tříválec napříč nad zadní poháněnou nápravou
druh
zážehový
vznětový
objem (cm3)
599
799
výkon (kW/min-1)
33/5250
40/5250
45/5250
30/4200
točivý moment (N.m)
70
80
88
100
při (min-1)
3000
2000-4500
2250-4500
1800-2800
Převodové ústrojí
převodovka
automatizovaná šestistupňová s postupným řazením a dvěma stálými převody
stálý převod
I. - III. stupeň
4,208
3,667
IV. -VI. stupeň
1,667
1,353
Podvozek
brzdy
přední kotoučové, zadní bubnové, ABS, EBD
pneumatiky
přední
145/65 R 15
135/70 R 15
zadní
175/55 R 15
175/55 R 15
Rozměry (mm)
rozvor náprav
1812
rozchod kol vpředu
vpředu
1272
1285
vzadu
1354
1354
délka
2500
šířka
1515 (cabrio 1537)
výška
1549
objem zavazadlového prostoru (dm3)
150 – 250
objem palivové nádrže (l)
33
22
Hmotnosti (kg)
pohotovostní
720 (Cabrio 730)
730 (740)
užitečná
260 (Cabrio 250)
260 (250)
Provozní vlastnosti
max. rychlost (km/h)
135
zrychlení 0 až 100 km/h (s)
18,9
17,2
16,8
19,8
spotřeba (l/100 km)
město
6,1
3,9
mimo město
4,3
3,1
kombinovaná
4,9
3,4
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků