Smart končí se spalovacími motory. Už nabízí jen elektřinu, v Česku to bude mít těžké

U známého výrobce mikroaut do města přichází velká změna. Smart už neseženete se spalovacím motorem, nabídka byla seškrtána na pouhou trojici elektromobilů.

Odvážný krok Smartu nabízet výhradně jen elektromobily má bezpochyby co do činění s nedávným odkoupením celé poloviny společnosti čínským koncernem Geely. Ten se bude o značku dělit s dosavadním vlastníkem, koncernem Daimler. Právě čínská strana měla v plánu udělat z jaksi umírající značky automobilku, nabízející výhradně miniaturní elektromobily do města.

Tento směr ostatně nyní oznamuje i české zastoupení Smartu, které zveřejňuje cenovky modernizovaných verzí dvoudveřových modelů EQ fortwo kupé, EQ fortwo kabriolet a čtyřdveřového EQ forfour. A při pohledu do nabídky Smartu v Česku již přitom verze se spalovacími motory k mání vůbec nenajdete.

Smart utekl hrobníkovi z lopaty. Polovinu ovládne Čína a čekají ho velké změny

Smart utekl hrobníkovi z lopaty. Polovinu ovládne Čína a čekají ho velké změny

Kromě kosmetických změn na karoseriích modelů, nových příplatkových full-LED světlometů, nového infotainmentu s rozšířenou konektivitou a menších změn na praktičnosti interiéru se však elektrické Smarty nadále spoléhají na starší techniku, která se navíc s požadovanými cenami oproti konkurenci například Škody Citigoe iV či VW e-up!, může zdát vskutku nedostatečná.

Všechny modely Smartu tak používají elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní) a točivém momentu 160 N.m, který dokáže zajistit maximální rychlost 130 km/h. Bateriový modul o kapacitě 17,6 kWh je schopný pro dojezd až 159 kilometrů na jedno nabití, ale to podle staršího testovacího cyklu NEDC. V reálných podmínkách a podle novějšího WLTP bude tedy dojezd elektrických Smartů ještě nižší.

Škoda Citigoe iV vs. VW e-up!: Dražší sourozenec má v rukávu zajímavé eso

Škoda Citigoe iV vs. VW e-up!: Dražší sourozenec má v rukávu zajímavé eso

Cenovky u fortwo kupé a forfour začínají na 591.690 Kč, zatímco fortwo kabriolet vyjde minimálně na 664.290 Kč. Oproti starým verzím se tak ceny ještě o něco zvýšily, a to počítejte ještě se zvolením jedné ze tří úrovní výbavy: Advanced, Premium nebo Exclusive.

Modely Smart EQ 2019 – technická data a české ceny
Model fortwo kupé fortwo kabriolet forfour
Pohon elektromotor elektromotor elektromotor
Největší výkon [kW] 60 60 60
Točivý moment [N.m] 160 160 160
Max. rychlost [km/h] 130 130 130
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,6 11,8 12,7
Akumulátor [kapacita] 17,6 kWh 17,6 kWh 17,6 kWh
Max. dojezd [km] 159 (NEDC) 153 (NEDC) 157 (NEDC)
Nabíjení 22 kW/10-80 % [min] cca 40 cca 40 cca 40
Základní cena [Kč] 591.690 664.290 591.690

Smart

Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.

Smart fortwo • Smart fortwo kabrio •​ Smart forfour

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 68 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků