„Smart”: jak jej staví v Číně?

Světoví přeborníci v plagiátorství kdečeho působí, jak známo, především v Číně. Podívejme se, jak vzniká takový Smart Fortwo.

Zvykli jsme si na různé předměty denní potřeby s nápisem Made in China, z nichž mnohé jsou na první pohled padělky výrobků věhlasných světových značek. Civilizovaný svět však zatím jímá hrůza z toho, že by se na jeho silnicích měly začít objevovat čínské automobily, resp. produkty „vývojových“ snah Číňanů. Známé jsou katastrofální výsledky různých testů automobilů, jimiž se Čína pokouší vstoupit na trhy civilizovaných zemí, ale většina z nich bledne nevinností ve srovnání se zkušeností německého redaktora Claudia Maintze. Ten se vydal do dílny v čínském městě Dezhou, kde vznikají padělky automobilů Smart ForTwo. Jeho snímky z místní „výrobní haly“ nevyžadují komentáře, přesto si několik dalších poznámek neodpustíme.

Čínský výrobce se za svůj výtvor na elektrický pohon rozhodně nestydí a hrdě jej nabízí na mezinárodních výstavách i v Evropě, a sice za cenu 3 970 Eur. Po kopiích oficiálního prospektu následuje nejprve snímek červeného originálního Smartu se zeleným padělkem po boku. Jasná podobnost bude jistě čínským soudem, dá-li mu někdo podnět, považována za „dostatečnou odlišnost“ podobně jak tomu bylo třeba v případě kopie Fiatu Panda, o níž jsme vás informovali zde. Legrační kulaté autíčko na dalším obrázku je přitom určeno pro děti a právě na jeho základě se nyní staví čínské „Smarty“. Pak už se můžete kochat záběry z továrny, tedy spíše jakési manufaktury. Zde je patrné, že struktura karosérie je plně laminátová a postrádá jakýkoli rám. Ze skelných vláken jsou také povrchové díly „karosérie“, které vznikají zcela ručně. Výroba celého vozu trvá docela dlouho a opět bez jakékoli mechanizace, hotová karosérie, zatím bez mechanických skupin, se začíná strojit teprve po třech dnech. Na opačném konci téže haly přitom probíhá tvorba jednoduchého šasí, jež nese závěsy kol a elektromotor v přídi.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Továrna zatím vyrábí jen několik vozů denně, ale podle poptávky je údajně schopná produkci náležitě zvýšit. Vzhledem ke kusové výrobě je každé vozítko vlastně originálem, který nese zvláštní provedení přídě s odlišnými maskami a světélky. V další části haly stojí dva plně vystrojené vozíky pro policejní sbor, což jaksi symbolizuje přístup čínských úřadů, které místo ochrany mezinárodních patentů od plagiátorů za státní peníze jejich padělky přímo nakupují. Za pozornost stojí taktéž záběry z okolí továrny, kde ve sněhu spočívají torza předchozích (nebo budoucích...?) projektů. Kromě jiných zde najdeme skelety čtyřdvéřového Smartu nebo Volkswagenu New Beetle.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na přímý dotaz Claudia Maintze, zda nemá společnost problém s autorskými právy, uvedl vedoucí prodeje, že již u nich byli lidé od Daimlera a že po nich chtějí, aby zde pro ně vyráběli auta. Vzápětí zástupce manufaktury dodává, že budou vyrábět cokoli budou jejich klienti požadovat, a to včetně Mercedesu E. Předpokládejme, že podobným výrobním postupem, který je však vhodný spíše pro stavbu kajaku než automobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Maintzova reportáž však odkrývá pouhou špičku ledovce. Příznivci čínských snah na poli automobilního průmyslu často srovnávají jeho postupy s těmi japonskými, jež byly aplikovány zvláště po druhé světové válce. Je zde ale jeden zásadní rozdíl, díky kterému se japonští výrobci automobilů či motocyklů záhy dostali do čela vývoje. Ano, také Japonci zprvu nakupovali stroje věhlesných firem. Po jejich kompletním rozebrání je však zanalyzovali a s odstupem odstranili případné neduhy, teprve pak se jimi inspirovali a pustili je do výroby. V Číně je to jiné. Vyrábí se zde co nejlevněji, vlastnosti produktů zůstávají v pozadí zájmu. A řada světových firem tomu výrazně napomáhá. Stále jsme ale teprve na začátku diskuse, zatímco vývoj běží mílovými kroky... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Čínský Smart alias Toyota/BMW/Mercedes
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků