„Smart”: jak jej staví v Číně?

Světoví přeborníci v plagiátorství kdečeho působí, jak známo, především v Číně. Podívejme se, jak vzniká takový Smart Fortwo.

Zvykli jsme si na různé předměty denní potřeby s nápisem Made in China, z nichž mnohé jsou na první pohled padělky výrobků věhlasných světových značek. Civilizovaný svět však zatím jímá hrůza z toho, že by se na jeho silnicích měly začít objevovat čínské automobily, resp. produkty „vývojových“ snah Číňanů. Známé jsou katastrofální výsledky různých testů automobilů, jimiž se Čína pokouší vstoupit na trhy civilizovaných zemí, ale většina z nich bledne nevinností ve srovnání se zkušeností německého redaktora Claudia Maintze. Ten se vydal do dílny v čínském městě Dezhou, kde vznikají padělky automobilů Smart ForTwo. Jeho snímky z místní „výrobní haly“ nevyžadují komentáře, přesto si několik dalších poznámek neodpustíme.

Čínský výrobce se za svůj výtvor na elektrický pohon rozhodně nestydí a hrdě jej nabízí na mezinárodních výstavách i v Evropě, a sice za cenu 3 970 Eur. Po kopiích oficiálního prospektu následuje nejprve snímek červeného originálního Smartu se zeleným padělkem po boku. Jasná podobnost bude jistě čínským soudem, dá-li mu někdo podnět, považována za „dostatečnou odlišnost“ podobně jak tomu bylo třeba v případě kopie Fiatu Panda, o níž jsme vás informovali zde. Legrační kulaté autíčko na dalším obrázku je přitom určeno pro děti a právě na jeho základě se nyní staví čínské „Smarty“. Pak už se můžete kochat záběry z továrny, tedy spíše jakési manufaktury. Zde je patrné, že struktura karosérie je plně laminátová a postrádá jakýkoli rám. Ze skelných vláken jsou také povrchové díly „karosérie“, které vznikají zcela ručně. Výroba celého vozu trvá docela dlouho a opět bez jakékoli mechanizace, hotová karosérie, zatím bez mechanických skupin, se začíná strojit teprve po třech dnech. Na opačném konci téže haly přitom probíhá tvorba jednoduchého šasí, jež nese závěsy kol a elektromotor v přídi.   

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Továrna zatím vyrábí jen několik vozů denně, ale podle poptávky je údajně schopná produkci náležitě zvýšit. Vzhledem ke kusové výrobě je každé vozítko vlastně originálem, který nese zvláštní provedení přídě s odlišnými maskami a světélky. V další části haly stojí dva plně vystrojené vozíky pro policejní sbor, což jaksi symbolizuje přístup čínských úřadů, které místo ochrany mezinárodních patentů od plagiátorů za státní peníze jejich padělky přímo nakupují. Za pozornost stojí taktéž záběry z okolí továrny, kde ve sněhu spočívají torza předchozích (nebo budoucích...?) projektů. Kromě jiných zde najdeme skelety čtyřdvéřového Smartu nebo Volkswagenu New Beetle.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na přímý dotaz Claudia Maintze, zda nemá společnost problém s autorskými právy, uvedl vedoucí prodeje, že již u nich byli lidé od Daimlera a že po nich chtějí, aby zde pro ně vyráběli auta. Vzápětí zástupce manufaktury dodává, že budou vyrábět cokoli budou jejich klienti požadovat, a to včetně Mercedesu E. Předpokládejme, že podobným výrobním postupem, který je však vhodný spíše pro stavbu kajaku než automobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Maintzova reportáž však odkrývá pouhou špičku ledovce. Příznivci čínských snah na poli automobilního průmyslu často srovnávají jeho postupy s těmi japonskými, jež byly aplikovány zvláště po druhé světové válce. Je zde ale jeden zásadní rozdíl, díky kterému se japonští výrobci automobilů či motocyklů záhy dostali do čela vývoje. Ano, také Japonci zprvu nakupovali stroje věhlesných firem. Po jejich kompletním rozebrání je však zanalyzovali a s odstupem odstranili případné neduhy, teprve pak se jimi inspirovali a pustili je do výroby. V Číně je to jiné. Vyrábí se zde co nejlevněji, vlastnosti produktů zůstávají v pozadí zájmu. A řada světových firem tomu výrazně napomáhá. Stále jsme ale teprve na začátku diskuse, zatímco vývoj běží mílovými kroky... 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Čínský Smart alias Toyota/BMW/Mercedes

bazar

Smart Fortwo 0,7
Rok výroby: 2005
Stav: 113 664 km
Cena: 68 000 Kč
Smart Fortwo 1
Rok výroby: 2014
Stav: 36 622 km
Cena: 160 000 Kč
Smart Fortwo 0,7
Rok výroby: 2003
Stav: 132 399 km
Cena: 55 000 Kč
Smart Fortwo 1
Rok výroby: 2010
Stav: 76 911 km
Cena: 100 000 Kč
Smart Fortwo 0,8
Rok výroby: 2003
Stav: 141 970 km
Cena: 58 000 Kč
Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků