Kapitoly článku:
Díky rozměrným dveřím se do auta nastupuje velmi snadno, k tomu pomáhá i vyšší podlaha, takže se za volant nemusíte nijak soukat, ani když stojíte u chodníku. Navíc velké dveře zlepšují výhled do boku, protože se nedíváte do B-sloupku jako u běžného pětidveřového nebo čtyřdveřového auta; ten máte totiž za sebou. Odkládacích prostor není v autě mnoho, ve středovém tunelu je malá přihrádka, nechybí popelník a malé odkládací prostory ve dveřích. Drobné předměty lze odložit i na palubní desku, kelímek s pitím už ale nedáte nikam.
Malé kapsy najdete v obou dveřích
Zásuvka ve středové konzole --- Výklopný popelníček
Mini-turbo-motor
Na Fortwo není ale zajímavý jen jeho vzhled, vnitřní prostor či konstrukce, ale také motor. Tohoto drobečka mohou pohánět celkem tři motory, dva benzínové, jeden naftový. Všechny tři jsou přeplňované turbodmychadlem, protože jinak by nebylo možné z tak malých objemů dostat takové výkony. Základním motorem je benzínová sedmistovka o výkonu 37 kW a točivém momentu 80 Nm; ten je dostupný již od 1800 otáček. Druhým motorem je stejný benzíňák, ovšem naladěný na 45 kW. Maximální točivý moment 80 Nm je dostupný od 2000 otáček, maximálního výkonu pak motor dosahuje stejně jako slabší varianta při 5250 otáčkách. Posledním motorem je naftám CDI o výkonu 30 kW a točivém momentu 100 Nm. Ačkoliv je ze všech jmenovaných motorů nejslabší, zaplatíte za něho nejvíce. Kompletní srovnání motorů uvádím v tabulce.
Technické parametry motorů
Motor |
37 kW |
45 kW |
CDI 30 kW |
Objem ccm |
698 |
698 |
799 |
Druh motoru |
zážehový přeplňovaný |
zážehový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
Válců/ventilů |
3/2 |
3/2 |
3/2 |
Výkon (kW)/otáčky |
37/5250 |
45/5250 |
30/4200 |
Točivý moment (Nm)/otáčky |
80/1800-4000 |
95/2000-4000 |
110/3000 |
Typ převodovky/počet stupňů |
robotizovaná/6 |
robotizovaná/6 |
robotizovaná/6 |
Poháněná kola |
zadní |
zadní |
zadní |
Brzdy vpředu |
kotoučové |
kotoučové |
kotoučové |
Brzdy vzadu |
bubnové |
bubnové |
bubnové |
Max. rychlost (km/h) |
135 |
135 |
135 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
18,3 |
15,5 |
19,8 |
Palivo |
natural 95 |
natural 95 |
nafta |
Spotřeba (l/100 km) |
5,9/4/4,7 |
5,9/4/4,7 |
3,9/3,1/3,4 |
Testovaného smarta poháněl slabší z benzíňáků, který dokáže lehkému vozítku udělit velmi slušnou dynamiku. Na stovku sice zrychlí až za nějakých sedmnáct sekund, nicméně do osmdesáti km/h se rozjíždí velmi svižně. Vzhledem k tomu, že je smart autíčko do města, je důležitější jeho zrychlení na šedesátku než na stovku. A tam Fortwo skutečně vyniká, rozjede se rychleji než většina malých vozů či vozů nižší střední. Díky velikosti a pružnému zrychlení se z něj stává skutečně mrštné autíčko, které se bez problému dokáže proplétat hustým městským provozem. Až vás někdy bude předjíždět smart, nedivte se, má na to.
Motor je umístěn pod dnem zavazadlového prostoru
Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.
Smart fortwo • Smart fortwo kabrio • Smart forfour