Smart Fortwo: the imagemaker (megatest)

Smart Fortwo: the imagemaker (megatest)

Kapitoly článku:


Hezounký

Vzhled Smartu Fortwo je dle mého názoru povedený, rozhodně jsem nenabyl dojmu, že by jen někdo „uříznul“ záď a příď vozu. Smart působí kompaktně, přední maska je doslova „roztomilá“ – maska chladiče se na kolemjdoucí krásně směje. Úsměv doplňují světlomety s čirým překrytím a povedeným tvarem. Rám karoserie Triton není skryt, ale je vystaven na odiv, standardní provedení je černé nebo stříbrné. Z profilu vypadá smart trochu jako angličák, až se vám nechce věřit, že by tohle maličké auto mohlo skutečně jezdit. Vždy, když jsem vystoupil, jsem málem nevěřil, že jsem přijel právě tímto drobkem.

Vzhledem k tomu, že Fortwo je na našich silnicích stále ještě hodně vzácný, každý se za smartem otočí. Ať už jde o mladou dívku, rodinku s dětmi nebo postaršího chlápka na křižovatce. Mnohokrát jsem se divil, proč na mne všichni zírají, když jsem jel kolem; uvnitř totiž nemáte pocit, že byste jeli v tak výjimečném automobilu. V Kolíně na náměstí, kde jsem vjel do pěší zóny, mne zastavily tři policistky, od nichž jsem nedostal pokutu jen proto, že mám tak krásné auto. Zatímco jedna si opisovala číslo mé občanky, další dvě smarta obskakovaly. Pobavil mne i chlápek od benzinky, který zpovídal moji přítelkyni a nakonec to nevydržel a od pultu vyběhl ven. Hezky jsme si popovídali.

  
Přední zdvojené světlomety dodávají smartu na zajímavosti --- Kryt pro přístup
k nádržce ostřikovačů --- Motýlkové stěrače

Mimochodem, několik lidí jsem nechal hádat cenu. Jejich tipy se pohybovaly okolo šesti set tisíc korun. Dokážete si asi představit, jak byli překvapeni, když jsem vyjmenoval základní výbavu a uvedl poloviční cenu. Smart je zkrátka automobil plný překvapení a rozhodně nejde o žádného outsidera, ba právě naopak. Např. v Německu je velmi běžný, ve městě ho uvidíte každou chvíli. U nás mu zatím bohužel moc pšenka nekvete, což je odvislé od naší rozdílné životní úrovně i uvažování.

Projede všude

Atraktivní vzhled není jedinou konkurenční výhodou smartu. Smart si koupí člověk, kterému záleží na tom, aby zaparkoval tam, kde jiní ne, aby se dokázal prodrat tam, kam jiné ne, aby se dokázal otočit tam, kde jiné ne. Výborná manévrovatelnost je zkrátka neodiskutovatelným pozitivem, které toto malé vozítko má. Poloměr otáčení je jen osm metrů, takže se nejen otočíte daleko snadněji, ale bude se vám i lépe podélně parkovat. Tomu pomáhá i malá délka 2,5 m, takže pro podélné parkování vám stačí jen čtyřmetrová mezera. Opel Corsa, Ford Ka či jiná malá auta potřebují o cca 1,1 m místa více. Malé rozměry a malý poloměr otáčení jsem ocenil zejména při parkování v místě mého bydliště (neustále přeplněné sídliště) a v centru Brna.

    
Detail na přední masku --- Zadní kolo lemuje široký blastník --- Zadní trojitá světla

Protože má Smart motor vzadu, má lehkou přední nápravu a chybějící posilovač řízení nevadí. Za příplatek si ho ale pořídit můžete, v tom vám nikdo nebrání. Skutečně ale není potřeba, jen si musíte zvyknout na to, že mezi konečnými pozicemi volantu jsou čtyři otáčky, takže si občas ukroutíte ruce (viz jízdní vlastnosti).

Pár zajímavostí od výrobce

Z webu smart.com jsem vybral zajímavé útržky týkající se modelu Fortwo a jeho koncepce. Určitě nebude na škodu, když je alespoň přelétnete očima.

„Přibližně 90% času se vůz nepoužívá. Ve zbývajících 10 % nás spousta jezdí tak, že má na zadním sedadle jen noviny. Důsledek: rozhodli jsme se zadní sedadla odstranit.“
    
„Při jízdě do práce přepravuje vůz v průměru 1,2 osoby. Řekli jsme si, že budeme velkorysí a postavili jsme vůz pro dva cestující.“

„51% obyvatel měst by chtělo víc prostoru pro chodce a cyklisty. To je důvod, proč se na standardní parkovací místo vejdou dva smarty fortwo coupé.“
     
„Široce otevřené dveře smartu fortwo coupé vás zvou, abyste nastoupili. Vysoká pohodlná sedadla vám poskytnou výborný kruhový výhled na džungli města.“
 
„Bezpečnostní rám tridion jsme se nesnažili skrývat. Proč také? Na tento bezpečnostní prvek jsme hrdí. K dispozici ve stříbrné nebo černé barvě. Lze ho kombinovat s panely karosérie v barvě, jakou si vyberete.“

 
Kola mají standardní rozměr 15", přičemž zadní jsou širší než přední

„Jednotlivé části karosérie smartu - říkáme jim panely karosérie - jsou vyrobeny z polykarbonátového plastiku odolného proti poškrábání. Nabízíme je v řadě různých barev aplikovaných přímo v hmotě panelu. Vyberte si z nich pro svůj smart fortwo coupé dle vlastního vkusu. Panely karosérie smart jsou plně vyměnitelné a recyklovatelné, nerezaví a menší nárazy snesou bez jakékoli deformace. Při větším poškození lze panely karosérie velmi rychle vyměnit ve vašem smart Centru.“
 
„Pokud se vám zachtělo změny, zajeďte prostě do nejbližšího smart Centra. Za pouhých 90 minut vám vyměníme panely karosérie za jiné v odlišné barvě. Kouzla? Vůbec ne, jen světová premiéra - první standardní systém panelů karosérie se značkou smart. A nestojí víc než přestříkání blatníku na některých jiných vozech.“

Zajímavé, že?

Smart

Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.

Smart fortwo • Smart fortwo kabrio •​ Smart forfour

Doporučujeme

Články odjinud