Smart Fortwo: the imagemaker (megatest)

Městské vozítko Smart Fortwo mne mile překvapilo. Ač se zvenku jeví jako angličák nepoužitelný pro běžnou jízdu, opak je pravdou. Fortwo je špičkové auto pro dva cestující s výbornou manipulovatelností a dobrou dynamikou. Uvnitř je více místa a pohodlí, než byste čekali. (video, desítky obrázků)
Smart Fortwo: the imagemaker (megatest)
Seznam kapitol
  1. Historie a filozofie smartu
  2. Smartem zaujmete okolí a projedete všude
  3. Zavazadlový prostor, pohodlí uvnitř
  4. Interiér překvapil: místa je v něm dost
  5. Odkládací prostory, motory, dynamika
  6. Automatická převodovka, spotřeba, jízdní vlastnosti
  7. Hodnocení, parametry, přehled výbav, ceník
  8. Fotogalerie (publikované i nepublikované fotografie)

Pohled o deset let zpět

Historie vozů značky Smart sahá více deset let nazpět v čase. Vzhledem k tomu, že jsme historii této značky stručně na AutoRevue.cz popisovali, uvádím zde část článku Vladimíra Dolejše, který jsme publikovali na jaře 2002.

„Název vozidla pochází z angličtiny a lze ho přeložit jako čipera. Nápad pustit se do výroby miniautomobilu se zrodil v hlavě Švýcara Nicolase G. Hayeka. Narodil se v Libanonu, jeho otec byl Američan a matka Libanonka usazená ve Švýcarsku. Získal švýcarské občanství a vystudoval matematiku, fyziku a chemii ve francouzském Lyonu. V roce 1957 založil vlastní konzultační společnost Hayek Engineering a spolupracoval s některými výrobci automobilů, s firmami Siemens, Thyssen, Nestlé, aj. V roce 1983 založil společnost SMH (Société Suisse de Microélectronique et d´Horlogerie), vyrábějící hodinky Blancpain, Omega, Rado, Longines, Tissot, Certina, Mido a také Swatch, které sám vyvinul. Později byl poradcem Helmuta Kohla a francouzské vlády.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automobily se staly jeho dalším zájmem a rozhodl se oživit jejich produkci vlastním výrobkem, který se však musí výrazně lišit od automobilů již existujících značek. Mělo to být vozidlo, které na trhu chybělo – microautomobil, jenž by se uplatnil zejména v hustém městském provozu malými nároky na prostor, nehospodárně využívaný velkými automobily převážně obsazenými v průměru 1 nebo 2 osobami.

V roce 1991 založil spolu s Volkswagenem společnost Swatchmobile, jejímž prezidentem byl on sám a jedním z členů představenstva se stal Carl Hahn. Brzy však Hahna vystřídal Ferdinand Piëch, kterému se projekt nelíbil a tak v roce 1993 Hayek koupil zpět své akcie. O rok později uzavřel nové partnerství s Mercedesem. Nová továrna ve francouzském Hambachu, asi 30 kilometrů od Saarbrückenu, byla připravena vyrábět 200 tisíc minivozů. Mercedes-Benz vlastnil 51% a SMH 49% podílu. Prezidentem se stal Helmut Werner, bývalý šéf automobilky Mercedes-Benz a viceprezidentem Nicolas Hayek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Během tří let od založení MCC se Smart představil v různých fázích vývoje, jehož výsledkem bylo v roce 1997 první sériové provedení. Největším problémem u tak krátkého vozidla je zajištění bezpečnosti na úrovni dnešních cestovních automobilů. U Smartu chrání posádku při kolizi i při nárazu zezadu či při převrácení bezpečnostní nosný skelet karoserie Tridion. Mechanické skupiny jsou vesměs uloženy pod tzv. sendvičovou podlahou, aby při havárii nevnikly do vnitřního prostoru. Posádka tak sedí asi o 200 mm výš než je obvyklé, což ji též chrání při nehodě. Karosérie má účinné deformační zóny vpředu i vzadu a ve standardní výbavě jsou dva airbagy, ABS, napínače bezpečnostních pásů, ochrana kolen cestujících, deformační sloupek volantu a od modelového roku 2003 také ESP.“

Tip: Stáhněte si plakáty malého smartu!

Auto jen pro dva

V současné době nabízí Smart celkem čtyři vozy: Fortwo Coupé, Fortwo Cabrio, Roadster a Roadster-Coupé. Brzy doplní nabídku také čtyřmístný vůz Forfour a časem i SUV postavené na jeho bázi. Model Fortwo se původně jmenoval City (City Coupé a City Cabrio), s ohledem na připravovaný model Forfour došlo v minulém roce ke změně názvu.

Fortwo je tedy unikátní automobil pro dva cestující, který nemá na trhu zatím konkurenci. Původně se nabízel se třemi přeplňovanými benzínovými motory o objemu 599 ccm o výkonech 33, 40 a 45 kW, v modelovém roce 2003 byl objem těchto motorů zvýšen na 699 ccm, přičemž v nabídce zůstaly jen dva motory o výkonech 37 a 45 kW. Benzínové motory doplňuje jeden přeplňovaný naftový agregát o výkonu 30 kW (podrobnosti dále). V roce 2002 dostal model City Coupé vzhled modelu Cabrio, v roce 2003 byla pak základní výbava obohacena o ESP, palivová nádrž modelů s benzínovými motory byla zvětšena o 11 l na 33 l. Nafťáku nadále zůstala nádrž o objemu 22 l. Novinkou byl i automatický režim převodovky Softouch, který může za příplatek doplnit robotizovanou převodovku Softip.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Smart je malé roztomilé autíčko s velkým úsměvem

Tip: Kompletní technické parametry „starých“ smartů najdete v našem dřívějším článku.

Na českém trhu se Smart Fortwo začal prodával na jaře roku 2002, základní cena tehdy činila 299 tisíc korun za model s 30kW zážehovým motorem. Překvapením byl již zmíněný rok 2003, kdy se ceny smartů přesto, že dostaly do základu lepší výbavu, snížily. Dodnes stojí základní smart s motorem 37 kW jen 282 tisíc, což je za auto s následující výbavou slušné:

  • ABS, ASR, ESP,
  • elektrické stahování oken,
  • dálkové ovládání centrálního zamykání,
  • sekvenční robotizovaná převodovka se šesti stupni,
  • termická skla,
  • dva přední airbagy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Záď má originální světlomety --- Z profilu je patrný bezpečnostní rám Tridion

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie a filozofie smartu
  2. Smartem zaujmete okolí a projedete všude
  3. Zavazadlový prostor, pohodlí uvnitř
  4. Interiér překvapil: místa je v něm dost
  5. Odkládací prostory, motory, dynamika
  6. Automatická převodovka, spotřeba, jízdní vlastnosti
  7. Hodnocení, parametry, přehled výbav, ceník
  8. Fotogalerie (publikované i nepublikované fotografie)
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků