Smart ForTwo hybrid, šílenost pro ekology

28 komentářů

Jana
28. ledna • 22:40

Malé automobily jsou hudbou budoucnosti. Tak to prostě je a žádné cynické příspěvky tomu nezabrání. Jako u všech novinek, tak i u této, má svoje přívržence a odpůrce. Ovšem v naší společnosti, kde se již vše měří na peníze a spotřebu, si získá stále více členů FAN CLUCU.
Sama již šetřím na svůj vysněný hybrid cabrio. Moc se na něj těším a Vám všem přeji krásnou jízdu v čemkoli. Pa Jana

Strom
11. července • 11:54

Po precteni nekolika clanku Radka Odrasika, pomalu nabyvam dojmu, ze jeho clanky tykajici se ekologie jsou opravdu velmi tendencni. Jako priklad zde cituji, jak pocin automobilky Smart komentovali na "konkurencnim" serveru.Pro příští generaci vozu Fortwo připravuje automobilka Smart dva své koncepty s velmi nízkou spotřebou paliva. Smart sází jak na hybridní, tak na čistě elektrický pohon. První je elektromobil, který má díky absenci spalovacího motoru nulové provozní emise. O pohon se stará vzadu uložený elektromotor o výkonu 30 kW. Ten je napájen pod podlahou umístěnými sodíko-niklovo-chloridovými bateriemi na jejichž plné nabití urazí minivůz 115 km. Nabíjení automobilu probíhá připojením přes standardní napětí 230V pomocí klasické zástrčky k elektrické síti. Pro ujetí 100 km spotřebuje elektromobil pouze 12 kWh a náklady na 1 ujetý km tak vychází zhruba na dvacet haléřů, při nabíjení automobilu při nízkých tarifech cena výrazně klesá. Automobil zvládne akceleraci z klidu na 60 km/h za přijatelných 5,7 sekundy.
Druhou variantou je klasické hybridní uspořádání plánovaného Fortwo. Za pozornost ale stojí to, že se poprvé v hybridní koncepci objevuje vedle benzinového agregátu motor dieselový. Spalovacímu motoru (na diesel či benzin) vypomáhá elektromotor o výkonu 20 kW. Výrobci tvrdí, že spojení dieselového agregátu o zdvihovém objemu 0,8 l a elektromotoru zajistí snížení spotřeby o 12 % a celková spotřeba paliva pro takový hybridní vůz má být pouze 2,9 l na 100 km. Emise CO2 se tím sníží na 77 g/km, což by z Fortwo, pakliže by byl uveden do sériové výroby, dělalo jeden z nejekologičtějších vozů spalujících diesel.
Poslední novinkou, která ale do výroby půjde již koncem tohoto roku, je Fortwo s litrovým benzinovým motorem (52 kW) a jeho funkcí „start-stop“. Pokud není automobil v pohybu agregát se vypíná, s uvolněním brzdového pedálu se generátor, sloužící zároveň i jako startér, postará o jeho rychlé nastartování. S pomocí této technologie by spotřeba vozu Fortwo měla činit 4,3 l na 100 km.

Mirda
11. července • 16:50

No jo, ale predstavte si tu hruzu, kdyby kazdy dostal do ruky informacne bohaty clanek a na jeho zaklade by si mohl myslet co chce. Takovou anarchii nelze trpet, a ke kazdemu clanku je treba priradit vysvetlivky, aby ctenar hned vedel, co si ma myslet. Pokud si vzpominam, hezky o tom mluvil uz J. Werich.

KubaPa
10. července • 13:20

Souhlasím s předchozími komentáři v tom, že i u Smartu může mít hybrid smysl vzhledem k tomu, že je to auto určené do města, kde při popojíždění v zácpách bude spotřeba asi někde jinde než v tabulkách a účinnost hybridu při častém zastavování a rozjíždění největší. Pokud by třeba stačilo zapnout spalovací motor průměrně jen při každým desátým rozjezdu v koloně, tipuju úsporu poměrně slušnou.
Co mě ale zaujalo víc je to, že chtěj dát do hybrida naftu. Nedávno jsem v TV viděl, jak někdo z oddělení Toyoty, který vyvíjí jejich hybridy vysvětluje, že hybrid v naftě je něco o co se snažej, ale zatím to do osobáku nedokázali udělat smysluplně a začínaj to zkoušet v nějakým lehkým náklaďáku nebo dodávce. Možná, že to nakonec opravdu bude pouze reklamní tah ani ne tak díky velikosti auta jako díky palivu.

debian
10. července • 15:32

na identifikaciu autora mi stacil tento odstavec:Dá se tedy říci, že celý záměr, přivést hybridní Smart ForTwo je jen reklamní záležitostí, protože se bude moci výrobce chlubit nejmenším a nejzbytečnějším hybridním vozem na trhu.sebareflexia by bola namieste

Danieli
10. července • 22:56

Zoberme usporu 0.3l na 100km, ratajme (velmi optimisticky) zivotnost 500,000 km = co nam dava usetrenych 1500l paliva... realna hodnota paliva je cca polovicna oproti predajnej cene (dane), takze 1500*0.5 EUR = 750 EUR. Pri polovicnom najazde 375 EUR (= cena servisnej prehliadky?)
Hm, fakt super uspora. Proste to auto kade chodi, tade setri. S autorom suhlasim a ironicky ton clanku je na mieste.

xxx
11. července • 1:57

a kdyby ten smart nemusel ve městě svítit vlétě v pravé poledne, ty 3 deci ušetří i bez elektromotoru a baterii. ...a kdyby se už dávno zakázali smradlavé dvoutakty a dvacet let staré šroty, nebylo by třeba pseudo-eko-hybridů ke snížení globálních emisí...

Bob a Bobek
11. července • 2:17

Pravda pravdouci. Ja bych jeste pridal, ze asi nejvic by se usetrilo, kdyby se prestaly dovazet rajceta ze Spanelska do Cech a z Cech do Bhutanu ;-)) Stacilo by pritom zrusit dotace na vyvoz.
Jenze logiku v dnesnim svete nehledej. Pouze tu pseudo a to je ta "politicka" s "ekonomickou".

Mirda
10. července • 9:58

Autor opet neodolal, aby k informaci nepodal vyklad co si ma ctenar myslet. Tentokrat je ovsem ten vyklad tak hloupy, ze ho snad ani autor nemysli vazne a pouze hodla vyzdimat ze ctenaru nejake ty kliky, ktere ho zivi. No budiz. Jeden odemne ma, ale vice nehodlam do nesmyslne diskuze venovat. Kde jinde nez v mestskem Smartu ma hybrid smysl. Kazdemu je jasne, tabulkove cislo "spotreba ve meste" je pocitana hypoteticky - nepostihuje hodinove popojizdeni na jizni spojce. Realna uspora bude daleko vyssi. A to uz vubec nemluvim o rostouci cene ropy nebo o emisich - co fouka svym blizkym a nam vsem pod nos autora evidentne nezajima. Holt pokrok vsude na svete narazi na barieru pochybovacu, kteri poznaji smer kudy se dat, teprve kdyz uz ostatni davno odjeli.

ABC
10. července • 9:28

Proč nezačít u špičky ledovce? Je to jenom dobře, čim víc tim líp.

pandan
10. července • 8:03

A sice proto, že hybridní pohon ušetří nejvíce v městském provozu a Smart je přece autem do města. Ta 12% úspora je dle metodiky EHK, čistě ve městě bude rozdíl větší. Navíc při popojíždění jsou nejhorší emise, i tady je hybrid v přecpaném městě přínosem. Naopak je blbost pořizovat si hybrid, když s ním budete jezdit v drtivé většině ustálenou rychlostí po dálnici.

huascaran
10. července • 9:12

Autor ma na mysli to, ze uspora paliva 0,3 l/100km je taka nepatrna, ze naklady na kupu hybridneho pohonu (ktory urcite nie je lacny) sa celkom iste nemozu vratit. Okrem toho - vyroba a likvidacia hybridneho systemu, teda hlavne asi baterii, nie je nijak ekologicka. To co hybrid usetri bude o dost menej, ako to, co vlastne stoji. Nielen cenou ale aj emisiami. Potom je jasne, ze v aute typu Smart je hybridny pohon len reklamny tah.

pandan
10. července • 10:38

Takže až si budeš vybírat auto pro maximálně 2 lidi pro popojíždění výhradně po městě, většinu času přecpaném, koupíš si několikatunové terénní auto, ale hlavně s hybridním pohonem. Hlavně abys oproti nehybridovi pořádně ušetřil. To je šetrný a ekologický přístup!

majklef
11. července • 18:51

Co to povídáš za nesmysly?Tak snad když budu chtít teréňáka tak se budu rozhodovat mezi normál a hybrid ne?A ne jestli malý auto nebo teréňák hybrid ne????

Skyline
10. července • 12:38

On nekde pise, ze by si koupil "nekolikatunove terenni auto"? A i kdyby ano, je podle tebe spatne, ze by to byl hybrid a ne ropak?

pandan
10. července • 15:05

Já prostě nechápu, jak z rozdílu 0,3 l/100km v určité kombinaci jízdních režimů odvodí, že se to jistě nevyplatí? Kdyby to bylo 2t auto, kde by viděl rozdíl 3 l, už by o tom uvažoval? Bohužel cvoků, kteří si koupí teréňák do města, je stále dost. Samozřejmě by pak hybrid byl lepší a ušetřil více než nějaký Smart. Já bych z toho stejně dobrý pocit neměl.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Skyline
10. července • 15:42

Kolik lidi s "terenakem" znas a kolik z nich si to koupilo do mesta? A jake auto tito lide, majici "terenak" na cestu to mesta, pouzivaji pri ceste jinam?Ja par lidi znam. NIKDO z nich si to nekoupil do mesta, ale kdyz uz to maji a do mesta potrebuji zajet, proc by si na to meli porizovat druhe, mensi auto? Je tedy, mily pandane, ekologictejsi a setrnejsi si koupit auta 2? Jsem zvedav, s cim prijdes.

pandan
11. července • 7:28

O tom není pochyb. Zkus si ale představit takové aglomerace jako Londýn nebo Paříž. Tam mají lidé auta, s kterými nevyjedou za hranice města, jak je rok dlouhý. Většinu času stráví na ucpaných cestách. Já tvrdím, že tehdy se Smart může vyplatit.

Radek Ondrášík
10. července • 15:20

Vídíte to velmi krátkozrace.Ten, kdo si koupí Smart do města má na 99,9% ještě další auto, se kterým jezdí s rodinou, na nákupy, mimo město apod. Takže místo jednoho auta má dvě auta, z nichž sice jedno může mít nízkou spotřebu, ale je třeba si uvědomit, že průmysl spotřeboval mnoho energie na výrobu dvou vozů, místo jednoho.A půjdeme dál.Co když po tom městě potřebujete jet ve čtyřech lidech, nebo pěti? Pak je jistě lepší jet s jedním ovzem a spotřebou 10l, než se třemi a spotřebou 3 litry a proč? Protože opět výroba 3 vozů spotřebovala více energie a přírodu zatížila více, než výroba jednoho.A půjdeme dál.Hybridní systém se musí někde vyrobit. Muselo se spotřebovat určité množství energie. A lze pochybovat, že tato zvýšená spotřeba energie při výrobě se vrátí tím, že auto bude mít třeba o 0,3 l nižší spotřebu, než by mělo bez hybridního systému.AUtomobilky odmítají zveřejnit energetickou bilanci hybridních systémů u velkých vozů, kde je úspora energie ohromná. Proč? Proč neřeknou "zákazníci, běžné auto spotřebuje na výrobu, nájezd 100 000 km a recyklaci - X energie. Hybrid spotřebuje na výrobu, nájezd 100 000 km a recyklaci Y energie. Y je o tolik a tolik méně, než X".Proč to nezveřejní, kolik se vlastně ušetří? To, že auto má o 1 l nižší spotřebu, je jen to, co vy vydíte, ale nevidíte, že se vše musí někde vyrobit. A stroje pohání energie, kterou je třeba někde vyrobit. A ušetřím poté provozem více, než kolik musím energie spotřebovat pro výrobu?Vy to víte? Nevíte. A ja také ne a žádná automobilka se s tím nepochlubí, přitom je více než jasné, že energetickou náročnost lze poměrně lehce vyjádřit, jenom musíme mít k dispozici vstupní data.Navíc i někteří výrobci vozů poukazují, že výhodnost hybridních vozů není tak velká, jak se často publikuje. Ano, pro zákazníka zde výhoda je, ten totiž vidí jen tu špičku ledovce v podobě trochu nižší spotřeby, ale nechce vidět to, co je skutečně za tím.

pandan
11. července • 7:47

A proč by to automobilky měly dělat? Jsou snad nějakým ekologickým servisem? Automobilka nabízí zákazníkům své produkty za nějakou cenu a s nějakými parametry. Je na zákazníkovi, co si pořídí, za kolik a kolik jej bude stát provoz. To se týká i ceny za likvidaci. Zkuste si ji zjistit u firem, které se likvidací zabývají (Za kolik zlikvidují nehybrida a za kolik hybrida?). Automobilky přece nikomu nevnucují pouze hybridy. S takovou by vám musely poradit: "Dejte dohromady 50 lidí a kupte si od nás autobus!"

KubaPa
10. července • 17:12

A pokud to máme mít kompletní, budeme potřebovat ještě nějak započítat to, že elektřina pro výrobu automobilů se vyrábí částečně z poměrně ekologických zdrojů jako jsou vodní elektrárny a její zdroje na fosilní paliva je vzhledem k jejich rozměru možné vybavit náročnějšími filtry, než je tomu u automobilů, které jsou mobilní a kilogramy navíc by byly znát. Navíc také není úplně jedno, zda se emise vypouštějí z komína elektrárny, nebo z výfuku v centru města.
Ale souhlasím s tím, že bych tu celkovou energetickou bilanci různých aut rád viděl. Ne že bych jí bral jako jediný argument (bral bych třeba ohled na to, že hybridy jsou na trhu krátce a některé jejich části budou určitě po zkušenostech ze skutečného provozu upraveny), ale zajímala by mě.

Z
10. července • 17:03

Je energie a energie. K pohonu nezávislé trakce (zatím) dokážeme rozumně využít jen tu z fosilních paliv. Továrny tímto netrpí, ty mohou být napájeny z čistších zdrojů energie, takže i když bude celková energetická bilance pro spalovací motor, může vyjít hybrid na emise CO2 i "smradů" lépe.Trochu podobný případ jsou městské autobusy, popelářská auta apod. na CNG. Emise CO2 na km mají větší oproti dieselům, ale emise "smradů" jsou o tolik menší, že jsou do měst vhodnější.

Mirda
10. července • 10:12

Naklady na koupi osobniho auta se vetsine lidi nikdy nevrati. Jak se vam vrati naklady na elektricke stahovani okenek, vyhrivane sedacky, tuning? Presto si to davy lidi kupuji. Kazdy mame jina meritka hodnot. Ja Vam je neberu a Vy je neberte tem, kteri hybrid povazuji za dobere reseni. Mimochodem ty informace o neekologickych bateriiich, usilovne sirene ropnou lobby, jsou znacne zvelicene. Uz dnes ma kazde auto vrcholne neekologickou baterii s obrovskou porci olova a nikomu to nevadi, protoze se baterie recykluji. U novych typu baterii to neni jinak.

Cynik
11. července • 13:11

Mirda: Ten argument je uplne mimo, clovece. Elektricka okynka si clovek kupuje, aby nemusel tocit klickou. Vyhrivane sedacky si kupuje, aby mu v zime nebyla zima. Ale hybrid si clovek kupuje, aby usetril (at uz palivo, nebo zivotni prostredi) - a v tomto pripade je investice navic neumerna tomu, co muze usetrit.

Tomas
10. července • 12:54

Zajed se nekdy podivat na Slovensko, na mesicni krajinu a cerne haldy kolem niklove hute v Seredi. Pak uvidis jakou ekologickou zatez predstavuji ty "ekologicke" baterie. A to ani nemluvim o tom, ze ten hybridni Smart ma skoro o 350 kilo vic jak klasicky Smart se vsemi dusledky na spotrebu a emise.

Levi
10. července • 7:29

I když je to zdánlivě zbytečný počin, rozhodně bych ho neodsuzoval. Je třeba se postupně připravit na fakt, že bude nutné nahradit spalovací motory (jak z důvodů docházející ropy - i když v horizontu 80 let; ropa se ale nepoužívá jen na výrobu paliva do aut - tak i - a to hlavně - kvůli ekologii). A jakýkoliv krok v této oblasti, i když ho z krátkodobého hlediska považujeme za nesmyslný, se ukáže mít svůj smysl. Přechody by vždy měly být postupné, ale na všech frontách.Pokud bych měl nazírat na věc optikou autora článku, tak bych považoval například BMW sedmičkové řady, který spaluje mimo benzín i vodík taky za zbytečnost, protože plnících stanic je na celém světě jako prstů na jedné ruce. Takže takový vůz stejně bude ve většině případů spalovat benzín.Think global, act local pánové.

Cynik
11. července • 13:04

No ono neni vubec jiste, jestli tyto hybridni motory jsou ekologictejsi, nezli klasicke, protoze vyrobni naklady i nasledna likvidace baterii je pro zivotni prostredi znacna zatez - podle me konkretne v tomto pripade (kde je minimalni rozdil mezi klasickou a hybridni verzi) predstavuje hybridni verze zcela urcite podstatne vyssi zatez pro zivotni prostredi. Cili - get real, pane ;-)

Vladik
10. července • 7:09

Když už chtěli udělat auto bez emisí, mohli do toho narvat jen ten elektromotor a nějaký baterky, aby to ujelo aspoň 150km na 1 nabití a hotovo.

Doporučujeme

Články odjinud