Smart Forfour bude hit (představení, ceny, výbavy)

V dubnu se na českém trhu začne prodávat nový model značky Smart, tentokrát pod názvem Forfour. Forfour je oproti malému kupátku Fortwo již plně dospělým automobilem pro čtyři cestující, který se navíc bude prodávat s velmi slušnou základní výbavou.
Smart Forfour bude hit (představení, ceny, výbavy)
Seznam kapitol
  1. Koncepce, motory, vzhled, funkčnost
  2. Ceny na českém trhu, přehled výbav
  3. Fotogalerie

Konečně smart pro čtyři

Ačkoliv byl Smart dlouho značkou pouze jediného vozu, dnes nabízí už poměrně širokou škálu modelů. Vše začalo modelem City-Coupé, dvoumístného kupátka s délkou pouze 2,5 m (velký test tohoto zajímavého vozu je naplánován na polovinu března), pokračovalo to modelem City-Cabrio, následovaly modely Roadster a Roadster Coupé, zajímavý malý sporťáček s velmi nízkou stavbou karoserie, a celé to vyvrcholilo klasickým vozem pro čtyři až pět lidí ve stylu Getzu, Fabie či Kalosu. Smart Forfour je zkrátka plnohodnotný vůz, který má nejen atraktivní design, ale také slušnou užitnou hodnotu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední maska je stále originální a veselá --- Všimněte si výrazných lemů blatníků

Oproti modelu Fortwo (tak se dnes jmenuje bývalý model City) má Forfour klasickou koncepci pohonu: motor vpředu a pohon předním kol. Fortwo má naopak motor vzadu a rovněž pohon zadních kol - při jeho malé délce ani jiná koncepce moc nepřichází v úvahu. Kromě toho je Forfour „kamarád“ nového Mitsubishi Colt, s nímž se bude vyrábět ve stejné továrně v nizozemském Bornu, takže odlišná koncepce pohonu nebyla možná. Oproti Fortwo má Forfour náhradní dojezdové kolo, které ve dvoumístném kupé chybí. Kromě toho dostanete již v základu kit na opravu pneumatik vč. kompresoru, který je u Fortwo za příplatek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Z profilu připomíná Forfour trochu nový Colt; linie zadního okna je ale jiná
--- Záď zdobí podobné světloměty jako Fortwo

Hezký, nebo škaredý?

Vzhled Forfouru nezapře svůj rodokmen. Ačkoliv není tak odvážný jako vzhled Roadsteru nebo Fortwo, přední maska i zadní světla napoví, kam Forfour patří. Nechybí ani ochranný rám karoserie Tridion, který ovšem není schován pod lakem, ale vystaven na odiv jako u ostatních modelů. Forfour je tak dvoubarevný, rám Tridion může být černý, stříbrný a titanový, zbytek karoserie pak červený, černý, modrý, stříbrný, bílý, zelený apod. Interiér pak může mít celkem čtyři barvy, červenou, modrou, černou a šedou, k tomu si můžete přiobjednat i černé kožené čalounění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Forfour patří k menším vozům nižší třídy, lehce převyšuje délkou Ford Ka. jeho délka činí 3752 mm, šířka 1684 mm a výška 1450 mm. Je patrné, že je docela široký, což by mělo zajistit dostatek místa v oblasti ramen, takže se cestující nebudou při jízdě „šťouchat“. To je oproti Fortwo výrazný rozdíl. Hmotnost je podle informačních materiálů nižší než tisíc kg, takže k pohonu bohatě stačí méně objemné motory (viz dále). Smart uveze až 485 kg nákladu, což je dostatečné množství; tolik má přesně běžná rodina a bagáž na dovolenou. Zadní sedačka je ve standardu určena pro dva cestující, má jen dvě hlavové opěrky a dva tříbodové pásy. Za drobný příplatek ale můžete převážet vzadu tři cestující (viz ceník).

Klepněte pro větší obrázek V interiéru bude místa dostatek

Místo, hodně místa

Zavazadlový prostor má na tuto třídu průměrnou velikost 268 litrů, při sklopení zadních sedaček je možné jej zvětšit až na 910 l. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:60, takže není vzadu může někdo sedět a přitom lze sklopit část opěradla. Ne všechna malá auta mají tuto možnost již v základní výbavě. To ale není vše. Forfour má totiž standardně posuvnou zadní lavici o 150 mm, takže buď budete mít větší zavazadlový prostor, nebo více místa pro cestující. Objem 268 l je měřen v situaci, kdy je lavice uprostřed. Cestující pak ocení opěradla sklopná dozadu, což zvýší cestovní pohodlí. Ani to není běžné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Do roku 2005 sedm motorů

Smart Forfour se na českém trhu (duben 2004) začne nabízet s motory 1.3 70 kW a 1.5 80 kW. V červnu se pak objeví motorizace 1.1 55 kW, v říjnu dva turbodiesely CDI s výkony 50 a 70 kW. Na podzim roku 2005 pak přibude poslední motor, 1.1 45 kW. U nafťáků zatím informační materiály Smartu neuvádí jejich objemy ani další údaje jako točivý moment.

Poznámka: Na podzim 2005 se objeví také špičková verze Brabus s motorem o výkonu 130 kW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Základní údaje o benzínových motorech (více informační materiály neuvádí):

  • 1.1 l: 1124 ccm, 55 kW, 100 Nm, spotřeba 7/4,6/5,5 l/100 km
  • 1.3 l: 1332 ccm, 70 kW, 125 Nm, spotřeba 7,4/4,5/5,8 l/100 km
  • 1.5 l: 1499 ccm, 80 kW, 145 Nm, spotřeba 7,8/4,5/5,8 l/100 km

Z údajů je patrné, že motory jsou nejen poměrně výkonné (vzhledem ke konkurenci), ale mají také nízkou spotřebu. Za to vděčí Smart Forfour i nízké hmotnosti, která nepřesahuje tisíc kg. Všechny motory splňují emisní normy EU4.

Poznámka: Stejné motory nabídne i Mitsubishi Colt.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Koncepce, motory, vzhled, funkčnost
  2. Ceny na českém trhu, přehled výbav
  3. Fotogalerie

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 256 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2006
Stav: 191 512 km
Cena: 69 000 Kč
Ford Galaxy 1,9
Rok výroby: 2003
Stav: 264 758 km
Cena: 76 000 Kč
Smart Fortwo 0,7
Rok výroby: 2005
Stav: 113 664 km
Cena: 68 000 Kč
Smart Fortwo 1
Rok výroby: 2014
Stav: 36 622 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků