Smart Forfour 1.3: avantgarda do města (test)

Aby neprodával pouze dvoumístné miniatury do města, rozhodl se Smart přijít se čtyřmístným vozem velikosti Fabie či Clia. Novinka se prodává s pěticí motorů, my jsme vyzkoušeli prostřední benzín ve vyšší výbavě Passion. Má u nás Forfour šanci?
Smart Forfour 1.3: avantgarda do města (test)
Seznam kapitol
  1. Nepřehlédnutelný design, pět motorů do začátku
  2. Interiér, sedadla, místo vzadu, zavazadlový prostor
  3. Benzínový motor 1.3 70 kW, dynamika, spotřeba, jízdní vlastnosti
  4. Plusy a minusy, cena a výbava, technické parametry
  5. Fotogalerie (všechny snímky)

Není příliš obvyklé, aby automobilka nabízela jen jeden nebo dva modely; zákonitě přijde dříve nebo později další model, který nabídku rozšíří. Automobilka Smart, která patří do koncernu DaimlerChrysler, začala s malým, dvoumístným modelem, který dnes nese jméno Fortwo. Ten je v nabídce jako kupé s pevnou a kabrio se sundávací střechou. Později přibyly do nabídky sportovně laděné roadstery, které nesou prostá jména: Roadster a Roadster kupé. Oba modely jsou extrémně nízké a pohání je přeplňované tříválce stejně jako Fortwoo.

Poznámka: Před pár dny jsme informovali o zrušení modelů Roadster a Roadster Coupé v důsledku nerentabilnosti výroby. Zastaven byl i projekt malého SUV Formore.

Nepřehlédnutelný design

Ani jeden z modelů však nepatří do mainstreamu, Fortwo se hodí pro mladý pár nebo jako druhé auto do města, Roadster zase potěší sportovní nadšence. Smartu ale dlouho chybělo nějaké „normální“ auto, které by šlo označit přívlastkem „rodinný“. A tak se zrodil model Forfour, z jehož názvu je patrné, že jde o větší kousek pro čtyři cestující; v nouzi sveze i pětici. Design Forfouru se nese ve stylu starších modelů, nejde tedy i noc konvečního, ale naopak; vzhled a základní křivky jasně ukazují, s kým máte tu čest.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Základem karoserie je tuhý rám, který může mít jinou barvu než plastové pláty

Přední usměvavá maska navazuje na odkaz malého Fortwo, vzadu zase zaujmou kruhové světlomety v D-sloupku a rozměrné sklo pátých dveří. Auto je velmi krátké, takže je patrná koncepce kolo v každém rohu, což má na jednu stranu vliv na jízdní vlastnosti (převisy je obecně zhoršují), na druhou stranu nabízí Forfour poměrně malý zavazadlový prostor. Délka je pouze 3 752 mm, což je třeba oproti Fabii o nějakých 20 cm méně. A přitom má rozvor rovných 2 500 mm, z čehož těží cestující na zadních sedadlech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dvojité světlomety doplňuje malý úsměv --- Ve standardu jsou 15" litá kola, na zimu však smart dostal plecháče

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Bude i šestý motor

Smart Forfour se na českém trhu začal prodávat loni na jaře, nyní je to tedy rok, co je na trhu. Uveden byl se dvěma benzínovými motory, a sice 1.3 70 kW a 1.5 80 kW, oba agregáty jsou atmosférické čtyřventilové čtyřválce. To je velmi výrazná změna oproti Fortwo a Roadsteru, které pohání maličké přeplňované tříválce o objemu 698 ccm a výkonem od 37 do 60 kW. Rovněž je rozdíl v koncepci; Forfour má totiž poháněnou přední nápravu a motor vpředu před přední nápravou, zatímco zmiňované starší modely mají motor vzadu před/nad zadní nápravou a pohon zadních kol.

Důvod pro tak drastickou změnu koncepce je spolupráce s japonskou automobilkou Mitsubishi, do které DaimlerChrysler „nacpal“ poměrně dost peněz, aby ji pomohl odrazit se ode dna. (Společnost Mitsubishi nebyla v loňském roce jako jediná automobilka na domácím japonském trhu zisková.) To se ale stále nedaří, i když v poslední době je přece jen změna k lepšímu patrná. Forfour je velmi blízký bratříček modelu Mitsubishi Colt, který se začal na českém trhu prodávat loni na podzim, letos na jaře se k základní pětidveřové verzi přidal také sportovnější laděný třídveřový model CZ3 s ostrou variantou CZT s motorem 1.5T 110 kW. Ten později dostane i Forfour vyladěný od Brabusu.

Na začátku léta k silnějším benzínům přibyl i slabší bráška, a sice 1.1 55 kW, což je na motor tohoto objemu velmi dobrý výkon. Točivý moment dosahuje velmi dobrých 100 Nm, to je rovněž slušná porce. A konečně začátkem podzimu se k benzínům přidaly dva naftové motory, oba s objemem 1.5 l; první má výkon 50 kW, druhý 70 kW. Jako poslední motor by se časem měl objevit benzín s objemem 1.1 l a výkonem 45 kW; bude to vyloženě ekonomická volba, i když na auto s hmotností 965 kg to zase nemusí být tak málo. Rozhodně lepší, než taková Fabia s motorem 1.2 40 kW. Ceny Forfouru jsou následující:

  • 1.1i 55 kW: 359 000 Kč
  • 1.3i 70 kW: 399 000 Kč 
  • 1.5i 80 kW: 429 000 Kč 
  • 1.5 CDI 50 kW: 449 000 Kč 
  • 1.5 CDI 70 kW: 489 000 Kč
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nepřehlédnutelný design, pět motorů do začátku
  2. Interiér, sedadla, místo vzadu, zavazadlový prostor
  3. Benzínový motor 1.3 70 kW, dynamika, spotřeba, jízdní vlastnosti
  4. Plusy a minusy, cena a výbava, technické parametry
  5. Fotogalerie (všechny snímky)
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků