Smart City-Cabrio: trpaslík, za kterým se každý otočí (kompaktní test)

Opravdu málokdy se podaří jezdit s autem, které poutá pozornost většiny lidí kolem. Tedy pokud chceme nazývat Smart autem. Ale bez urážky – Smart je někde na rozhraní mezi automobilem a městským vozítkem. Má tedy vlastnosti obou.
Smart City-Cabrio: trpaslík, za kterým se každý otočí (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Vzhled, vnitřní prostor, charakteristika motoru
  2. Podvozek, jízdní vlastnosti, závěrečné hodnocení

Už tomu bude téměř deset let, co se automobilka rozhodla rozšířit výrobní program značky Mercedes-Benz. Založila joint venture s výrobcem hodinek Swatch a společně postavili základnu ve francouzském Hambachu. Světovou premiéru si Smart odbyl na autosalonu ve Frankfurtu na podzim 1997 a rok poté byl uveden na trh.

Cena za design ve správných rukou

Ještě dávno před zahájením výroby dostal Smart Evropskou cenu za design 1996. Z hlediska technického i estetického jde skutečně o pozoruhodný výsledek. Od modelového roku 2002 už došlo k prvním kosmetickým úpravám a přitažlivost designu se ještě zvýšila. Povrch karoserie tvoří sada plastů nejrůznějších barev. Jsou lehce demontovatelné, takže dva lidé během půl hodiny dokážou zcela změnit barvu a vzhled auta. Výtvarníci vsadili na oblé křivky, ostré hrany u smartu nenajdeme.

Přítulný interiér rovněž obklopují ladné křivky. Stejně jako u exteriéru, i tady existuje řada více či méně nápadných barevných kombinací. Podrobnosti záleží na typu karoserie, protože Smart existuje jako City-Coupé a Cabrio. My jsme jezdili s kabrioletem, který například nemá na horní hraně palubní desky otáčkoměr.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Smart je trpaslík, který vás rozhodně nenechá chladnými. --- Interiér
obsahuje pouze to nezbytné.

Je obdivuhodné, co se všechno podařilo do dva a půl metru dlouhého auta naskládat. Je přirozeně jen dvoumístné, za sedadly našel místo zavazadlový prostor. Je tedy přístupný zevnitř i zvenku, může ho krýt příplatková roleta. Zvenku se lze dostat do kufru lehkými plastovými dvířky, které po otevření slouží jako prodloužení ložné plochy. Pokud se ovšem chceme dostat k zavazadlům zevnitř, potřebujeme tři ruce. Je totiž třeba sklopit sedadlo spolujezdce a na to musíme přidržet dvě páčky po stranách sedáku a zároveň poměrně značnou silou opěradlo sklápět. Jedinec nemá šanci.

Na sedadlech se sedí velmi dobře, přispívají tomu i vysoká opěradla. Místa na délku je mezi koly s rozvorem pouhých 1812 mm dost. Čelo podlahy před spolujezdcem je ale vyšší, protože se pod ním skrývá souprava na opravu pneumatik včetně kompresoru. Smart má totiž výjimku, nevejde se do něj rezerva a tak při homologaci nastoupila tato užitečná souprava. Mezi sedadly je na středové konzole zámek zapalování a páka voliče převodovky Softouch. To je šestistupňová automatizovaná převodovka, takže schází pedál spojky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Před oběma sedadly je vepředu asymetrická podlaha, před spolujezdcem
se ukrývá sada na opravu pneumatik. --- Po dlouhé době zase ergonomicky
vymyšlené pedály vycházející z podlahy. Do této polohy se předělávají
i mnohé sportovní speciály.

Typ Cabrio se vyznačuje plátěnou střechou skládanou pomocí elektromotoru. Po stisknutí tlačítka u volicí páky převodovky se střecha shrne dozadu, pak je nutné ji ručně stlačit až k hraně zavazadlového prostoru. Velmi jednoduše demontovatelný horní rám na dveřmi se sice vejde do kufru, ale pak už nic jiného. Za to ovšem máme pěkný kabriolet.

Chcete kolegy naštvat? Jeďte se Smartem na dálnici!

Smart mohou pohánět čtyři druhy agregátů. Vznětový s objemem 799 cm3 a technikou common-rail a výkonem 30 kW/40 k, případně zážehový s objemem 599 cm3  a se třemi stupni výkonu. Ten začíná na hranici 33 kW/44 k, pokračuje přes 40 kW/54 k až k tomu, který jsme užívali my.

Motor je ukryt pod podlahou zavazadlového prostoru, cestující ho tedy mají hned za sebou. Vzhledem k hmotnosti auta nelze očekávat přemrštěné množství tlumicích hmot, takže o sobě dává hlučně znát. Zajímavá je kombinace s převodovkou Softouch. Ta pracuje stejně jako s přímým řazením, ale v okamžiku posunutí páky vpřed (řazení nahoru) nebo vzad, „ubere plyn“, přeřadí a zase přidá. Řidič tedy může pořád držet třeba plný plyn. Systém je stejný jako například u soutěžních vozů se sekvenční převodovkou, ale rozdíl je v čase. Zatímco u sportovních aut elektronika stačí reagovat během pár milisekund, u Smartu to trvá téměř tisíckrát déle. Moc neschází do rovné sekundy, během které automat znovu přidá.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Volicí páka převodovky, klíček zapalování a tlačítko na skládání střechy.
Jednoduchým budíkům schází otáčkoměr, v lepší výbavě našel místo
jako nástavba ve středu palubní desky.

To samozřejmě notně ubírá na dynamice, prodleva je značná. I tak jsme ale naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h orientačně na 17,2 s a největší rychlost 134 km/h. To jsou hodnoty srovnatelné s malými vozy. V malých rychlostech je nárůst větší, pak zákonitě klesá. Ve městě tedy Smart rozhodně nezdržuje, z křižovatky se rozjíždí velmi hbitě. Na svědomí to má i nezvyklý dvojí stálý převod. Jednička až trojka mají převod v poměru 1:4,208 a čtyřka až šestka velmi rozdílných 1:1,667.

Čtyři stupně se dají zařadit velmi rychle za sebou, pátý s menší prodlevou, šestka se do města vůbec nehodí. Mezi pětkou a šestkou je totiž takový interval, že otáčky hluboko spadnou a vůz se nerozjede. To je škoda, jinak by byl provoz ještě úspornější. I na volné silnici se při obsazení dvěma osobami využije šestka jen zřídka, každé sebemenší stoupání znamená řadit dolů. Na displeji ukazují číslice zařazený rychlostní stupeň, blikajicí šipky nahoru či dolů doporučení přeřadit. Na toto doporučení se ale není možné vždy spolehnout, mnohdy jsme indikátor přistihli při velmi podivné radě.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Odstraněním přepážky se dá zvětšit zavazadlový prostor až do kabiny.
Sám o sobě je "kufr" přiměřeně malý.

Automat je natolik chytrý, že nedovolí motoru se podtáčet. Jakmile otáčky klesají, řadí sám dolů. Nahoru ale nikoliv, tam se prostě zastaví na omezovači. Stejně tak nedovolí omylem zařadit při vysokých otáčkách nižší rychlost, nastupuje blok. Pokud jde o spotřebu, tu jsme během testu zaregistrovali v průměru kolem 5,5 l. Mimo město se motor točil prakticky pořád ve vysokých otáčkách, ve městě jsme rovněž ve snaze o svižnou akceleraci motor nešetřili. Při troše snahy by se jistě dalo výrazně ušetřit.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vzhled, vnitřní prostor, charakteristika motoru
  2. Podvozek, jízdní vlastnosti, závěrečné hodnocení

bazar

Smart Fortwo 0,7
Rok výroby: 2005
Stav: 113 664 km
Cena: 68 000 Kč
Smart Fortwo 1
Rok výroby: 2014
Stav: 36 622 km
Cena: 160 000 Kč
Smart Fortwo 0,7
Rok výroby: 2003
Stav: 132 399 km
Cena: 55 000 Kč
Smart Fortwo 1
Rok výroby: 2010
Stav: 76 911 km
Cena: 100 000 Kč
Smart Fortwo 0,8
Rok výroby: 2003
Stav: 141 970 km
Cena: 58 000 Kč
Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků