Sluncem poháněný obytňák Stella Vita stavěli studenti. Chtějí projet půl Evropy

Až 730 kilometrů denně bez nabíjení ze sítě a v maximálním pohodlí? To by mohl být sen ekologicky zaměřených cestovatelů. Vůz čeká náročná testovací jízda.

Studenti univerzity v nizozemském Eindhovenu za sebou mají na poli sluncem poháněných aut již několik úspěšných projektů. V roce 2013 představili první rodinné auto napájené solárními panely, později navrhli další model Stella Lux, který v průběhu roku vygeneroval více energie, než byl schopen spotřebovat, a později vytvořili model Stella Vie, což je pětimístné rodinné auto, schválené k silničnímu provozu.

Škoda míří k uhlíkové neutralitě. Využije obří solární elektrárnu i větrníky v Indii

Škoda míří k uhlíkové neutralitě. Využije obří solární elektrárnu i větrníky v Indii

I vzhledem k aktuální obrovské oblibě cestování a spaní v obytných vozech byl tento typ auta logickým dalším krokem. Vozidlo se jmenuje Stella Vita, na délku měří 7,2 metru a široké je 2,05 metru. Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. V rozloženém stavu sbírají energii na ploše 17,5 čtverečního metru.

Genesis G80 už jezdí na baterie. Zvládne přes 500 km a nabíjí se i solární střechou

Genesis G80 už jezdí na baterie. Zvládne přes 500 km a nabíjí se i solární střechou

Baterie má kapacitu 60 kWh a stačí na dojezd 600 kilometrů – při slunných dnech dokonce 730 kilometrů. Maximální rychlost činí 120 km/h a když Stella Vita dorazí do svého cíle, opětovné plné nabití zabere dva až tři dny. K vyššímu dojezdu si vozidlo pomáhá lehkým hliníkovým šasi a extrémně aerodynamickou kapotáží z laminátu s pěnovým jádrem. Uvnitř najdete kuchyni, televizi i dřez, dvoučlenné posádce tedy z hlediska pohodlí nic nechybí.

Ioniq 5 odhaluje techniku. Má dojezd 550 km, 313 koní a solární panely na střeše

Ioniq 5 odhaluje techniku. Má dojezd 550 km, 313 koní a solární panely na střeše

Studenti vyjedou již 19. září na testovací jízdu napříč západní polovinou Evropy. Z Eindhovenu vyrazí na 3000 kilometrů dlouhou trasu přes Brusel, Paříž, Bordeaux a Madrid do jihošpanělské Tarify – to vše bez nabíjení z externích zdrojů a pouze díky solárním panelům. Nezbývá než popřát pěkné počasí.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST VW Caddy Maxi California 2.0 TDI: Boží chatka na kolech za super peníze

VW Caddy Maxi California 2.0 TDI DSG

Základními lidskými potřebami je mít kde se vyspat, zůstat v teple a najíst se. S Californií to jde snadno a každý den jinde.

24.  10.  2021 | Richard Herbich | 16 příspěvků
Za volantem Chevrolet Corvette C1: Je to kousavá mrcha, nebo pohodlné GT?

Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette 1. generace je skutečná kráska. Po nastartování ale vymění něžnost za získání respektu širokého okolí. Je třeba se této nespoutané elegance bát?

23.  10.  2021 | Vladimír Kadera
TEST Mercedes-Benz EQA 250: Zlatíčko do zásuvky jen pro holky? Tak to pozor!

Mercedes-Benz EQA 250

Nejlevnější model rodiny EQ automobilky Mercedes-Benz působí spíše jako auto pro holky. Byla by ale škoda ho takhle povrchně škatulkovat. Obzvláště, když jeho vlastnosti ocení i chlapáci.

22.  10.  2021 | Jan Mička | 6 příspěvků