Slovníček: jak správně vyslovovat značky a modely?

Tento článek je určen těm, kteří se v diskusi o autech nechtějí ztrapnit nevhodnou výslovností.
Slovníček: jak správně vyslovovat značky a modely?

Také v tomto odvětví vládne angličtina, takže u většiny automobilek a jejich produktů se počítá, že při výslovnosti budeme vycházet z pravidel západogermánských jazyků. Pravidlem je však při vyslovování jmen respektovat nejen národní a jazykovou příslušnost značky, ale případně také názor vedení té které automobilky. U vlastních jmen zkrátka platí, že se vyslovují tak, jak si jejich nositel přeje.

Perly marketingových géniů: statutární vzhled, praktický provoz....

Perly marketingových géniů: statutární vzhled, praktický provoz....

Je samozřejmé, že každý jazyk, tedy i ten český, si výslovnost částečně upravuje podle svých pravidel a zvyků. Nikdo vám jistě nebude vytýkat, pokud se nebudete striktně držet předepsané výslovnosti třeba značek Renault nebo Citroën, „renólt“ a „sitroen“ při běžné komunikaci úplně stačí, stejně jako bude těžko kdo protestovat, když Mustang vyslovíte jako „mustang“. Někdy ale modifikace výslovnosti přechází v hotové prznění jmen, jež nemá podklad ani v jazyce výchozím, ani v jazyce přejímajícím. Zářným příkladem tohoto jevu mohou být stále často používané termíny „lambordžíny“, „lancia“, „barčeta“ nebo „macan“… 

V následujících řádcích jsme pro vás vybrali ty automobilky, případně modely, u nichž může být výslovnost pro někoho problematická, a doplnili je výslovností v původním jazyce. Neznamená to, že byste měli na této výslovnosti úzkostlivě lpět, berte to spíše jako takové vodítko v případě nejasností a naši snahu přispět k eliminaci všech „lambordžíny“. Pokud vám v tomto výběru něco chybí, zmiňte v diskusi, rádi doplníme.
 

Autobianchi: [autoˈbjaŋki]
Cadillac: [kædɨlæk]
Citroën: [si.tʁɔ.ˈɛn]
Fiat Barchetta: [ˈfiat barˈketta]
Giorgetto Giugiaro: [dʒorˈdʒetto dʒuˈdʒaro]
Hyundai: [hjə́:ndɛ]
Chevrolet: [ʃɛvrəˈleɪ]
Jaguar: [ˈdʒæɡju:.ər]
Koenigsegg: [ˈkø:nɪɡsɛɡ] poslech
Lamborghini: [lamborˈɡi:ni] poslech
- Countach: [ˈkuntɑˑʃ] poslech
- Murciélago: [murθiˈelaɣo] španělsky (španělský výraz), [murtʃieˈlaɡo] italsky
- Gallardo: [ɡaɪˈjɑrdoʊ]
Lancia: [ˈlantʃa]
Maserati
- Ghibli: [ˈgɪbli]
Peugeot: ​[pøʒo]
Porsche
- Macan: [mat͡ʃan]
Renault: [ʁəno]
SsangYong: [s͈aŋjoŋ]   
Scuderia Ferrari: [skudeˈria ferˈrari]
Vauxhall: [ˈvɒksɔ:l]

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 4 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků