Slovníček: jak správně vyslovovat značky a modely?

Tento článek je určen těm, kteří se v diskusi o autech nechtějí ztrapnit nevhodnou výslovností.
Slovníček: jak správně vyslovovat značky a modely?

Také v tomto odvětví vládne angličtina, takže u většiny automobilek a jejich produktů se počítá, že při výslovnosti budeme vycházet z pravidel západogermánských jazyků. Pravidlem je však při vyslovování jmen respektovat nejen národní a jazykovou příslušnost značky, ale případně také názor vedení té které automobilky. U vlastních jmen zkrátka platí, že se vyslovují tak, jak si jejich nositel přeje.

Ford | Život řidiče | Renault | Hyundai | Toyota | Mazda | Názory

Perly marketingových géniů: statutární vzhled, praktický provoz....

Je samozřejmé, že každý jazyk, tedy i ten český, si výslovnost částečně upravuje podle svých pravidel a zvyků. Nikdo vám jistě nebude vytýkat, pokud se nebudete striktně držet předepsané výslovnosti třeba značek Renault nebo Citroën, „renólt“ a „sitroen“ při běžné komunikaci úplně stačí, stejně jako bude těžko kdo protestovat, když Mustang vyslovíte jako „mustang“. Někdy ale modifikace výslovnosti přechází v hotové prznění jmen, jež nemá podklad ani v jazyce výchozím, ani v jazyce přejímajícím. Zářným příkladem tohoto jevu mohou být stále často používané termíny „lambordžíny“, „lancia“, „barčeta“ nebo „macan“… 

V následujících řádcích jsme pro vás vybrali ty automobilky, případně modely, u nichž může být výslovnost pro někoho problematická, a doplnili je výslovností v původním jazyce. Neznamená to, že byste měli na této výslovnosti úzkostlivě lpět, berte to spíše jako takové vodítko v případě nejasností a naši snahu přispět k eliminaci všech „lambordžíny“. Pokud vám v tomto výběru něco chybí, zmiňte v diskusi, rádi doplníme.
 

Autobianchi: [autoˈbjaŋki]
Cadillac: [kædɨlæk]
Citroën: [si.tʁɔ.ˈɛn]
Fiat Barchetta: [ˈfiat barˈketta]
Giorgetto Giugiaro: [dʒorˈdʒetto dʒuˈdʒaro]
Hyundai: [hjə́:ndɛ]
Chevrolet: [ʃɛvrəˈleɪ]
Jaguar: [ˈdʒæɡju:.ər]
Koenigsegg: [ˈkø:nɪɡsɛɡ] poslech
Lamborghini: [lamborˈɡi:ni] poslech
- Countach: [ˈkuntɑˑʃ] poslech
- Murciélago: [murθiˈelaɣo] španělsky (španělský výraz), [murtʃieˈlaɡo] italsky
- Gallardo: [ɡaɪˈjɑrdoʊ]
Lancia: [ˈlantʃa]
Maserati
- Ghibli: [ˈgɪbli]
Peugeot: ​[pøʒo]
Porsche
- Macan: [mat͡ʃan]
Renault: [ʁəno]
SsangYong: [s͈aŋjoŋ]   
Scuderia Ferrari: [skudeˈria ferˈrari]
Vauxhall: [ˈvɒksɔ:l]

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků