Slovenskou dálnici D1 na severu brzdí námitky stavbařů i Bruselu

Slovenskou dálnici D1 na severu brzdí námitky stavbařů i Bruselu

Dokončení dálnice D1 na severu Slovenska směrem na východ se opět prodlužuje o několik měsíců, a to ze dvou důvodů. Jedním je „starý“, stále probíhající spor s Evropskou komisí kvůli ochraně životního prostředí. Druhý vznikl tím, že do procesu vstoupily stavební firmy, které u Úřadu pro veřejné zakázky napadly soutěže na výstavbu jednotlivých úseků.

Dokončení téměř čtyřiceti kilometrů dálnice v úsecích Jánovce– Jablonov, Hubová–Ivachnová a tunel Višňové za necelých 1,5 miliardy eur tak zůstává nejisté.

Obstrukce společností

„Veřejné zakázky jsou skutečně velkým problémem. Setkáváme se s obstrukcí některých společností, které myslím asi nemají zájem, aby se výstavba dálnic uskutečnila,“ potvrdila problémy s námitkami stavbařů investiční ředitelka Národní dálniční společnosti Viktória Chomová.

Naznačila tak, že některé firmy, mezi nimiž je například i velká společnost Doprastav, nechtějí stavět. Ty se však brání a tvrdí, že jen žádají transparentní tendry.

Státní dálniční firma zatím eviduje čtyři námitky na tři zmíněné úseky. Nejčerstvější pochází z tohoto týdne a týká se 15,2 kilometru dlouhého úseku Hubová–Ivachnová za téměř půl miliardy eur. A to se právě v těchto dnech měly otevírat obálky a vyhodnocovat celý tendr.

Zájem jen naoko?

Navzdory tomu, že firmy neustále potvrzují zájem stavět, se po posledních námitkách spekuluje o záměrech odsunout vyhodnocování do doby po březnových volbách. To by se nakonec mohlo podařit, protože veškeré problémy se budou řešit několik týdnů v závislosti na rychlosti Národní dálniční společnosti. Ta by měla rozhodnout za čtyři až šest týdnů.

„Určitě bychom byli rádi, kdyby to šlo rychleji,“ připustila Chomová. Přiznala však, že úřad teď musí řešit množství námitek.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků