Slovensko v roku 2010 svetovým lídrom v produkcii áut

49 komentářů

KennySK
18. ledna • 0:21

Neviem,ale uz asi ani neviete,o com sa v tom clanku pisalo,ale nevadi.Mam aj ja jednu pripomienku,ktoru nejdem adresovat nikomu.Teda,robit pre "zapadne podniky" ,ktore su vyspele je uplne normalne,lebo po komunizme sme ostali dost daleko pozadu,tak Slovensko ako aj Cesko.Takze vsetci teraz robime pre vyspelejsich a inak to nebude.Ide len o to,kedy ich dobehneme.Ine nam neostava a ked nemame co ponuknut ako vyrobcovia (nedostatok financii) musime sa zivit ako dodavatelia a subdodavatelia.Lebo to je normalna trhova ekonomika demokracie,v ktorej zijeme.S tym treba zmierit. Ide len o to, ako vyuzijeme moznosti tychto firiem.Ked uz su tu (a zrejme tu nebudu navzdy), treba to vyuzit. Konkretne tym myslim,ze je tu velka moznost pre slovenske podniky a firmy stat sa dodavatelmi (subdodavatelmi) pre automobilky, ktore este stale dovazaju prevaznu cast dielcov a suciastok z vonka.Takto sa presadzuje v "demokratickej" forme predaja.Prist s primeranou cenou a porovnatelnou kvalitou a nase najvacsie plus je v tom,ze sme blizko,kedze dodavky by boli rychlejsie zo Slovenska,ako napr.z Rakuska.Aj ked slova su vzdy lahsie ako skutky,je to velka moznost a ked sa nevyuzije,tak to bude len o tom,ako si myslia automobilky.Pridu sem len pre lacnu pracovnu silu a prevazna cast pracovnych miest je urcena pre robotnikov,ktory robia ako roboty.Clovek ich vyjde lacnejsie ako robot.A nakoniec odidu a nam tu ostane velke nic.Ked sa mi nebudeme snazit ich priputat k Slovensku,tak za tych zhruba 15 rokov idu dalej.Je to velka moznost pre slovensku ekonomiku a s tym spojeny zivot u nas, len ju treba ca najviac vyuzit.

Mirek
15. prosince • 0:01

Uff. Takovou davku ceske zabednenosti jsem opravdu necekal. Smes pocitu nadrazenosti a spokojene opakovani starych stereotypu. Ta zeme ma samozrejme svoje problemy a nejakou vychozi situaci. Muzeme je do omrzeni opakovat a zesmesnovat, ale bude to jenom k nasi skode. Protoze ta zeme se hybe kupredu a clovek, ktery ma rozum v hlave by to mel sledovat a analyzovat. Kdyz to tak sleduji, doporucil bych nekterym diskutujicim, aby se tam jeli podivat. Mnozi mozna budou uprimne prekvapeni, ze lide tam bydli v domech jezdi auty a kdyby se kolem nemluvilo slovensky, tak to tam, svete div se, vypada uplne stejne jako u nas.

aaa
15. prosince • 3:04

to je v pohode, vsak ich ten pocit nadradenosti za par rokov prejde... mimochodom, vies ze pri Bratislave sa stavia najvacsi high-tech park v strednej Europe? Podobny je napriklad pri Stokholme. Ale nie pri Prahe. Skoda, ja by som ho Cechom prial... :o)

ITTI
15. prosince • 11:13

Pokud to nedopadne jako s podobným technologickým parkem v Brně....snad ne.

Kato
15. prosince • 17:28

Presne to jsem chtel napsat... Ale tak trebas se tam tedka chytne aspon to "Ajbyemko"

Gin
14. prosince • 12:45

HM

čučoriedka na chrbáte ťavy
14. prosince • 16:25

co vsetko spôsobi jeden uvodny ko(ni)mentar

bojler
14. prosince • 10:24

proste bezte volit, nebo pudem do hajzlu. bud vyhraje volby pravice, nebo uz to bude na emigraci

gebuľa
14. prosince • 22:10

Tak si príď na Slovensko vyskúšať pravicové laboratórim. hehe razom ťa prejdú chúťky emigrovať. Možno.

jpeg
14. prosince • 8:24

Tak tam laskave koukejte zamestnat vase spoluobcany http://www.novinky.cz/domaci/72089-o-azyl-zada-stale-vice-slovenskych-romu.html

dochtor
14. prosince • 8:53

vďaka za radu
http://mesto.sk/prispevky_velke/kosicky/kskdohodolsuss1078301280.phtml 

jpeg
14. prosince • 8:54

obavam se, ze 10 romu to nespravi

dochtor
14. prosince • 9:18

To je mi jasné. Ale snaha tu zrejme je...
Nemá význam tu rozpitvávať históriu rómskeho problému, ale oni skrátka pôjdu tam kde im je lepšie, tj. kde sa o nich lepšie postarajú. Tak napríklad predali do zberných surovín svoje vlastné radiátory a teraz mrnčia, že im je zima.

dall
14. prosince • 8:27

robert1
14. prosince • 0:37

první na světě bude samozřejmě Kolín... na cca 30 tisích lidí 300 tisíc aut...

čučoriedka na chrbáte ťavy
14. prosince • 7:09

Haya
14. prosince • 8:06

no být závislý především a pouze na jednom ekonomickém odvětví nevidím v dlouhodobém hledisku jako přínos... 

PeterL
14. prosince • 8:21

určite máte pravdu, na druhej strane si treba uvedomiť, že rozvoj automobilového priemyslu prináša aj rozvoj subdodávateľov a potom už je to ako snehová guľa. Samozrejme chce to čas.

Haya
14. prosince • 9:01

no subdodavatelé zaměření zase jen a pouze na automobilový průmysl to také v dlouhodobém hledisku nevyřeší ( nebo v případě krize odvětví ), snad jedině, že můžou být flexibilnější a přeorijentujou se na jiné výrobky. 

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
RoKo
14. prosince • 10:00

Myslim, ze preorientovanie sa subdodavatelov nebude az taky problem. Samozrejme pokial sa pri tomto auto boome "zahoja". Dam priklad - TESLA Stropkov, dlhorocny vyrobca klasickych telefonov ich vyrabal cca 500.000 ks rocne. Teraz to je cca desatina povodneho objemu. Avsak preorientovali sa na automobilovy priemysel, ktory teraz tovri gro ich vyroby - lisuju palubne dosky pre Faureciu (subdodavetel PSA).

bohous
14. prosince • 10:14

jinymi slovy se z výrobce finálního výrobku přeorientovali na subdodavatele pro subdodavatele...  skutečně bezva...

RoKo
14. prosince • 10:39

A v com vidis problem? Lepsie by bolo, keby zavreli fabriku?

bohous
14. prosince • 13:24

samozdrejme.Ono stejne,  kolik tam zbylo zamestnancu? A s jakou prumernou mzdou? A s jakou kvalifikací?  Jsou ted absolutne mimo profit, jsou otroci otroka automobilky.  Jestli znas to o tom padajicim hov... tak oni jsou uplne dole.  A zisk se realizuje uplne jinde. Vzdy kdyz čtu jak si u nás nebo na sk  nějaký výrobce-nostitel technologie  otevrel skládárnu výrobků, otevírá se mi nůž v kapse. Kdyby šli domů a procento z nich začalo dělat něco nového díky stejné dotaci jakou dostal ten cizí investor, bylo by lépe a hlavně by byla šance na lepší budoucnost. A on i dobře dělaný obchod je technologie více než foukání smradlavejch plastů.

RoKo
14. prosince • 13:54

Ty si zas jeden z tych najchytrejsich. Nic o tom (konkretne o TESLE) nevies a z brucha hadzes fakty. Za vsetko mi staci tvoj nazor, ze by bolo lepsie zavriet fabriku. Bez akejkolvek znalosti backroundu regionu - infrastruktury, demografie a v konecnom dosledku aj financnych ukazovatelov daneho podniku sa odhodlas vynasat taketo ultimativne zavery. Nemas v rukach nic iba tvoje hypotezy...

bohous
14. prosince • 14:03

zato v tvé milované Tesle je to koukam samej chytrej a tak tam ted foukaj plasty na palubky, jejichž výrobu si zadotoval i ty ze svých daní, místo centrálně dotované výroby telefonu pro pul RVHP.  Perspektiva zvýšení životní urovně nula, neboť až se tak stane a lidé budou chtít normální mzdy tak otrokář najme otroky tam kde nebudou brblat a slavný zbytek Tesly definitivně zavřou (a stát zaplatí nějakou tu likvidaci ekologických dopadů).  Fakt pokrok a naděje pro lepší zítřky.
 

RoKo
14. prosince • 15:46

OK, mas pravdu, lepsie by to bolo cele zavriet a poslat 900 ludi na tamojsi Urad prace. Nemas ponatia kde je Stropkov a ake su tam pracovne moznosti. Tak isto nemas paru o dotaciach pre TESLU.
Ono vies klasicke telefony uz moc na dracku nejdu a rozsirenie cinnosti o "foukani plastu" plastu je pre nich z nudze cnost a diverzifikacia rizika rizika zaroven, ak ti to nieco hovori...

bohous
14. prosince • 16:26

co je za diverzifikaci rizika jit do takovyho kseftu?  to je zavislost jak .... .   ja tady neresim kde je Stropkov ani jaci jsou slovaci. Ale tohle vsechny východní  zeme pekne zabíjí.  místo aby se dotoval rozvoj se podporuje manafakturní výroba pro cizince a vytváří se megazávislost. A ještě se země předhánějí kdo dá lepší podmínky (viz průser Kia v Žilině, to samé se nám rýsuje u Ostravy) .Co když za rok přijdou a řeknou buď nám zase slevíte na daních a nebo máte xset nezaměstnaných.Jsi absolutně bez obrany. Ještě navíc většinou jde o výrobu přestěhovatelnou během pár měsíců (samozdřejmě kromě finální výroby u automobilek).To není vytváření pracovních míst, to je nepřímé vyplácení podpory v nezaměstanosti. a pěkně draze vyplácené. Takže opravdu říkám že je lepší poslat ty lidi na pracák který jim místo podpory nebo dotovaného zaměstnání opravdu pomůže. A závislost na autoprůmyslu je i v čr velmi nebezpečná. Natož to co se děje na slovensku. Ve chvíli recese v oboru zaměstnávajících se subdodavateli řekněmě 35%  prácujících to bude hukot.

RoKo
14. prosince • 20:58

A odkial mas, ze TESLA iba "fouka smradlave plasty"? (Ked uz sme pri tom, pri vyrobe tych telefonov to robila tiez ;) ) Takze to nie ja taka zavislost ako si mozno myslis. Najprv si zisti fakty a potom sud.
A ako by im asi tak ten pracak pomohol?! Ze by im vyplacal rok podporu a potom by boli nuteni sa prestahovat na "zapad", alebo dochadzat X km?! Skvele. A co tak strata pracovnych navykov? Tiez nezanedbatelny fenomen.
Skratka a dobre vela podnikom tato podla teba zavislost vyrazne napomoze k pozitivnemu cash-flow a ak management nebude blby, budu sa popri tom robit aj ine projekty (ktore by inak neboli mozne) v zaujme uz spominannej diverzifikacie rizika, takze pripadna recesia nebude mat az take katastrofalne dosledky...

bohous
14. prosince • 22:18

jak ma pracak/stát pomoci?  vytvarenim novych pracovnich prilezitosti,vzdelavani,podpora novych projektu. Mně se prostě nelíbí že ze státních peněz se sponzoruje zahraniční výroba (různou formou se přispívá na snížení výrobních nákladů.tím se zase výroba stává bez dotací ekonomicky nerentabilní  a je to na nejlepší cestě ji přestěhovat)  ale zkus získat dotaci na lokální projekt. Zkus jít jako čech na czechinvest, já to zkusil, docela legrace.   zachování pracovních návyků: děkuji ale nechci mít v zemi dělníky ktaří fungují podle pravidel takových firem (ať jsou to asiati, nebo němci)  potírá se tím typické vlastnosti jako kreativita a schopnost improvizace, což považuji za poklad našeho dělníka. Prostě schopnost u práce myslet.  Diverzifikace:  z výroby v zásadě jedné komodity s jakoustakous možností výrobky prodávat různým odběratelům se dostali do stavu absolutní závislosti na jednom rozhodujícím odběrateli.

RoKo
15. prosince • 8:30

Vytvraranie novych praconych miest - ved ich vytvara. Vzdelanie - to nie je otazka 5 ani 10 rokov a ti 50-nici potrebuju pracu teraz hned! Podpora novych projektov - OK, tam sa da robit viac, ale co tak skusit joint venture, firmy zaoberajuce sa rizikovym kapitalom. Ak mas naozaj taky super projekt, nemal by si mat problem.
Kreativita a schopnost improvizace - to si nechaj pre Premka Podlahu a nie pre automatizovany priemysel.
Diverzifikacia - TESLA nie je!!! zavisla na jednom odberatelovi! Uz po niekolky krat ti opakujem, najprv si zisti fakty, az potom vynasaj sudy!

Moi
15. prosince • 22:10

Nechci vyvolat další flame, ale tyjo, čteš po sobě vůbec? Píšeš nějakej text, ten nemá hlavu ani patu, nečteš, co píše Bohouš a oháníš se cizími slovy jako joint venture, abys dodal svým příspěvkům váhu...
A bratia, proč se tak čílíte? Jste na tom tak dobře? Pak Vás nemůže zaskočit něčí kritika...obávám se, že vaše doopravdy pokrokové reformy a další věci, které jsou na jedničku stejně nikam nepovedou, protože v první řadě je potřeba makat a mě se zdá, že vy spíš strávíte 80% času vymýšlením, jak makat co nejmíň a mít z toho co nejvíc...stačí si přečíst slovensky psané příspěvky....Poprvé jsme se zklamal na stáži v UK, co tam Slováci předvádí je až k neuvěření....

RoKo
16. prosince • 8:42

Ja mam ten isty pocitpo precitani Bohusovych prispevkov. Pokial tie moje pre teba nemaju ani halvu ani patu, tak si daj dve tabletky guarany, kalicor a zalej to redbullom a skus si to znova dva tri krat pomalicky precitat. Joint venture je vyraz bezne pouzivany v odbornej verejnosti, nebudem ho tu predsa rozpisovat na 5 riadkov. Pokial nerozumies, nastuduj si.
A ked uz ide o to, vobec sa necilim. Netvrdim, ze sme na tom super, ze nase reformy su super a dokonca ani s tou TESLOU vobec nic nemam. Ja tie prispevky vyssie vobec neberiem ako kritiku. Ale skor vam by mohlo byt jedno, co sa tu robi. Evidentne nie je, a obavam sa, ze nie preto, ze by vam slo o nase dobro ;)

keke
14. prosince • 6:55

v trnave (60 tisic obyvatelov) ich zide 450 tisic a zacali stavat novu automobilku Peugeot, ktora v tychto vypoctoch este nie je zahrnuta takze kolin tu ma tazku konkurenciu

Mario
14. prosince • 20:45

Ještě jsou k mání Š 1203 !

YT
14. prosince • 6:18

Ano, ale Kolín je mesto, tak nepočítaj 300 tis., ale počítaj všetkých ľudí v štáte...

aus
14. prosince • 0:09

Ooooooo smekam jak je slovensko dokonale a jedinecne. Ten jejich prehnany nacionalismus me vzdy poradne rozesmeje. Co vase 20ti procentni nezamestnanost? Uz klesa nebo vychodari stale nemakaj.
Nevite nekdo jak je to s jiznim slovenskem alias severnim madarskem. Uz se odtrhlo nebo stale slovaci breci?

zeff
14. prosince • 16:15

20% nezamestnanost? Kde ty zijes? Skus si najskor zistit aktualne cisla, a nie pisat bludy.

Atlis
14. prosince • 12:25

Tak isto by sme sa mohli rovnako bavit o Cechach ako o Vychodnom Nemecku, vsak? Ci O Karlovych Varoch ako o Ruskej zakladni ;) Nezamestnanost nie je zdaleka 20percentna, cigani pojdu tam kde im je dobre a ak dostane jedna rodina na SVK 5000,- podpory, v Cechach pokial viem dostane aj s rodinou tak asi trojnasobok. A zeby sme boli z toho smutni my, sa mi nezda... Ale to je moj chaby nazor, od vtedy co som sa narodil na Morave, odstahoval sa na Slovensko uz ubehlo peknych par rokov, takze nejak to sudit nejdem. S Cechmi pracujem aj teraz, ziadny z nich vzivote nemal take blbe reci. Stale sa citim viac Cechoslovakom, ako Slovakom. Ale kamo, kedze si sa narodil tak okolo roku 1992, tak pochybujem, ze o tom mas paru...
Co sa tyka automobiloveho priemyslu na SVK, je sice pekne, ze sa u nas nakoniec vyrobi pekne mnozstvo aut, ale tiez sa mi velmi nepaci "zavislost" krajiny na jednom odvetvi. Len cas ukaze, ci je to spravne rozhodnutie a ci nie.

.matuS
14. prosince • 17:49

spravne rozhodnutie?
to mam najradsej, ked ma niekto taketo mudre reci...akoby sme si vyberali medzi Kia, Intel, Microsoft a NASA...

mozme byt radi, ze bola nejaka ponuka. vsetky tie zahranicne firmy sa neriadia nicim inym ako tym, kto im kolko da statnu podporu, vid Hankook...

čučoriedka na chrbáte ťavy
14. prosince • 7:08

k nezamestnanosti: http://www.hnonline.sk/1-10023650-22815755-k00000_detail-2c

vyrazom vychodari asi nemyslis niekoho, kto prechadza vychodom z nejakej miestnosti, vsakze?
a juzne slovensko, a asi tomu nebudes verit, sa este neosamostatnilo.

chlapce, ty este budes musiet vela mlieka vypit a vela vreckoviek vyprat.

Cloud
14. prosince • 6:11

Ono to má aj tienistú stránku. Ak nastane v automobilovom priemysle z akéhokoľvek dôvodu recesia (výrazný vstup Číňanov na EU trhy, ceny ropy a pod.) budeme mať vážne hospodárske problémy.

milan
14. prosince • 11:52

nie tak docela. ak sa investuje niekolko mld. euro do novych zavodov, infrastrkuktury, padat budu najprv starsie zavody. navyse - politka VW - drahe 4x4 vozy, politika PSA - vyroba modelov malej triedy pre stred a vychod Europy (207, C3), politika Kia - prienik na Europu. Cina s tym nema nic spolocne. Kazda z tychto fabrik tu bude min. 20 rokov.

Mirek
14. prosince • 0:41

Vsichni mu cely zivot rikaji ze Slovensko je jenom chudy pribuzny, predseda vlady ho presvedcuje, ze slovenske reformy jsou tragicke a ze my zadne reformy nepotrebujeme protoze jsme skveli tak nejak sami od sebe a nafurt - a ted tohle. Psychologicky se to da pochopit. Ale mel by se pan kolega pripravit na to, ze podobnych cisel bude ze Slovenska chodit cim dal vice. Oni totiz delaji nepopularni veci, ktere ovsem funguji. Nas pan budozer to dela chytre naopak. Nekdo to pochopi drive, nekdo bohuzel pozdeji.

Hola
14. prosince • 8:30

jo, Slovaci to delaji chytre. Nasi zem maji jen na to, aby tu vystudovali a posilali sem cigany (kterym zneprijemnili zivot tak, ze jim nic jinyho nezbyva) ...to se pak dela hospodarsky zazrak, ze?

dochtor
14. prosince • 9:09

...ty kôň , netreba plakať do vankúša aškrípať zubami, ale zdvihnúť zadok...
"Nedarí sa to ani vo vzťahu k českým študentom. Ich počet u nás je oproti počtu slovenských študentov v Českej republike zanedbateľný. Pritom Slovensko pre nich predstavuje najmenšiu jazykovú a kultúrnu bariéru a podarilo sa aj zmluvne pre českých študentov pripraviť podmienky, prakticky zhodné s podmienkami domácich študentov."
http://www.civil.gov.sk/CASOPIS/2005/23/2320st.htm

ITTI
14. prosince • 9:32

"Shodné podmínky" nebo "prakticky shodné"? To je rozdíl.Sice studentů z SK tu přibývá,ale ono jich není tak moc, jak je pocitově vnímáno-oni jen o sobě dávají víc vědět.Dcera dělá v Praze práva,také měla pocit,je je jich tam hodně(bacha-nic proti tomu nemáme).Tak jsem to dohledal, kolik se bralo  jednotlivé roky a je to nějakých 5-7%... asi se víc zviditelňují.Jo, Vereška pěkně zuřila, když ji nedávno vykopli od zkoušky. Nějak nechápala, že je to o vědomostech. Prostě se doučí a pohoda.... Ale s auty to nesouvisí.Prostě VŠ na SK nemají co nabídnout,mně i mladší dcera bude dělat jednu určitou v ČR, protože podobná na SK není a asi ani nebude.
Že jim automobilka v BA funguje,nevím, proč to někomu vadí.To je přece fajn,ne?Spíš jde o to, co vše nefunguje v "malém česku" a toho je poměrně dost.Já bych řešil tohle...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
dochtor
14. prosince • 9:47

...podľa mňa ľudia čo študujú v Prahe sú (tak trošku) slovenský nadpriemer. Teraz rozhodne nemám na mysli Verešku! Je teda dosť možné, že "vytŕčajú" aj u vás. Tak sa môže zdať, že ich je viac.

GTI DSG
14. prosince • 0:27

dalsi inteligent. Je to ze zavisti, nebo z ceho prameni tvuj smysluplny komentar?

ACE.
14. prosince • 0:21

Domníváš se, že tvůj příspěvek je přínos, nebo chceš jen vyvolat hádku?

Doporučujeme

Články odjinud