Slovensko: celoroční svícení, řidičák za vysokou rychlost

Slovenská vláda přijala návrh novely silničního zákona, v němž prosazuje celoroční svícení, odebrání řidičského oprávnění za překročení rychlosti či nutnost vykonat opravné zkoušky za opakované přestupky. Český bodový systém oproti tomu zůstává na mrtvém bodu.
Slovensko: celoroční svícení, řidičák za vysokou rychlost

Za rychlost zaplatí řidičákem

Slovenská vláda schválila návrh zákona ministra vnitra Vladimíra Palka o pozemních komunikacích. V něm je stanoveno, že policisté budou mít právo odebrat řidičský průkaz za překročení rychlosti v obci o 30 km/h a mimo obec o 50 km/h. V původním návrhu bylo dokonce 40 km/h, ministr však tento limit po dohodě s ministry ANO zvýšil. O řidičák přijdou také řidiči, kteří budou předjíždět v místě, kde to není dovoleno.

Další, poměrně výraznou novinkou zákona je povinné celoroční svícení. Dosud na Slovensku podobně jako u nás museli řidiči automobilů svítit pouze v zimním období, tedy od října do března. Řidiči nemotorových vozidel budou muset používat osvětlení při jízdě za snížené viditelnosti. Novinkou je také nutnost používat reflexní vestu v případě poruchy vozu a povinnost používat chrániče kolen, loktů a zápěstí pro silniční bruslaře mladší 15 let.

Nový zákon je výsledkem kompromisu největších kritiků původního znění zejména z ANO a ministerstva vnitra. V původním návrhu např. policie mohla odebrat řidičský průkaz, pokud řidič nezastavil na stopce. V některých bodech ale ustoupila také druhá strana, takže současné znění návrh zákona je kompromisem, který má velkou šanci na to, aby prošel parlamentem. Poslanci prý ještě udělají drobné změny, ale hlavní body zůstanou. Jde např. o přezkoušení řidiče v případě, že spáchá během jednoho roku pět přestupků, případně způsobí dvě dopravní nehody. (Zdroj: Sme.sk)

Češi jsou pozadu

Pokud bude návrh přijat, začne platit už od července. Zdá se, že slovenská vláda je v tomto ohledu dále, než česká. Ministr Šimonovský, který už více než rok připravuje novelu zákona o pozemních komunikacích, zatím zůstal na mrtvém bodě. Našim poslancům se jeho návrh bodového systému zdá příliš přísný, složitý a v některých ohledech chaotický. Naposledy se parlament zákonem zabýval loni v prosinci, na program sněmovny by se upravená verze měla dostat snad ještě v únoru. (Otázkou je, zda poslanci nedají přednost řešení otázek okolo premiérova bytu...)

Od prvního návrhu provedlo ministerstvo dopravy stovky drobných změn, základ ale zůstává stejný: bodový systém, který postihuje různé přestupky dle závažnosti určitým počtem bodů. Pokud řidič dosáhne dvanácti bodů, bude mu odebrán řidičský průkaz a podle závažnosti přestupků mu bude po určité době navrácen s tím, že bude muset absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti. Pokud řidič během roku nespáchá žádný přestupek, bude mu odečteno několik trestných bodů jako jakási forma odměny.

Tip: Bodový systém v původním znění z února loňského roku

Snížení nehod o polovinu

Cílem nového zákona jak v Česku, tak na Slovensku, je snížení počtu nehod a úmrtí na silnicích. Kritici české verze zákona ale uvádí, že systém bude řidiče zbytečně buzerovat a bude příliš administrativně náročný. Zastánci naopak říkají, že bodový systém funguje úspěšně v mnoha státech, tak proč ne u nás. Evropská unie po členských zemích požaduje, aby snížily nehodovost, resp. úmrtí na silnicích o polovinu do roku 2010. A to bude bez podobných úprav zákona dost těžké.

V listopadu loňského roku Šimonovský k novele zákona dodal, že v budoucnu navrhne zavést povinné použití zimního obutí, stejně jako je nyní povinné denní svícení v zimě. V současné podobě zákona však tato úprava není z toho důvodu, aby zákon snadněji prošel parlamentem. Šimonovský se nechal slyšet, že čím je zákon rozsáhlejší a složitější, tím menší šanci na přijetí má. Nyní je jeho prioritou prosadit vymahatelnost zákona (bodový systém), teprve poté přijde s dalším doplněním; mezi ně patří i návrh celoročního denního svícení. To podle něj sníží počet nehod až o 20 procent.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků