Slovenské kamiony se mýtnému už nevyhnou, na dálnice je pošlou značky

Slovenské kamiony se mýtnému už nevyhnou, na dálnice je pošlou značky

Jízdy kamionů po silnicích nižších tříd, kterými se řidiči vyhýbají zpoplatněným úsekům ve slovenské silniční síti, skončí. Národní dálniční společnost začala instalovat tabule se zákazem tranzitu pro kamiony nad 12 tun až na 133 úsecích cest druhé a třetí třídy ve všech osmi krajích Slovenska.

Celá instalace za 370 tisíc eur by měla přesunout nákladní dopravu na komunikace vyšší kategorie, kterým se podle statistik mnozí řidiči kamionů snažili vyhnout. Změna dopravního režimu by měla být hotová ještě do konce tohoto roku.

Aktivní ministerstvo dopravy

Dálniční společnost provádí celou akci na žádost ministerstva dopravy. To původně předpokládalo, že situaci vyřeší samotné kraje, protože právě ty mají cesty druhé a třetí třídy pod palcem. „Místo toho jsem slyšel výzvy, aby stát tento problém vyřešil,“ reagoval šéf rezortu Ján Figeľ. Ministr tak pomohl městům a obcím, autodopravci však každé omezení považují za špatné.

Majitelé dopravních firem se nicméně radují, že nebyl po těchto silnicích zakázaný tranzit plošně. Opatření měl schválit parlament, na Figeľovu žádost však návrh v létě nenašel většinovou podporu. Tehdy dopravci zvažovali i vstup do stávky. „Takový zákaz by byl velmi nebezpečný. Znamenal by obrovský nárůst nákladů, znamenal by vytlačení vozidel ze silnic druhé a třetí třídy při rozvozech, přejezdech na nakládky,“ avizoval tehdy šéf sdružení ČESMAD Pavol Jančovič.

Zpoplatněné úseky: méně a delší

Kromě zákazových značek chystá ministerstvo pro dopravce i další změnu, diskutuje se o snížení mýtných úseků na polovinu – přibližně 800 – tolik jich bylo při zavádění mýtného systému do provozu přede dvěma lety. Zpoplatněné úseky by však měly být delší. Změna by měla odlehčit státní kase a pomoci i dopravcům. Stát totiž platí za každou transakci – zaznamenání vozidla v mýtném systému. Firmy zase ušetří, protože zůstane zachovaná zásada, že za úsek zaplatí pouze, pokud ho projedou celý, tedy od začátku až do konce. Při změně počtu úseků by mohla karty zamíchat samospráva.

Například obyvatelé města Šaľa chtějí prosadit zařazení silnice vedoucí přes jejich město mezi zpoplatněné. Důvodem je zvýšení intenzity dopravy na tomto úseku. V minulém roce byl denní průměr 24 tisíc aut, v roce 2015 to má být podle až 28 tisíc. „Jen díky trpělivosti občanů zatím nedošlo k protestům proti dopravní situaci ve městě,“ podotkl náměstek primátora města Jozef Mečiar.

Zdroj: E15.cz

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků