Slovenské kamiony se mýtnému už nevyhnou, na dálnice je pošlou značky

Slovenské kamiony se mýtnému už nevyhnou, na dálnice je pošlou značky

Jízdy kamionů po silnicích nižších tříd, kterými se řidiči vyhýbají zpoplatněným úsekům ve slovenské silniční síti, skončí. Národní dálniční společnost začala instalovat tabule se zákazem tranzitu pro kamiony nad 12 tun až na 133 úsecích cest druhé a třetí třídy ve všech osmi krajích Slovenska.

Celá instalace za 370 tisíc eur by měla přesunout nákladní dopravu na komunikace vyšší kategorie, kterým se podle statistik mnozí řidiči kamionů snažili vyhnout. Změna dopravního režimu by měla být hotová ještě do konce tohoto roku.

Aktivní ministerstvo dopravy

Dálniční společnost provádí celou akci na žádost ministerstva dopravy. To původně předpokládalo, že situaci vyřeší samotné kraje, protože právě ty mají cesty druhé a třetí třídy pod palcem. „Místo toho jsem slyšel výzvy, aby stát tento problém vyřešil,“ reagoval šéf rezortu Ján Figeľ. Ministr tak pomohl městům a obcím, autodopravci však každé omezení považují za špatné.

Majitelé dopravních firem se nicméně radují, že nebyl po těchto silnicích zakázaný tranzit plošně. Opatření měl schválit parlament, na Figeľovu žádost však návrh v létě nenašel většinovou podporu. Tehdy dopravci zvažovali i vstup do stávky. „Takový zákaz by byl velmi nebezpečný. Znamenal by obrovský nárůst nákladů, znamenal by vytlačení vozidel ze silnic druhé a třetí třídy při rozvozech, přejezdech na nakládky,“ avizoval tehdy šéf sdružení ČESMAD Pavol Jančovič.

Zpoplatněné úseky: méně a delší

Kromě zákazových značek chystá ministerstvo pro dopravce i další změnu, diskutuje se o snížení mýtných úseků na polovinu – přibližně 800 – tolik jich bylo při zavádění mýtného systému do provozu přede dvěma lety. Zpoplatněné úseky by však měly být delší. Změna by měla odlehčit státní kase a pomoci i dopravcům. Stát totiž platí za každou transakci – zaznamenání vozidla v mýtném systému. Firmy zase ušetří, protože zůstane zachovaná zásada, že za úsek zaplatí pouze, pokud ho projedou celý, tedy od začátku až do konce. Při změně počtu úseků by mohla karty zamíchat samospráva.

Například obyvatelé města Šaľa chtějí prosadit zařazení silnice vedoucí přes jejich město mezi zpoplatněné. Důvodem je zvýšení intenzity dopravy na tomto úseku. V minulém roce byl denní průměr 24 tisíc aut, v roce 2015 to má být podle až 28 tisíc. „Jen díky trpělivosti občanů zatím nedošlo k protestům proti dopravní situaci ve městě,“ podotkl náměstek primátora města Jozef Mečiar.

Zdroj: E15.cz

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků