Slovenské diaľnice za pevné ceny: Oplatí sa to?

9 komentářů

Maly Toldi
4. ledna • 15:23

ked stavebne firmy sa stazuju, ze moze dojst k cene vyssej ako doteraz -:) . Ja som si myslel, ze stavebna firma vzdy bude chciet stavat za co najvyssiu cenu.

aquila
4. ledna • 15:07

autor je do znacnej miery diletant, jednak neexistuje ziadna Slovenska dialnicna spolocnost,ale narodna dialnicna spolocnost.
 
a toto nie je prvy krat, bezne pouziva fotografie z inych webov ako aj prebera informacie a neuvadza copyright, alebo zdroj.

Radek Ondrášík
4. ledna • 15:56

Chyba v názvu společnosti je již opravena. A ohledně fotografií - velmi často jsou fotografie součástí tiskových zpráv, proto se pak velmi často stane, že jsou jedny fotografie na více webech. Je to vcelku běžné a u tiskových materiálu se zdroje neuvádí.

aquila
4. ledna • 21:28

ja obycajne nekritizujem, ale tie fotografie neboli z tlacovych sprav ale z webu, najma zo stranky www.highways.sk
 
ja nemam nic proti linkovaniu fotografii, ale je vhodne uviest zdroj. a ako som spominal, nestalo sa to jeden krat. viem ze tunak http://www.autorevue.cz/Magazin/Ar.asp?ARI=7056
 
a este minimalne raz sa podobne nieco stalo. ide o detaily, ale na tych zalezi :)

blade
4. ledna • 9:25

to závisí od toho, aká vysoká sa ta pevná cena stanoví. ale myslím, že horšie ako teraz to nebude. v súčastnosti sme nie jeden ale dva kroky vedľa /veľmi pomalá výstavba, vysoké ceny, ktoré sa vo fáze výstavby ešte ďalej navyšujú/. keď vidím, čo postavili Chorváti za 2-3 roky, je jasné, že u nás nie je niečo v poriadku.

RB
4. ledna • 0:48

Treba to regulovat, lebo ceny sa KM dialnice boli vacsie ako v Nemecku. Je vidiet, ze sa tu viditelne kradlo, pretoze naklady musia byt podstatne nizsie ako na zapade. Material je o par percent lacnejsi a pracovna sila je u nas niekolko-nasobne lacnejsia.

lidoop
4. ledna • 12:54

'pretoze naklady musia byt podstatne nizsie ako na zapade'

Ne nutne. Km dalnice na rovince v Nemecku prirozene stoji min nez km dalnice slozite naskladane do kopcu.

tuky
4. ledna • 0:33

stavebna firma podhodnoti cenu, vyhra sutaz a potom len tak zdvihne naklady o peknych par % ....
...ale asi az buducnost ukaze

jogurt
5. ledna • 16:52

Tohle je ovšem zcela standardní postup 99,999% stavebních "uchazečů" o veřejnou zakázku. Stavební firmy vždy vydělávají nikoli na prvotní zakázce ale na vícepracích a na vydírání subdodavatelů.

Pevná cena - i když zcela jistě bude vyšší než současné podtržené nabídkové ceny - by toto mohla vyřešit jen částečně.
T.j. za předpokladu, že investor či jeho zřizovatel nebo poskytovatel investiční dotace - ministertsvo, VÚSC, obec, ŘSD nebude dotován od zhotovitele takzvanou vlnou v obvyklé sazbě 2-5% a tedy i "on" má zájem na navýšení ceny.
Nic to ovšem nemění na tom, že přebujení nákladů na výstavbu dálnic vzniká už v územním řízení ze zájmu majitelů pozemků, kteří je nabyli shodou okolností krátce před rozhodnutím kudy dálnice povede, betonových lobby (dálnice musí být co nejkomplikovanější s co největším počtem nesmyslných mostů - viz nový úsek D11 u Chýště a monstrózních křížení ve stylu Plzeň-Černice) a projektantů, kteří ruku v ruce s dodavatelem a investorem rovněž hrabou svůj podílek z nákladů dle hesla "čím dražší, tím víc dostanu".

Doporučujeme

Články odjinud