Slovenské automobilky vydělávají, zaměstnanci chtějí vyšší odměny

Automobilkám na Slovensku se daří a navzdory krizi nepřicházejí o objednávky, právě naopak. Sdružení automobilového průmyslu počítá s tím, že z bran tří slovenských továren vyjede letos na 930 tisíc vozidel. Loni jich bylo necelých 927 tisíc, což firmám přineslo milionové zisky. Na to sázejí i jejich zaměstnanci, kteří začali výrazně usilovat o růst mezd i odměn.
Slovenské automobilky vydělávají, zaměstnanci chtějí vyšší odměny

V žilinské továrně Kia už pracovníci stihli vstoupit do stávkové pohotovosti, protože se s vedením nemohou domluvit. Požadují 30 eur k platům a odměny přes 1200 eur. Výrobce jim však nabízí 25 eur ke mzdě a poloviční odměny.

„Vedení firmy předložilo návrh přímo zaměstnancům vzhledem k tomu, že ani po osmi kolech kolektivního vyjednávání s odbory nedošlo k dohodě,“ informoval mluvčí společnosti Jozef Bačé.

Pracovníci argumentují, že i po započtení všech bonusů jsou jejich platy o 400 eur nižší než jejich kolegů z Volkswagenu. Kia přitom dosáhla loni rekordního zisku přes 150 milionů eur, když vyrobila 292 tisíc aut. O zakázky nemá nouzi ani letos, zvažuje i spuštění sobotní výroby.

Lépe dopadli pracovníci bratislavského Volkswagenu, kteří se už s vedením podniku dohodli. „Naši zaměstnanci přispěli loni svým nasazením a flexibilitou k vynikajícím výsledkům Volkswagen Slovakia. Za tento týmový výkon jim patří náležitá odměna,“ uvedl člen představenstva Wilfried von Rath.

Automobilka rozdělí z loňského zisku téměř 180 milionů eur na zaměstnance v průměru 1350 eur. Slováci přesto dále mají jedny z nejnižších odměn v rámci koncernu Volkswagen.

S růstem platů či odměn nemohou počítat tři tisíce zaměstnanců trnavské továrny PSA Peugeot Citroën. Ti se už v polovině března dohodli s vedením závodu na dvouletém zmrazení platů. Management totiž hrozil zrušením třetí směny, což by ohrozilo práci 800 lidí.

Nakonec došlo k několikahodinovému snížení pracovního času a zachování mezd. Automobilka PSA tehdy argumentovala poklesem objednávek. Situace se však začíná obracet a PSA nyní počítá, že z jejích pásů sjede více vozidel než loňských 215 tisíc.

Zdroj: E15.cz

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků