Slovenské automobilky vydělávají, zaměstnanci chtějí vyšší odměny

Automobilkám na Slovensku se daří a navzdory krizi nepřicházejí o objednávky, právě naopak. Sdružení automobilového průmyslu počítá s tím, že z bran tří slovenských továren vyjede letos na 930 tisíc vozidel. Loni jich bylo necelých 927 tisíc, což firmám přineslo milionové zisky. Na to sázejí i jejich zaměstnanci, kteří začali výrazně usilovat o růst mezd i odměn.
Slovenské automobilky vydělávají, zaměstnanci chtějí vyšší odměny

V žilinské továrně Kia už pracovníci stihli vstoupit do stávkové pohotovosti, protože se s vedením nemohou domluvit. Požadují 30 eur k platům a odměny přes 1200 eur. Výrobce jim však nabízí 25 eur ke mzdě a poloviční odměny.

„Vedení firmy předložilo návrh přímo zaměstnancům vzhledem k tomu, že ani po osmi kolech kolektivního vyjednávání s odbory nedošlo k dohodě,“ informoval mluvčí společnosti Jozef Bačé.

Pracovníci argumentují, že i po započtení všech bonusů jsou jejich platy o 400 eur nižší než jejich kolegů z Volkswagenu. Kia přitom dosáhla loni rekordního zisku přes 150 milionů eur, když vyrobila 292 tisíc aut. O zakázky nemá nouzi ani letos, zvažuje i spuštění sobotní výroby.

Lépe dopadli pracovníci bratislavského Volkswagenu, kteří se už s vedením podniku dohodli. „Naši zaměstnanci přispěli loni svým nasazením a flexibilitou k vynikajícím výsledkům Volkswagen Slovakia. Za tento týmový výkon jim patří náležitá odměna,“ uvedl člen představenstva Wilfried von Rath.

Automobilka rozdělí z loňského zisku téměř 180 milionů eur na zaměstnance v průměru 1350 eur. Slováci přesto dále mají jedny z nejnižších odměn v rámci koncernu Volkswagen.

S růstem platů či odměn nemohou počítat tři tisíce zaměstnanců trnavské továrny PSA Peugeot Citroën. Ti se už v polovině března dohodli s vedením závodu na dvouletém zmrazení platů. Management totiž hrozil zrušením třetí směny, což by ohrozilo práci 800 lidí.

Nakonec došlo k několikahodinovému snížení pracovního času a zachování mezd. Automobilka PSA tehdy argumentovala poklesem objednávek. Situace se však začíná obracet a PSA nyní počítá, že z jejích pásů sjede více vozidel než loňských 215 tisíc.

Zdroj: E15.cz

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky