Legendární motorový vůz známý jako  Slovenská strela  se proslavil urychlením dopravy mezi Bratislavou a Prahou. Zdroj: Tatra Trucks

Legendární motorový vůz známý jako Slovenská strela se proslavil urychlením dopravy mezi Bratislavou a Prahou. | Zdroj: Tatra Trucks

Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002.  Zdroj: Tatra Trucks

Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002.  | Zdroj: Tatra Trucks

První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace. Zdroj: Tatra Trucks

První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace. | Zdroj: Tatra Trucks

Náklady byly vyčísleny na 120 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.  Zdroj: Tatra Trucks

Náklady byly vyčísleny na 120 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.  | Zdroj: Tatra Trucks

Po více než dvou letech práce proběhly v tomto květnu zkoušky a strela se tak mohla vrátit do Kopřivnice, do skleněného depozitáře u nově postaveného muzea nákladních vozů Tatra. Zdroj: Tatra Trucks

Po více než dvou letech práce proběhly v tomto květnu zkoušky a strela se tak mohla vrátit do Kopřivnice, do skleněného depozitáře u nově postaveného muzea nákladních vozů Tatra. | Zdroj: Tatra Trucks

Strela vyrazila po vlastní ose z Přerova do Kopřivnice v polovině května. Jejímu návratu přihlížely desítky nadšenců.  Zdroj: Tatra Trucks

Strela vyrazila po vlastní ose z Přerova do Kopřivnice v polovině května. Jejímu návratu přihlížely desítky nadšenců.  | Zdroj: Tatra Trucks

U této příležitosti natočila Tatra video, na které se nyní konečně můžeme podívat. Zjistíte co všechno bylo na motorovém voze špatně i jak restaurátoři zjišťovali barvu původního laku. Zdroj: Tatra Trucks

U této příležitosti natočila Tatra video, na které se nyní konečně můžeme podívat. Zjistíte co všechno bylo na motorovém voze špatně i jak restaurátoři zjišťovali barvu původního laku. | Zdroj: Tatra Trucks

Velkým oříškem bylo i opětovné zprovoznění elektromechanického přenosu výkonu, který navrhl Josef Sousedík.  Zdroj: Tatra Trucks

Velkým oříškem bylo i opětovné zprovoznění elektromechanického přenosu výkonu, který navrhl Josef Sousedík.  | Zdroj: Tatra Trucks

To si vzal na starosti jeho syn Tomáš. Na svou dobu unikátní pohon využíval benzinovou pohonnou jednotku spojenou s generátorem elektrického proudu a elektromotorem. Zdroj: Tatra Trucks

To si vzal na starosti jeho syn Tomáš. Na svou dobu unikátní pohon využíval benzinovou pohonnou jednotku spojenou s generátorem elektrického proudu a elektromotorem. | Zdroj: Tatra Trucks

Na elektřinu se vlak pouze rozjížděl, od rychlosti 85 km/h práci převzaly dva zážehové šestiválce Tatra.  Zdroj: Tatra Trucks

Na elektřinu se vlak pouze rozjížděl, od rychlosti 85 km/h práci převzaly dva zážehové šestiválce Tatra.  | Zdroj: Tatra Trucks

 Zdroj: Tatra Trucks

| Zdroj: Tatra Trucks

O renovaci  legendárního vlaku Slovenská strela , který vznikl u Tatry v 30. letech minulého století, jsme psali už několikrát.  A přes určité komplikace , jež se dají u takového projektu očekávat, to nyní vypadá... Zdroj: Tatra Trucks

O renovaci legendárního vlaku Slovenská strela, který vznikl u Tatry v 30. letech minulého století, jsme psali už několikrát. A přes určité komplikace, jež se dají u takového projektu očekávat, to nyní vypadá... | Zdroj: Tatra Trucks

...že práce na motorovém voze již opravdu míří do finále. Strela teď najíždí zkušební kilometry pro získání technické způsobilosti pro provoz na trati. Zdroj: Tatra Trucks

...že práce na motorovém voze již opravdu míří do finále. Strela teď najíždí zkušební kilometry pro získání technické způsobilosti pro provoz na trati. | Zdroj: Tatra Trucks

Při testování zastihli nedávno vlak i nadšenci z YouTube kanálu Vláčkaři CZ, kteří upřesňují, že strela se poprvé vydala na zkušební jízdu západním směrem, konkrétně z Přerova do České Třebové a zpět. Zdroj: Tatra Trucks

Při testování zastihli nedávno vlak i nadšenci z YouTube kanálu Vláčkaři CZ, kteří upřesňují, že strela se poprvé vydala na zkušební jízdu západním směrem, konkrétně z Přerova do České Třebové a zpět. | Zdroj: Tatra Trucks

Ačkoliv vznikl pro strelu vedle nového pavilonu kopřivnického muzea i speciální depozitář, byla by škoda využívat kompletně renovovaný vlak pouze staticky. Zdroj: Tatra Trucks

Ačkoliv vznikl pro strelu vedle nového pavilonu kopřivnického muzea i speciální depozitář, byla by škoda využívat kompletně renovovaný vlak pouze staticky. | Zdroj: Tatra Trucks

Při zvláštních příležitostech bude tedy stroj vyjíždět na koleje, aby ukázal své schopnosti. V tuto chvíli se do nového pavilonu již vrací exponáty nákladních Tater, přičemž strela má do Kopřivnice slavnostně dorazit v následujících týdnech. Zdroj: Tatra Trucks

Při zvláštních příležitostech bude tedy stroj vyjíždět na koleje, aby ukázal své schopnosti. V tuto chvíli se do nového pavilonu již vrací exponáty nákladních Tater, přičemž strela má do Kopřivnice slavnostně dorazit v následujících týdnech. | Zdroj: Tatra Trucks

„Věřím v systematickou práci, která si vyžádá najetí asi 600 kilometrů na trati, aby Slovenská strela nejenom dokázala, že může být provozována při rychlosti až 146 kilometrů za hodinu... Zdroj: Tatra Trucks

„Věřím v systematickou práci, která si vyžádá najetí asi 600 kilometrů na trati, aby Slovenská strela nejenom dokázala, že může být provozována při rychlosti až 146 kilometrů za hodinu... | Zdroj: Tatra Trucks

...ale musí se taky při výjezdu vrátit do depozitu,“ řekl ČTK k renovaci vlaku Pavel Lazar, generální ředitel automobilky Tatra Trucks. Zdroj: Tatra Trucks

...ale musí se taky při výjezdu vrátit do depozitu,“ řekl ČTK k renovaci vlaku Pavel Lazar, generální ředitel automobilky Tatra Trucks. | Zdroj: Tatra Trucks

Navrácení vlaku do původního stavu měla od září 2018 na starosti společnost ČMŽO – elektronika, která uvedla, že práce dosud zabraly přes 60 tisíc hodin a rukama pracovníků prošel doslova každý šroub vozidla. Zdroj: Tatra Trucks

Navrácení vlaku do původního stavu měla od září 2018 na starosti společnost ČMŽO – elektronika, která uvedla, že práce dosud zabraly přes 60 tisíc hodin a rukama pracovníků prošel doslova každý šroub vozidla. | Zdroj: Tatra Trucks

Od Tatry dříve zaznělo, že renovace Slovenské strely vyjde na 42 milionů korun. Zdroj: Tatra Trucks

Od Tatry dříve zaznělo, že renovace Slovenské strely vyjde na 42 milionů korun. | Zdroj: Tatra Trucks

Slovenská strela byla vyvíjená pod dohledem hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky. Motorový vůz s typovým označením M 290.0 pohání dvojice kapalinou chlazených zážehových šestiválců Tatra ve spojení s elektromotory.  Zdroj: Tatra Trucks

Slovenská strela byla vyvíjená pod dohledem hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky. Motorový vůz s typovým označením M 290.0 pohání dvojice kapalinou chlazených zážehových šestiválců Tatra ve spojení s elektromotory.  | Zdroj: Tatra Trucks

Vlaky vznikly pro potřeby Československých státních drah. Provoz na trase Praha – Brno – Bratislava byl zahájen 13. července 1936. Zdroj: Tatra Trucks

Vlaky vznikly pro potřeby Československých státních drah. Provoz na trase Praha – Brno – Bratislava byl zahájen 13. července 1936. | Zdroj: Tatra Trucks

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

 Zdroj: Tatra Museum

| Zdroj: Tatra Museum

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. Zdroj: Tatra

Tovární typové označení motorového vlaku je Tatra T 68 a dle spoje z Bratislavy do Prahy, na němž jezdil, dostal jméno Slovenská strela. Do pravidelného provozu byl motorový vůz uveden 13. července 1936. | Zdroj: Tatra

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. Zdroj: Tatra

Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře pouze ve dvou kusech. Ve službách Československých státních drah nesly označení M 290.001 a M 290.002, přičemž druhý se dochoval dodnes. | Zdroj: Tatra

Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002.  Zdroj: Tatra Trucks
První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace. Zdroj: Tatra Trucks
Náklady byly vyčísleny na 120 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek společnost Tatra Trucks.  Zdroj: Tatra Trucks
Po více než dvou letech práce proběhly v tomto květnu zkoušky a strela se tak mohla vrátit do Kopřivnice, do skleněného depozitáře u nově postaveného muzea nákladních vozů Tatra. Zdroj: Tatra Trucks
36
Fotogalerie

Slovenská strela dělá parádu ve videu! Podívejte se na její první veřejnou cestu

Legendární motorový vlak M 290 se po více jak dvou letech vrátil z Přerova domů. Vzniklo z toho krásné video.

Legendární motorový vůz známý jako Slovenská strela se proslavil urychlením dopravy mezi Bratislavou a Prahou. Zprovozněn byl v roce 1936 a celkem vznikly dva exempláře s označením M 290.001 a M 290.002. První z nich byl ve službě do roku 1953 a v roce 1960 byl po požáru sešrotován. Druhý přežil a v roce 2018 na něm začala náročná renovace.

Náklady na renovaci byly vyčísleny na 120 milionů korun, z čehož 80 milionů poskytla Evropská unie a zbytek přinesla společnost Tatra Trucks. Po více než dvou letech práce proběhly v květnu tohoto roku zkoušky a strela se tak mohla vrátit do Kopřivnice. Zamířila do skleněného depozitáře u nově postaveného Muzea nákladních vozů Tatra.

Strela vyrazila po vlastní ose z Přerova do Kopřivnice, jak se plánovalo. Jejímu návratu přihlížely desítky nadšenců. U této příležitosti natočila Tatra video, na které se nyní konečně můžeme podívat. Zjistíte, co všechno bylo na motorovém voze nutné opravit i jak restaurátoři našli odstín původního laku.

Velkým oříškem bylo i opětovné zprovoznění elektromechanického přenosu výkonu, který navrhl Josef Sousedík. To si vzal na starosti jeho syn Tomáš. Na svou dobu unikátní pohon využíval benzinovou pohonnou jednotku spojenou s generátorem elektrického proudu a elektromotorem. Na elektřinu se vlak pouze rozjížděl, od rychlosti 85 km/h práci převzaly dva zážehové šestiválce Tatra. 

Doporučujeme

Články odjinud