Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své výrobky proti krádeži, mnohdy je to ale marné. Systém otce a syna Vámošových se však vrací ke kořenům, což je jeho největší výhoda.

Pokud zloději nejdou vyloženě po autorádiu, navigaci, kapotách nebo světlometech, je v jejich zájmu, aby s automobilem z místa činu co nejrychleji zmizeli. V dnešní virtuální době si vystačí i s notebookem, používají čtečky kódu, rušičky signálů, nejrůznější dálková ovládání, mění spínací skříňky, duplikují klíče a snad si u toho ani nezašpiní ruce.

Z části je to dáno také tím, že jsme jako uživatelé velice pohodlní. Chceme si vůz otevřít mobilním telefonem, případně jenom zatáhnout za kliku a vůbec nevytahovat klíček z kapsy. Málokdo si ale uvědomuje, že tím vlastně zve zloděje do svého auta. Automobilky vám sice mohou tvrdit, že jejich vlastní systémy není možné prolomit, jenže po tomhle mazání medu kolem pusy vystřízlivíte hned poté, co zjistíte, že vám auto skutečně ukradli.

Začínají tahanice s policií, pojišťovnami, přehazují si vás jako horký brambor, zatímco vy jezdíte v zapůjčeném autě a v případě leasingu stále platíte za vaše aktuálně ukradené auto, přestože vám nikdo nezaručí, že se s ním ještě někdy setkáte. Což vzhledem ke zhruba dvacetiprocentní objasněnosti případů ukradených aut (rok 2015) není vůbec jisté. Přitom stačí tak málo a tyto problémy si můžete ušetřit.

Slováci se trefili do černého

Řeč je o kombinaci mechanického a elektronického zabezpečení auta, starém dobrém imobilizéru. Ty se v hojné míře rozšířily v devadesátých letech a v podstatě jde o mechanické součástky napojené na páteřní systémy auta.

Štefan Vámoš, někdejší učitel elektrotechniky na levické střední průmyslové škole, začal na takovém systému pracovat už v roce 1986. Náměty mu dávali samotní zloději aut, ne vždy šlo ale všechno jako po másle. Několikrát si sáhnul na dno, vývoj jej téměř finančně zruinoval, nakonec se ale zrodil systém VAM R1, který slaví úspěchy nejen na Slovensku, ale také v České republice a je homologován pro použití v osobních vozech a zemědělských i stavebních strojích. Všechny systémy VAM jsou certifikovány Ministerstvem dopravy České republiky a mají německý certifikát kvality TÜV SÜD.

Jde v podstatě o takovou černou skříňku auta. Vůz s ní sice neodemknete a nemá jak zabránit, aby zloděj proniknul dovnitř, bez zasunutí do jejího slotu (pevná část systému), který výrobce instaluje podle přání zákazníka, však můžete originálním klíčem klidně točit ve spínací skříňce nebo mačkat startovací tlačítko, ale vůz se vám stejně nepodaří zprovoznit. Logicky tak nepomohou ani kopie klíče, výměny řídicích jednotek a další praktiky, které zloději v současnosti používají.

Jak to funguje?

VAM R1 není větší než běžný klíč od auta, funguje na bázi kombinatoriky a faktoriálních čísel a obsahuje 160.000 kódů. Montáž do každého auta je unikátní a zloděj jenom těžko zjistí, na jaké systémy je černá skříňka napojena. Jde o šesticestný imobilizér, který dokáže blokovat například i spojkový nebo plynový pedál. Výhodou je fakt, že systém v „klidovém“ režimu, kdy černá skříňka není instalována, neodebírá energii z akumulátoru, a přesto mohou proběhnout veškeré doběhové fáze vozu po vypnutí motoru.

Společnost VAM System instaluje zabezpečovací zařízení do více než 3000 typů vozidel. Levnými, nejenom evropskými modely počínaje, luxusními automobily značek Bentley, BMW, Ferrari nebo Porsche konče. Systém v postatě funguje jako autoalarm, díky kombinaci elektronického a mechanického zabezpečení však vykrývá slepá místa konvenčních autoalarmů a zabezpečovacích systémů, které jsou založeny buď pouze na elektronickém, nebo naopak ryze mechanickém principu.

VAM R1 lze navíc dále rozšiřovat o moduly VAM odtah, který vůz chrání proti naložení, tahání, tlačení, zdvihání, naklánění, krádeži kol a zásahu do motorové části, a VAM akustik, který k tomu všemu přidává i ochranu interiéru a zavazadlového prostoru. Tak či onak je po vysunutí černé skříňky ze speciálního slotu zablokováno řazení i spínací skříňka.

Velkou výhodou je i odolnost systému VAM. Navzdory vnitřnímu elektronickému zařízení odolává nárazům i vlhkosti, v případě „nehody“, kdy vám kazetka například spadne do kaluže, ji postačí pouze očistit a vysušit. Společnost VAM System myslí i na ztráty kazetek (majitel má vždy dvě). V takovém případě dojde k překódování vozu a dodání nové sady. Společnost je schopna vám pomoci i na cestách, kupříkladu když ztratíte kazetku daleko od domova a s vozidlem nelze hnout.

Montáž během dopoledne

Protože VAM R1 vznikal úplně od píky, bylo potřeba navrhnout nejenom systém samotný, ale také způsob jeho montáže. Zatímco dříve zabrala montáž do jednoho vozu klidně i dva nebo tři dny, dnes, i díky novým prostorám a současně vývojovému středisku, firma všechno zvládá za zhruba tři a půl hodiny. Na přání zákazníka klidně i u něj v garáži.

Slot je montován nejčastěji na místo, kde není vidět (například do přihrádky před spolujezdcem), nebo kde je možná snadná výměna dílu přístrojové desky za nový. Postupně dojde k propojení motoru, převodovky, spínací skříňky, řazení, přívodu paliva a snímače otáček s pevnou částí systému VAM a vůz neopustí prostory společnosti dříve, dokud neprojde sérií komplexních testů. To vše lze stihnout za zmíněné tři hodiny.

Společnost VAM System dosud zabezpečila více než 6000 vozidel a chlubí se stoprocentní účinností systému VAM R1. Zaznamenáno bylo více než 500 pokusů o krádež vozidla, všechny bez úspěchu.

Kolik to stojí? A co záruka?

Ceny za zabezpečení VAM R1 začínají na částce 9800 korun bez DPH (11.858 Kč s DPH), tedy zlomku toho, co dáte například za satelitní vyhledávání. Výrobce poskytuje dvouletou zákonnou záruku na mechanické části, na ostatní části garantuje doživotní záruku, a rovněž přebírá fabrickou záruku za originální díly automobilu, které k montáži využívá. V žádném případě neplatí, že po montáži do nového automobilu kompletně padá záruka výrobce.

Uvedená cena za VAM R1 je konečná, zákazník po dobu užívání neplatí nic navíc. Tedy alespoň, nedojde-li k poškození systému nepřiklad při autonehodě, nebo ke ztrátě černých skříněk.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků