Slováci otáčí kormidlo dějin, soukromé pozemky pro stavbu dálnic prostě zaberou

Slovenský prezident dal včera definitivně zelenou zákonu, který umožní použít soukromé pozemky pro stavbu dálnic i proti vůli jejich majitelů a to bez jakéhokoli předchozího vyrovnání.

Podle nového zákona bude možné začít stavbu dálnice na soukromém pozemku i pokud s tím jeho majitel nebude souhlasit. To by ještě nebylo nic převratného, termín vyvlastnění bohužel již dnes zná spousta světových právních řádů. Ve slovenském pojetí ale získává zcela nový rozměr - stát se s majitelem půdy nebude muset vyrovnat před začátkem stavby a dokonce to nebude muset udělat ani při jejím zprovoznění. Mezním termínem pro majetkové vyrovnání bude kolaudace stavby, ale samotnou dálnici bude možné zprovoznit ještě před kolaudací.

Dejme výše zmíněným slovům konkrétní rozměr. Slovenský stát si usmyslí stavět na tom či onom pozemku soukromého vlastníka dálnici. Ten s takovou stavbou nebude souhlasit, se svým pozemkem měl jiné záměry. Tím ale jednání skončí, jednoho dne přijedou na tento pozemek bagry a začnou na něm stavět dálnici. Veškerý odpor bude marný, neboť tento krok bude zcela legální, vyvlastnění již fakticky proběhlo. Co více, majitel pozemku do té chvíle nedostane ani korunu, ani jakoukoli jinou náhradu, i když jeho pozemek bude využíván ke stavbě něčeho, s čímž nemá nic společného a čímž ani nesouhlasil. Se státem se bude o náhradu třeba soudit, ale ani to ničemu nezabrání. Jednoho dne se po jeho pozemku dokonce začnou prohánět auta a on stále neuvidí ani halíř, ani jiný pozemek, ani nic podobného - dálnice totiž nemusí být kolaudována aby mohla být používána a přitom pro finanční vyrovnání je rozhodujícím termínem datum kolaudace. Soudní spor může trvat roky, ale soukromý pozemek bude trvale zneužíván bez souhlasu či náhrady. Dotažené ad absurdum? Jistě, ale přesně to se bude moci stát a přesně o to zákonodárci šlo - aby žádné časové či jiné riziko nenesl stát, aby zkrátka „nemusel nic řešit” a aby jakékoli prodlení či problémy šly k tíži majitele pozemku. Podobné pohrdání soukromým vlastnictvím se jen tak nevidí.

Pokud právě kroutíte hlavou nad tím, co je možné jen pár set kilometrů na východ, je dobré si připomenout, že velmi podobným návrhem se měli zabývat i čeští zákonodárci. Naštěstí byl před několika týdny smeten ze stolu již při projednávání ve vládě.

Dlužno dodat, že zákon se vztahuje jen na dva konkrétní úseky dálnic z Bratislavy do Košic a z Nitry do Banské Bystrice, které chce slovenská vláda otevřít do konce svého funkčního období, tedy do roku 2010. Inu, účel světí prostředky.

Je každopádně pozoruhodné, kam až jsou někteří politici schopni zajít. Soukromý majetek by měl být absolutně nedotknutelný a už současné právní úpravy, které jej za určitých okolností umožňují ve „veřejném zájmu” vyvlastnit proti vůli majitele, jsou pro mě obtížně akceptovatelné. Vždy je nutné hledat řešení, ze kterého odejdou všechny strany spokojené tak jako z kteréhokoli jiného obchodu. Pokud pro dálnici není možné vykoupit za adekvátní cenu pozemky na plánované trase, je třeba hledat trasu jinou. A pokud se nenajde žádná jiná, je třeba se smířit s tím, že se v daném místě prostě žádná dálnice nepostaví. Soukromý majetek je soukromým majetkem a z mého pohledu neexistuje žádná vyšší hodnota, která by umožňovala zacházet s ním proti vůli majitele. A pokud už jsme se někdy rozhodli, že tento princip budeme porušovat, pak je samozřejmé, že musí jít o institut výjimečný, musí být vždy posouzeny všechny možné alternativy a jeho aplikace musí probíhat tak, aby poškození kterékoli z dotčených stran bylo co nejmenší. I z toho důvodu musí jít vždy o proces složitý, časově náročný a neproveditelný bez a priorního soudního rozhodnutí. Nářky nad tím, že soudy s vlastníky mnohdy odloží realizaci staveb o několik let jsou absurdní, stát se měl pokusit najít řešení, kdy by k takovému soudu vůbec dojít nemuselo. Veškerá prodlení jdou především k tíži státu a je to naprosto v pořadku. I tyto průtahy jej mají motivovat k tomu, aby příště po tomto extrémním řešení raději nesáhl a pokusil se najít smírné řešení.

To, co předvádí slovenská vláda a co mají v hlavě i někteří čeští poslanci, je pravým opakem stavu optimálního a na hony vzdáleno je to i jakémukoli kompromisnímu řešení, které vyvlastnění v extrémních případech připustí. Při snaze o nalezení nejsnažšího (či nejefektivnějšího, chcete-li) řešení bude téměř vždy výsledkem hledání cesta vyvlastnění a to je naprosto špatně. Pokud bude institut vyvlastnění příliš jednoduchý, bude se vyvlastňovat všechno a všude a to i v případech, kdy rozumná smírná řešení existují a kdy takový postup není objektivně nutný.

Věřme jen, že slovenská opozice, která chce tento zákon napadnout u ústavního soudu, bude se svým podnětem úspěšná. Byli bychom velmi neradi, kdyby se slovenská cesta stala inspirací pro české zákonodárce...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků