„Slepci“ za volantem: Nevidí, šilhají, nemají prostorové vidění

Dámy i pánové, zbystřete zrak. Usedáte do vozu s partnerem, a zatímco v kině váš protějšek sledoval plátno s dioptrickými brýlemi, které nenápadně vyndal až po zhasnutí, za volant už usedá bez nich? Buď donuťte řidiče, aby si brýle vzal, nebo vystupte. Jedete s jedním ze čtvrtiny českých řidičů, kteří špatně vidí.
„Slepci“ za volantem: Nevidí, šilhají, nemají prostorové vidění

Každý stý řidič vás téměř nevidí

Smutná čísla přineslo dvouměsíční měření zraku českých řidičů, které v rámci osvětové kampaně provedlo Mezinárodní sdružení optiků a optometristů ve spolupráci českou policií a BESIPem. Zjistili, že jeden ze sta řidičů, kteří vás během jízdy míjejí, vás téměř nevidí.

Asi jedna čtvrtina českých majitelů řidičáků má za volantem větší či menší zrakové potíže. Především v mlze a při stmívání. Optici a optometristé to zjistili na sedmnácti kontrolních stanovištích v celé České republice, kdy zkontrolovali vidění 598 řidičů a řidiček. Měření bylo dobrovolné, bez jakýchkoli administrativních postihů.

Nemáš 3D, neodhadneš vzdálenost

Odborníci při měření sledovali, zda lidé dokážou rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost, a to každým okem zvlášť i oběma dohromady. Zkoumali i prostorové vidění, jak se dnes populárně říká 3D, což je důležité například pro správný odhad vzdálenosti protijedoucích vozidel. Všem, kterým byla zjištěna některá vada, bylo doporučeno, aby vyhledali očního lékaře a problém vyřešili.

Jejich vada má totiž praktický a nebezpečný dopad na dopravní bezpečnost. „Když jeden řidič spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici? Řada lidí předpokládá, že druzí vidí stejně dobře jako oni,“ konstatoval vedoucí BESIP Roman Budský.

Jedna čtvrtina tupozrakých

U třetiny kontrolovaných řidičů bylo během dvouměsíčních kontrol zjištěno skryté šilhání a u více než čtvrtiny potíže s prostorovým viděním. Téměř 44 % kontrolovaných osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti. Průměrný věk těchto řidičů je 51 let.

Řidiči, jejichž zraková ostrost nedosahovala 70 % a jejichž způsobilost k řízení motorových vozidel je tak do budoucna podmíněna odborným vyšetřením, tvořili lehce přes 6 % z celkového počtu zkoumaných. Jejich věkový průměr činil 58,1 roku. „Znepokojivou, avšak očekávatelnou zprávou je prokazatelně vyšší zastoupení starších řidičů ve skupinách s nejhorší zrakovou ostrostí,“ uvedl Roman Budský. Z testovaných řidičů bylo 24 % těžce tupozrakých nebo s pouze jedním ostře vidoucím okem.

Nevědí, že špatně vidí

Mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 % nebyl jediný nositel brýlí nebo čoček. Lze se tedy domnívat, že se jedná o řidiče, kteří si deficit svého zraku neuvědomují, případně uvědomují, ale nikdy ho neřešili návštěvou očního specialisty a pořízením korekční pomůcky.

Graf rozložení hodnot binokulární zrakové ostrosti u 589 řidičů:

Klepněte pro větší obrázek
Černá svislá čára značí hranici 100 % zrakové ostrosti, hodnoty vpravo od ní znamenají nadprůměrnou zrakovou ostrost. Červená linie označuje 70% zrakovou ostrost. Osoby, které se umístily vlevo od této hranice, nejsou způsobilé k řízení motorových vozidel nebo jejich způsobilost musí posoudit oční lékař.
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 206 příspěvků